Jump to content

50gr Barnes varmint grenade i cal.223 Remington.


Amons

Recommended Posts

Kråkejakta er i gang og da er det på tide å lufte .223`n med kuler av det "skjøre" slaget. Jeg kjøpte meg ei eske med 50gr barnes varmint grenade kuler jeg hadde tenkt å bruke, men jeg må ned på 22.5 grain med N130 for at det ikke skal bli "flens" på tennhetta. Jeg har ikke kronograf så jeg får ikke målt hastighet. Jeg har heller ikke fabikkammo hylser skutt i mitt våpen som jeg kan måle trykkring på. Derfor må jeg støtte meg på kammeret`s brukere; er det noen som har erfaring med lading av Bvg her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke skryte på meg å ha omfattende erfaring med "skadedyrsgranaten", men jeg har såvidt prøvd 36 grainsutgaven i .22-250.

Har du sammenligna bæreflata på kulene dine mot andre kuletyper i samme vektklasse? Mine 36 grs kuler er nesten like lange som ei 55grs Hornady fmj bt, så da er det nærliggende å tro at dine kuler er vesentlig lengre enn andre 50 grainere. Det er sannsynligvis grunnen til at du må redusere kruttmengden.

Greier rifla di å stabilisere kulene? Mener disse kulene krever en riflestigning på 1-10" eller kjappere.

 

Hvis du får problemer med kulene, anbefaler jeg deg å kjøpe Hornady V-max, da disse som regel går uhyggelig godt. Og virkningen av dem er det heller ikke noe å si på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd kulene enda, men riflestigningen på rifla mi er 1-9" så den skulle stabilisere kulene greit nok. Kulene er lange og har ganske lang bæreflate, men 22.5 grain er jo en slapp ladning med 60grains kule og jeg skulle tro det er mulig å putte litt mer enn det bak Bvg`n uten å få problemer med trykk. Jeg bruker federal ae hylser og federal no.205 tennhetter til ladnigen. Ae hylsene er ringnitede så jeg må skrape vekk nitingen for å få satt nye hetter i hettelommene. Lurer på om fjerning av niting kombinert med bløte hetter presser frem en synlig "flens" før kammertrykket er nær maks. Men uten hastigheter eller trykkring å sammeligne med tar jeg ikke sjansen på at denne teorien stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Peis på.

Jeg bruker også hylser fra AE. (LC 07) der jeg har frest bort kryminga, og jeg får en ring på hetta.

Mål trykkringen på hylsa hvis du er usikker.

Har ikke prøvd den kula sjøl, men har en testserie med 50 gr V-max på bordet foran meg og der går jeg til 23,1 gr med N 130.

Og det er ikke noen spesielt kraftige ladinger som jeg er sketisk til.

Link to comment
Share on other sites

http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... p?MainID=4

 

oppgir 23,4gr N-200 og 1020m/s i ei børse vi ikke aner noe om, fra en skytter vi heller ikke vet noe om.

 

V-130 er et litt raskere krutt og når du angir 22,5 gr TYDER det på at du nok har nådd max. Du skal være svært forsiktig med å "peise på" her ja. Husk at du har bare en sjanse her. Hvis du kødder det til kan konsekvensene sansynligvis bli større enn et dusin sprengte kråker. Vent å se hva flere her kommer med. Trykktegn må du ta på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Har forsket en del og kommet fram til at jeg legger meg på 22.0grain på Bvg kulene. Kulene er mye lenger en 60grain konvensjonelle kuler, ligger nok oppimot 70 kanskje til og med 75 grain kuler i lengde, så 22,5 er nok temmlig nær maks. 22,5grain er nok ingen farlig ladning men det er greit å spare børsa litt. jeg var oppe i 23.0 grain med N-130 og da begynte det å bli tydelig at trykket var over det jeg er komfortable med, ikke massivt overtrykk men flatere hetter en jeg synest passer med behagelig arbeidstrykk. Men jeg har som sagt liten erfaring med lading av .223Rem.

 

Har foresten v-max også 23.5 grain med N-130 ga denne kula en spektakulær effekt på 1,5l brusflaskerfylt med vann. Ser ut som de vil gjøre en "bedre" jobb på kråka enn Bvg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Drar opp denne tråden igjen. :)

 

Har dere ladet og skutt noe mer med denne kula?

Fått testet presisjon?

Effekt i viltet?

 

Satte sammen tre forskjellige ladninger i dag som skal testes så fort jeg kommer meg på bana.

 

N130 22 gr

 

N135 25 gr (Komprimert)

 

N540 26 gr

 

Remington 223 hylser.

Vihtavuori SR hetter.

Patronlengde 56 mm som gir 1 mm friflukt i LTR'n.

 

N135 tar mye plass i hylsa og blir godt komprimert av den lange kula. 1 grains mer av N540 tar vesentlig mindre plass og blir ikke komprimert.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skutt noen grupper med Barnes kula. Presisjonen var ikke så mye å hoppe i taket over så langt og var ikke i nærheten av f.eks 40 og 50 V-Max. Har ikke forsket noe på friflukt, mulig det kan være noe å hente der. Ladningene testet har 1 mm friflukt. Tuning av ladninger skal også prøves. Alle serier er 5 skudd og kun en serie er skutt med hver ladning.

 

N130 - 22 gr ga 33 mm gruppe og hastighet på 968 m/s

 

N135 - 25 gr ga 30 mm gruppe og hastighet på 984 m/s.

 

N540 - 26 gr ga 40 mm gruppe og hastighet på 946 m/s. (Ladningen kan nok økes noe.)

 

Skutt i Remington LTR med 49 cm pipe.

Zeiss Conquest 6,5-20x50, BR-Reflex demper og gode støtter foran og bak

 

Skøyt en 5 skudds serie med 50 V-Max denne havnet på 14 mm senter senter. Prøvde også en 10 skudds serie med samme kula med en gruppe på 18 mm som resultat.

 

Temp -10° og tilnærmet vindstille. Avstand 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...