Jump to content

Blånere våpen.. Noen som har erfaring ???


Beowulf

Recommended Posts

Noen som har kunnskap om dette :?::?:

 

Har varm-blånert noen våpen nå.

Sist en Walther PPK. fungerte godt.

 

Forsøkte i samme omgang å varm-blånere min egen 1911, 45. Armscor.

Det fungerte ikke i det hele tatt.

Var tidligere sortblånert på sleide(duo-tone), men glassblåste ramme & sleide for å re-blånere våpenet slik at den skulle få lik farge over det hele..

 

Blåneringen bet ikke i det hele tatt og jeg måtte glassblåse på nytt slik at jeg har et utgangspunkt for ny behandling.

 

Tør ikke forsøke kaldblånering da jeg er redd for at det ikke skal bli jevnt. :roll:

Må finne på noe smart nå fordi sleiden har begynt å anta missfarging i form av rust.

Ramma som i utgangspunktet var "blank" har ingen synlig forekomst av missfargning.

 

Tips, noen ?

Evt. kyndige i Oslo området som kan blånere for en rimelig slant ? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gir litt info om bad, temperatur og forbehandling kan det hende at noen kan hjelpe deg. Og hvordan ble delen seendes ut, skjoldete eller helt blank?

 

Personlig ville jeg sett på temperaturen først, har opplevd deler som måtte ekstra høyt opp i temperatur før de ville ta. Og jeg har også hatt problemer med tynn blånering om badet starter for varmt, det enkleste er å ha i litt for mye vann for så å la badet koke inn til ønsket resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du gir litt info om bad, temperatur og forbehandling kan det hende at noen kan hjelpe deg. Og hvordan ble delen seendes ut, skjoldete eller helt blank?

 

Personlig ville jeg sett på temperaturen først, har opplevd deler som måtte ekstra høyt opp i temperatur før de ville ta. Og jeg har også hatt problemer med tynn blånering om badet starter for varmt, det enkleste er å ha i litt for mye vann for så å la badet koke inn til ønsket resultat.

 

blåneringsbadets innhold er Manganfosfat og skal gi en totalt sort overflate.

Forsøkte som sagt på min 1911 etter å ha blånert en PPK i samme bad noen minutter før.

Den ble strøkent sort men 1911`en ble bare knappt skjoldete knapt farget.

 

temperaturen lå på ca 95 grader c. nær hundre og kokepunktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd(riktig nok kun på vanlig stål, ikke rustfritt) blåneringsvæsken som bharsvik har oppskrift til på hjemmesiden sin og den virker veldig godt.

Der er imidlertid temperaturen på badet en del høyere en det du har. Ca. 140 grader.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...