Jump to content

Kruttvalg til 47 cm langt 6,5,x55 løp


Skogsøyjeger

Recommended Posts

Hei, har vært inne å kikket en god del her på forumet ang. dette. Har funnet mye interessant, men ikke akkurat det jeg er på jakt etter.

Har bestemt meg for å kappe løpet på jaktfeltrifla til 47 cm montere en standard hausken og la den få et lite jaktliv på sine gamle dager. Har drevet en god del hjemmelading i mange år, men føler meg litt på tynn is når det gjelder så korte løp. Har noen 140 gr. norsler kuler som jeg tenkte å bruke. Tidligere ladde jeg 49 gr. med MRP og tror det var ganske bånn gass.. Kanskje vil denne ladningen "svi" litt i demperen da det vel trolig vil komme en ganske god stikkflamme ut dersom jeg forsetter å bruke denne ladningen.

Har lurt litt på å f.eks om et 202 krutt vil passe bedre til dette korte løpet, da det er mye raskere. Er det noen som har noe erfaring omkring dette? Eller andre gode kruttvalg til denne kombinasjonen. Målet er å beholde så mye som mulig av farten og ha ei fornuftig ladning.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Høggern, bortsett fra evt. flisespikking om hastighet. N19 gir iallefall veldig mye mindre oppvarming av demperen i mitt 65cm løp.

 

K

nja du kan sikkert flisespikke men mine tall (testa i mine løp) sier at N19 og N15 gir samme hastighet i kort pipa mens tilsvarende ladninger i lange løp gir mest hastighet med N15 ladningen ;)

Link to comment
Share on other sites

N19! Hverken Høggern eller jeg sitter og gjetter, kjøp en boks N19 på XXL eller hos skytterlaget og hell oppi ladningen som er midt imellom min og maks for den kulevekta du bruker. Billig er det også, Smil.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk M67 for et godt råd. Ja var litt usikker på det ene innlegget der..

Tror nok det blir ei løsning jeg kan jobbe meg litt ut i fra. Tenkte jo å lage litt forskjellige ladninger å teste litt.

Har hengt meg litt opp i det at det sent brennende kruttet ikke rekker å brenne opp å dermed havner i demperen. Derfor var jeg inne på tanken å bruke et raskt krutt. 202 kruttet blir sikkert litt for raskt slik at jeg med samme trykk vil få en lavere hastighet på kula likevel?

Fra å ha ligget på en hastighet på ca 840 m/s regner jeg med å miste en ca 40-50 m/s etter kappingen, er ikke det en realistisk tanke?

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=21681&p=252429#p252429

Denne tråden er det en tabell fra QL, har ikke QL her men:

 

- En ordentlig demper tåler 47cm og 49grs MRP,

- det er hylsevolumet som avgjør hvilket krutt som er optimalt, ikke løpslengden

- det skjer ikke allverden med trykket fra 47cm til 65cm, eller 74cm for den saks skyld

 

Du kan nok bruke N11/202 eller 203B, eller VV N550/540 og få enda lavere munningstrykk enn N19, men det vil seff gi enda lavere hastighet. N550 kan være et hederlig unntak.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Gøy å få råd og tisp av folk som har greie på hva en driver med :D

Får nok skaffe meg litt N19 krutt eller kanskje 204 (liker de blekkboksene så slipper jag å tenke på lot nr. o.s.v viss jeg skal lade noen flere til neste år)

 

Ser du skriver at smellen uten demper blir mye friskere med kort løp, det vil vel kanskje føre til litt mindre demping? .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...