Jump to content

Kan dette skade våpenet?


Gjest2077

Recommended Posts

for å stjele tråden litt: et av mine befal i militæret fortalte meg om en "ghetto-slug", hvor man kappet hylsa ca. midt på patronen, slik at den ville følge med haglen ut, og låse dem i koppen.

 

jeg sa at det trolig var usundt, siden prosjektilet blir mye tjukkere, men han mente det funka likevel...

 

comments?

Link to comment
Share on other sites

Det funker veldig bra. Det viktige er at det ikke er trangboring i hagla. Jeg bruker det hver vinter til å skyte ned is fra fjellsiden bak hytta slik at det ikke bygger seg opp for mye.

 

Men det er jo ikke særlig brukbart til så mye annet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at noe lignende skjedde helt utilsiktet på jakt, med en eldre haglepatron med papphylse. Akkurat denne patronen hadde vært med opp og ned til fjells en del turer og hadde blitt utsatt for en del fukt, og dette har nok svekket hylsa en del.

 

Jeg skjøt etter en orrhane i det den tok av, og ble ganske lang i maska da orren fløy mens det sprutet snø fra et sikksak-formet spor som gikk flere meter bortover bakken. Det viste seg at haglepatronen hadde revnet like bak forladningen, slik at halve hylsa med hagl og forladning føyk av gårde som en slug. Jeg fant igjen "slugen" i snøen, stjernebretten hadde åpnet seg litt slik at noen hagl hadde kommet ut men ca to tredjedeler av haglene var fremdeles inni pappen. Da jeg brakk hagla kom bare bunnkoppen ut med en halv cm avrevet papp.

 

Etter dette måtte jeg jo teste litt, og fant ut at det funker sånn delvis men at det kan bli dårlig tenning hvis man skjærer helt igjennom og forladningen sitter løst. Det blir for lite motstand når stjernebretten ikke behøver å åpne seg, så tennhetta skyver ladningen ut i løpet og kruttet tar ikke alltid skikkelig fyr. Det var også litt upraktisk å håndtere patroner som lett kunne falle i to så kruttet falt ut :-)

 

For øvrig må man skjære omtrent midt over der hvor forladningen er, men ikke skjære gjennom forladningen. Litt forsiktighet må til, altså.

 

Og dette har selvsagt få praktiske bruksområder, det er i alle fall ikke brukbart til jakt pga uforutsigbar effekt, men til slikt som å forebygge isras er det sikkert utmerket og mye billigere enn slugpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre noen her har dokumentasjon på at dette ikke gir overtrykk synes jeg dere skulle holde slike oppskrifter der de hører hjemme (altså ikke på et åpent forum). Og nei, at det har gått bra til nå er IKKE dokumentasjon.

 

Fulmen

Global moderator.

Link to comment
Share on other sites

Dokumentasjon og dokumentasjon...

Jeg har ikke målt trykket, men som sagt fikk jeg problemer som tyder på alt for _lavt_ trykk. Mye uforbrent krutt i løpet, lite smell og lite rekyl på de skuddene som fungerte. Noen skudd ble bare "bloopers" som så vidt kom ut av løpet.

 

Men det kan selvsagt hende at dette er farlig i gitte omstendigheter, min erfaring er fra den gang bly var tillatt. Det kan tenkes at stålhagl inni en hylsebit ikke komprimeres like lett i overgangskonusen (eller i choken; jeg skjøt med full choke).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...