Jump to content

Gåsejakt i trondheim og omegn


Oddgeir

Recommended Posts

Dette er første jaktsesongen min i trondheim. Og nå nærmer vi oss gåsejakta med stormskritt.

Men jeg har ingen aning om hvordan jeg skal ordne meg med gåsejakt... Noen som vet hvordan jeg kan få ordnet meg tilatelse/jaktkort? Og hvor?

 

Er bare ute etter 2-3 gås. Slik at jeg har et par måltider gjennom resten av året.

 

På forhånd takk:)

Link to comment
Share on other sites

Det er organisert salg av jaktkort på gås nord for Trondheim, både i Levanger, Verdal og Steinkjer. Jeg har kortsalg i søndre del av Steinkjer (Sparbu). I Steinkjer har kommunen kjøpt opp lokkegås som lånes ut gratis til kortkjøpere.

 

I fjor kom kortnebbgåsa seint, rundt elgjakta, og var lite nede her i området. Det varierer enormt fra år til år hvor den velger å lande, og hvordan den oppfører seg. Det er derfor helt umulig å gi noen forhåndsvurdering av hvordan årets sesong blir.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med TJFF og fikk navn på to stk som selger kort på byneset.

 

Noen som vet om gåsa er svært sky eller ikke?

 

Hvordan jakter dere den?

 

Di gangene jeg har jaktet gås i lofoten har vi gådt, sneket oss litt fram og som regel skutt dem på flukt med hagle.

Men har også skutt middagsgås fra altanen på huset, da di satt så fint i hagen.

Men dette er jo ikke jakt, tok bare 1 som gikk til middag senere i uka:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke jaktet gås rundt trondheim, men har observert enorme mengder på diverse sykkelturer. Jeg studerer i trondhjem, og har vanligvist reist hjemover for å jakte gås pga tidligjakt. Jeg tror det kan være lurt å undersøke på byneset dersom du ønsker noe i nærheten av trondheim. Det kan ofte være mulighet for gratis jakt, da bønder ofte opplever gåsa som skadedyr. Har også pleid å observere store mengder i områdene rundt Klett. Hadde vært fint om du kunne si fra hva du finner ut, for jeg har selv vurdert å undersøkt disse områdene :)

Link to comment
Share on other sites

Gåsejakta er i gang. Startet 26. juli i Ørland kommune. Kort selges på Shell, Opphaug. Frem til 10. august er det kun jakt på dyrka mark, og mellom 0400-1100. Jeg var der ute 26. og 27. (i grisevær). Magert utbutte og lite gjess sett. Men husk, dette er jakt på hekkende bestand grågås. De opptrer gjerne litt spredt og i små flokker. Det blir nok mer schwung når det begynner å trekke nordfra. For Ørlend sin del, blir nok ikke dette før i månedsskiftet aug/sep.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...