Jump to content

Ny forskrift: må oppgi kaliber i søknadsskjema?


Tordenkjeppen

Recommended Posts

Hei!

 

Var en tur hos Oslo Polikammer og leverte søknad. Der ble jeg ekspedert av to hyggelige folk, først en vikar og så ei smellvakker dame. Alt ble gjort i god tone og de var veldig serviceinnstilte!

 

Men: De ville fremdeles ha oppgitt kaliber i søknaden. Jeg spurte om det ikke nå var slik at kaliber kunne oppgis etterpå sammen med fabrikant på rifla, registreringsnummer, løpslengde osv. nå som den nye forskriften er på plass og de ikke lenger skal behovsvurdere. Mitt argument er at å oppgi kaliber blir som å oppgi løpslengde på søknadsskjemaet ETTER man har fått godkjent tillatelsen og har vært i butikken: så lenge kalibere ligger innen de godkjente skal det ikke være ett viktigere krav enn at løpet ligger innenfor det godkjente antallet cm.

 

Er det et noe jeg har misoppfattet her? Jeg kranglet selvsagt ikke med saksbehandlerne, men måtte altså bestemme meg for kaliber der og da. Jeg trodde dette skulle være slutt på slikt med den nye forskriften, så lenge man holder seg til kalibre godkjent til jakt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Dere misforstår spørsmålstillingen litt. Forbudte kalibre er like forbudt som for korte løp, men løpslengden kan du skrive inn ETTER at du har fått godkjent søknaden og funnet det våpenet du ønsker. Med den nye forskriften skulle det samme være mulig med kaliber.

 

Det er jo ikke slik at jeg kan kjøpe et våpen i kaliberet jeg har fått tillatelse på. men så sette opp løpslengde 25 cm og så får jeg utstedt våpenkort. Før jeg får våpenkort er det jo påbudt å gi øvrige opplysninger, politiet må behandle søknaden to ganger uansett.

 

Med den nye forskriften, slik jeg leser den, skal ikke politiet gjøre annet enn å sjekke om jeg har færre enn 6 jaktvåpen og så godkjenne søknaden.

 

Man burde innføre et nytt søknadsskjema hvor man kun krysser av på at det dreier seg om kaliber godkjent for jakt i Norge. Så fylles detaljene på hvilket kaliber det er etterpå, sammen med løpslengde, fabrikat, registreingsnr osv.

 

Krav om å oppgi kaliber ved søknad er egentlig en gammel vane fra den gang det var behovsprøving, nå burde kontrollen av lovlig kaliber gjøres i trinn to når politiet utsteder våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må man oppgi kaliber.

Saksbehandlere på Politikamre må jo kunne vite hva de gir kjøpetillatelse på.

 

Lengde på løp blir noe helt annet, disse regler med løpslengde vet jo de fleste forhandlere i Norge om også, så de har rett og slett ikke slike våpen inne.

 

Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig, Politikamre har nok å gjøre om de ikke skal behandle søknader i en evighet.

For en evighet kan det bli når de ikke vet hva de gir sitt samtykke til første gang og dette skal behandles i flere omganger.

Link to comment
Share on other sites

Celcius: Nei, det har kommet ny forskrift. Se: http://www.regjeringen.no/upload/JD/Vedlegg/Forskrifter/Vapenforskriften.pdf

Argumentene dine gjelder den gamle forskriften. Politiet gir ikke lengre kjøpetillatelse ut i fra behovsprøving av kaliber, det er kun krav til at det skal være kalibre godkjent for jakt i Norge. (Dessuten: Selv med den gamle forskriften behandlet politiet søknaden to ganger.)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet det er kommet nye regler.

 

Men hvordan blir ståa hvis man sender en søknad nesten uten info annet enn det er ei rifle man skal ha og valget konkurranse/øvelsesskyting / jakt, og så i neste innstans får avslag når ett eventuelt våpen er oppført med kaliber og type, kanskje endog kjøpt og betalt?

 

Mye mere rot blir dette, både for Politikammer, kjøper og eventuelle selgere.

 

Det er fremdeles Politikammeret som innvilger søknader, ikke kjøperen selv, og da trenger de ett minimum av info om våpenet som søkes på slik at de vet hva de innvilger kjøpetillatelse på.

 

Sitter med 6 stk søknader nå, alle kruttvåpensøknader blir påført kalibervalg og bruksområde.

Lufvåpensøknader blir påført kalibervalg og type gevær/pistol men ikke bruksområde.

 

Men jeg skjønner problemet hvis man ikke har bestemt seg for kaliber.

Men på den andre siden kan jo Politikammeret tenke - en person som ikke har noe spesifikk formening om hva han/hun skal ha...bør denne søknad da innvilges?

