Jump to content

Improved Mod/trekvart trangboring noe å satse på?


Ober

Recommended Posts

Var ute og testa min Remington 870 på papp just med Kent champion leirdueammo på 15-16m

 

Lang orginalpipe med modified/halv trangboring:

modified.jpg

Greit nok, men kansje den sprer litt mye?

 

 

Kort pipe uten choke/cylinder:

cylinder.jpg

Haha, pappen var ikke stor nok! Ikke rart den pipa er ubrukelig til langdistanse. Men den er en ræser til trickshooting :)

 

 

Tenkte litt på å gå i innkjøp av en litt trangere choke når jeg så dette slik at jeg kunne øke avstanden litt.

Er trekvart trangboring noe å satse på? Vil jeg kunne øke avstanden merkbart?

 

Bruksområde er mest leirdue, men også litt rype.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liten gladhistorie å komme med i denne anledning .. :)

 

Jeg har samme hagla og har slitt litt på press/trapbanen med at jeg "mener at jeg treffer", men så er dua like hel etterpå. Dette har jeg funnet ut skyldes i at Mod-choken har spredd for mye. Så jeg kjøpte meg en Full choke og tok en tur på banen i går og skjøt 19 duer! Kjempefornøyd (jeg er nybegynner).

 

Så jeg vil absolutt anbefale deg å prøve deg frem ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begynte med lerdueskyting, hadde jeg trua på at full-choke var tingen. Seriene lå da i begynnelsen på mellom 14-17 treff. Ble tipset om å bruke åpnere choke, fordi jeg skaut relativt tidlig.

Så da ble det mod. choke ei stund. Seriene lå da på 21-24 etterhvert, men dette kom ikke før jeg hadde trent en stund, naturlig nok.

La merke til at folk som skaut duene like fort som meg, nesten utelukkende skaut med kvart choke, så da måtte jeg jo selvsagt prøve dette også. Og vips så kom 25-serien, og ligger jevnlig over 22 treff på trening.

 

En E2-skytter fra samme forening som meg, skyter duene veldig seint. Denne karen bruker modified-choke, og duene blir stort sett pulver. Tror du kan drøye avstanden endel med trekvart choke, men veldig mye kommer ann på patronen.

 

Prøv deg frem med forskjellige choker til du finner den du får best treff med. 3/4 passer for noen, cylinder for andre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her må du finne det som passer deg, og din skytestil. Du må også ta hensyn til hvilken type ammo du skal bruke. Stålpatroner, som oftest brukes på lerduebaner, skal ikke skytes i trangere choker enn 1/2 ( modified )

 

Når jeg skulle lære meg hagleskyting for noen år siden begynte jeg med 1/4. Det gikk greit i starten. Men det var når jeg tilfeldigvis testet en 1/2 choke, jeg virkelig lærte å skyte. Det ble litt flere bomskudd i starten, mens treffene ble skikkelig knusere. Dermed følte jeg at jeg fikk litt mer tilbakemelding om hvor godt/dårlig jeg skjøt. Det ble litt lettere å analysere om man traff for høyt, lavt eller til siden. Med åpnere choke ble det liksom bare halvgode treff som egentlig ikke fortalte meg så mye om hvor godt eller dårlig jeg skjøt. Det ble dermed vanskeligere å perfeksjonere skytingen. I dag bruker jeg kun 1/2 choke til jegertrapskyting. Det er det som passer meg best.

 

Er man så rask på avtrekkeren at man skyter dua med en gang den kommer ut av bunkeren, vil sikkert en choke med 1/4 trangboring passe bedre. Derfor bør du teste deg litt frem, da vi alle skyter litt forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

(...) Stålpatroner, som oftest brukes på lerduebaner, skal ikke skytes i trangere choker enn 1/2 ( modified )

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Med de aller fleste choker skal man ikke skyte stål i trangere choke enn 1/2, men man får kjøpt choker som tåler stål uansett trangboringen. Selv har jeg en full choke godkjent for stål, den kostet riktignok 130 dollar.

Link to comment
Share on other sites

litt OT her kanskje, men dette med at stål og andre hande hagl ikke skal i trangere enn halv, det gjelder vel primært jakt ammo? en lett leirdue ladning er vel betydelig snillere for choken... tenker da på oss som feks har Rem 870 som er svært robust, den må da tåle leirdue på full trangborring. (mener jeg har en slik choke ett sted, bare brukt "M" til nå på alt)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner folk som har skutt leirduepatroner med stålhagl i Star Baikal hagler med 3/4 boring. Det har gått greit. Spørsmålet er hvor lenge det går greit ? Ser for meg at slitasjen på våpenet vil forsterkes. Selv forholder jeg meg til merkingen av chokene uansett om det er jakt- eller leirduepatroner. På chokene i mine hagler står det "no steel/kein stahl" på alle choker trangere enn 1/2. Jeg regner med at chokene på alle nyere hagler er merket spesifikt om de tåler stål eller ikke. Hagler produsert før stålpatroner ble utbredt, kan sikkert mangle slik merking. Da ville jeg i så fall undersøkt om det er anbefalt å skyte stål i trange choker, før jeg satte i gang.

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig ganske gira på å prøve trekvart choke. Skyter i allefall ikke cylinder, men midt på og seint om noe skulle hindre meg/bomme.

Slugs bør jeg vell ikke skyte uansett i trekvart?

Skyter bare stål, 90% leirdue ammo og resten jaktpatroner i stålmagnum.

 

Noen nettbutikk som selger trekvart som tåler stål?

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=476967

Vil jeg ødlegge pipa med denne til mitt bruk?

 

Skal høre lokalt nå..

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 6 months later...

jeg bruker improved cylinder som er 1/4 og og improved modiefy som er 1/2 choke på banen trapen og cylinder og skeet på sti. og det er helt riktig at en ikke skal bruke trenger en halv selv om det er leirdue ammo det er snakk om. på sikt kommer det ikke noe godt ut av det for å si det sånn. jeg vill si at halv er det trengeste somm du behøver på banen, er det trangere en det gjør du det bare vanskligere for deg selv

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hvor mange skudd kan man regne med at en hagle, foreksempel en remington 870 Som er relativt robust tåler? Tenker da mest på relativt mye leirdue skyting og noe jaktbruk. Ca antall før man må starte og skifte deler og evt kasere f.eks løp?

 

Sitat fra thehighroad.org:

"Unless the 870 is a specific trap or skeet gun, it's highly unlikely to have enough rounds through it to be worn out. 870 receivers have a lifespan of about 250k rounds as a rule. They don't break parts too often either as a rule."

 

Tror du skal jobbe litt for å slite ut denne hagla som koster 3-4000kr :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...