 

Beste er å vise at man er kjent med kalibre, bruksområder, og at søknaden er skikkelig utfylt.

Tror mange med slike "søknadsproblemer" hadde hatt en mye greiere saksbehandling hos sitt Politikammer hvis de hadde vært mere spesifikk og konsekvent i sine søknader.

Link to comment
Share on other sites

Gamle vaner er vonde å vende er det noen som sier. Her er det en del gammelt tankegods i argumentene dine som ikke lenger er gyldige.

 

Du må huske på at politiet ikke lenger behovsvurderer kaliber. Da er det også uten nytte for dem å vite spesifikt kaliber i en søknad fra deg, du får jo ikke utstedt våpenkort med ulovlig kaliber likevel . Det er info, som på samme linje som cm løp osv. uansett må godkjennes før du får utstedt våpenkortet. Søknads og kjøpeprossessen er nemlig bare trinn 1 i ervervelse av våpen, så kommer utstedelse av våpenkortet. Det skjer ikke automatisk hos politiet, tvert imot er det utstedelsen av våpenkortet som er det viktige hos politiet - det er da den endelige godkjennelsen og slutten på prosessen gjøres.

 

Jeg tør påstå at det er, og vil fremdeles være, et langt større problem for politiet at det kommer folk tilbake som vil omgjøre søknadens kaliber fordi de fant et tilbud på ei rifle i et annet kaliber eller ombestemte seg av en eller annen grunn. Hvor mange tror du vil kjøpe (eller bli solgt) et våpen i ulovlig kaliber? Du skaper et hypotetisk problem som aldri vil bli reellt. Når du kjøper våpen er det både din og selgers jobb å ikke drive med uloveligheter. En vanlig jeger vil selvsagt ikke "plutselig" forsøke å kjøpe en 50 BMG i vanvare... Når politiet må godkjenne løpslengden etter at de får tilbake ferdig utfylt søknad, så kan de da jammen meg vente med å vurdere kaliberet også. Begge deler er et ja/nei spørsmål.

 

Jeg leverte søknad fredag, personlig hos politiet. Jeg skrev kun "jakt", ikke noe bruksområde slik du gjør. Igjen: Det er altså ikke nødvendig med å oppgi bruksområde lenger. Selv om du vet om den nye forskriften sender du altså inn søknader som om det var den gamle som gjaldt...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for mye forlangt at en bestemmer seg for kaliber FØR en søker.

 

Noen ganger kan det være det. Husk at det er mange der ute som egentlig gir katta i om de har en 6,5, 308 eller 30-06, hvorfor skal de måtte velge kaliber når det er mange andre kriterier som er viktigere? Eller hva om man har planer om en 9-3 og plutselig får et uimotståelig tilbud på en 358?

 

For å snu på flisa: Finnes det noen lovlige kaliber som ikke er lovlig til jakt? Og finnes det så mange våpen i ulovlige kaliber at dette er en reell problemstilling?

Link to comment
Share on other sites

Selv mener jeg kaliber debatten bør avlives, og det med å inføre kaliber klasser på forenklet søknad for jaktvåpen.

Da ala:

Klasse 1 småvilt. under 980j

Klasse 2 Storvilt, over 980j

Klasse 3 ikke godkjente kaliber for forenklet våpensøknadsbehandling for jakt (her selvfølgeligt med fulstendigt utfylt liste, pr i dag i hvertfall 50BMG). Og så vil vi få frem i lyset hva som egentligt gjelder, samt kansje også en åpning for å få behovsprøvet kaliber til langholdskyting etc.

 

Samt at eldre ikke stålgodkjente hagler bør kunne omregistreres fra "Hagle til jakt" (Hagle klasse 1). Til enn egen grupering som, "Hagle til jakt, ikke stålgodkjent pre 2009 modell" (Hagle klasse 2). Og slik kunne holdes utenom 6 våpens regimet til jakt. For den som allerede innehar denne type våpen (D.v.s. At den som kjøper en hagle klasse 2 etter en slik regel innføring, må finne seg i at den teller i jaktvåpengarderoben).

 

1/2 auto kommer selvsagt i tillegg som eget søknads kriterium, der man bør kunne søke på eget felt (avkrysning) "Innkludert 1/2 auto". Slik at man kan kjøpe 1/2 auto om man ønsker, men ikke er bundet til å gjøre det (så er det opp til sjeriffen om man er verdig 1/2 auto klarering eller ei).

 

Slik burde hele jakt bolken kunne fungere rimligt smertefritt og kontrollerbart for alle parter.

 

Utenom dette, kommer selvsagt normale kaliberspesefike søknader som før, for våpen til øvelse og konkuranse.

 

Samt kaliberspesefike jaktvåpensøknader for den som søker over 6 jaktvåpen grensen (som før altså).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...