Jump to content

Ørretfiske!


_husby_

Recommended Posts

Vet det er en tråd allerede, angående sjøørettfiske, men siden jeg selv fisker ørret i innlandet tenkte jeg kunne lage en tråd som også omfatter innlandsfiske etter ørret?

 

Var ute en tur i Vefsna nå i kveld å fikk en brunørret på ca. 0,7kg :D Dette var nr 2 i sommer av "større klasse". Den andre var en sjøørett som hadde tatt turen opp i elva, på ca. 1kg.

 

Fisker stort sett bare med sluk, men litt mark å spinner også!

Link to comment
Share on other sites

Største jeg har fått i år var på 49 cm. Desverre var denne veldig slank, og veide ikke så mye. Men fy f... hvor sterk den var. Tok den i et elvutløp, kanskje naturlig at den var sprek hvis den hadde stått der en stund :wink: Tok den på stingsild...av alle mulige ting i verden :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar det meste med mark og dupp, men også markdrag ved dorging, og storørreten har jeg også tatt på en liten wobbler/rapala. Ei venninne av meg tok fine kilosørreter på wobbler der markdraget mitt bare henta juniorfisk opp av sjøen fra samme båt. "Dagsformen" til fisken avgjør vel ofte hva de vil ta på. Spinner bruker jeg aldri lenger, men skal jeg ha på en sluk så blir det Sølvkroken Spesial 7 gram, blank og rød.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mark & dupp/søkke alt etter forhold har jeg bestandig stående.

Ellers bruker jeg blank/rød/svart Panther Martin etter lysforhold. (blank i lyst vær, rød funker i enkelte vann; fortrinnsvis røyevann, svart i overskyet eller om natta.) Men strengt tatt funker svart alltid.

Jeg er litt motsatt av Ranger, jeg har mistet troen på sluk. Men jeg har alltid en med, i tilfelle jeg må redde en avslitt dupp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tørrflue er utrolig morsomt fiske, har brukt alt for lite tid på det.

Min metode er spinner i elv og sluk eller flue og dupp på vann. Å kaste sluk etter ørreten i nattens mulm og mørke er fasinerende :P Denne fisken ble tatt ovenfor en foss vi regnet med den ikke klarte passere, men det greide ihverfall 3 Mjøsørreter :wink: Tror den var 1,3kg

k0t3dd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvilke sluker/spinnere bruker du/dere med mest fiskelykke da?

Har et utvalg av sluker og spinner, pluss selvsagt mark og dupp, og mark og søkke.

Har også en fluestang, men den har ikke blitt mye brukt. Jeg har rett og slett ikke tatt meg tid til å lære meg å bruke den!

Sluker jeg får en del fisk på er Sølvkroken spesial, kobber og rød 12gram, Sølvkroken Aura, kobber og rød/grønn 12gram. Spinnere: Panther Martin, svart bunn med gule prikker.

Den Panther Martin-spinneren er FANTASTISK til fiske etter fjellørret, spesielt høyt i fjellet!

Link to comment
Share on other sites

I kveld/natt var jeg å en kammerat å hans onkel på fisketur i et lite tjern litt oppi fjellet. Tilsammen ble det hele 45 fjellørretter! :D :D Bare 12 av dem klassefiserte vi som stekefisk, resten ligger i frysern min å skal ut som rev/kråke-åte i mårra! :D

Link to comment
Share on other sites

Vefsna er ei kjempe bra brunørret elv ovenfor laksforsen! Har en kompis som har familie med fiskerett fra nedenfor fossen og et stykke neddover, sinnsykt bra med sjøørrett de 2 åra jeg har vært der, men det begynner å bli noen år siden. Huseby, du som er lokalkjent, vet du hvordan fisket har vært der i år og de siste åra? Har veldig lyst til å prøve meg der igjen til neste år viss fisket fortsatt er like bra som for 6-7 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Vefsna er ei kjempe bra brunørret elv ovenfor laksforsen! Har en kompis som har familie med fiskerett fra nedenfor fossen og et stykke neddover, sinnsykt bra med sjøørrett de 2 åra jeg har vært der, men det begynner å bli noen år siden. Huseby, du som er lokalkjent, vet du hvordan fisket har vært der i år og de siste åra? Har veldig lyst til å prøve meg der igjen til neste år viss fisket fortsatt er like bra som for 6-7 år siden.

For det første; når jeg leser Huseby vrenger det seg i hodet mitt, det er Husby! :D

Men så til saken! Jeg har selv aldri vært å fisket noe særlig like over Laksforsen, det har jeg ikke hørt om heller. Jeg har bare fisket fra Grane(altså der kirka står) og oppover.

I år har jeg tatt "bare" 1 på 1kg og 1 på 0,5kg. Statestikken var mye bedre i fjor!

Men en ting er sikkert, det er mye sjøørret i elva, å spesielt i det området du snakker om! Å det finnes stor fisk! Var 2stk som sleit snøret mitt i fjor, å det var testet til 3kg. Så mulighetene for ørret finnes helt klart i Vefsna!

Link to comment
Share on other sites

i sommer har det hvert så mye nordavind,samme i fjor....men året før var det bra!da fikk jeg en brunørret på 2,2...og ca 20-30 kilosfisker,og mange fra kiloet nedover til 250g.er bare så synd at mye fisk er ødelagt grunnet måsemakk,men ellers er det et grundt næringsrikt vann,med MYE stor ørret....

i 15 års alderen tok jeg opp en fisk i elva om høsten,med lys.

veide og målte denne og satte den ut igjen...3,2 kg ferdig gytt!!!!tipper denne fisken hadde en matchvekt på over 4 kg i god kondisjon....

 

ps,glemte å si at jeg bruker oter når jeg fisker ørret...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

var i vannet mitt å fiska hele fredag, fikk 15 ørreter, de fleste mellom 250 og 400, den største var 550. alle tatt med fluestang fra bellyboat :D

 

litt skuffet over at nesten halvparten var hvit i fisken, noe som er svært unormalt i dette vannet :shock:

skal dit igjen til helgen sammen med ett gjeng, håper regnet som kommer fører til større aktivitet hos storfisken :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Skal til Steinbergdalshytta som ligger mellom Hol og Aurland fra 21-23 aug. sammen med brutteren. Lenge siden jeg har fiska i fjellvann så det skal bli gøy :D:D Er ikke så stor fisk der, men til gjengjeld kan det være mange av dem.

Link to comment
Share on other sites

Ca 30-60 min økt med Meps 1 (rød) ga dette resultatet.....(det skal også sies at jeg slapp utti 3 stk. jeg mente kunne vokse seg større til neste år........ 8)

209.JPG

Knall fornøyd jeg.... :lol::lol::lol:

 

Disse fikk Guttungen og jeg en kveld vi prøve lykken.....

195.JPG

Den største på Meps1 og den lille på sort Panther Martin.

Link to comment
Share on other sites

min favoritt er møresilda blank/rød med 2 fluer med ca 80 cm mellomrom foran. Det er sikkerstikket mitt 8)

 

normal_Bilde006.jpg

En skikkelig slåp, 50 cm, men bare 1,1 kg oppgjort.

 

normal_Bilde007.jpg

Tok et par pene i eventyrtjønna, oppskriften er møresild med opphengere.

 

Hilsen larris, som nå legger fiskestanga på hylla til fordel for høstens jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Var til fjells i helga, og fisket i et haaaaav av små-tjønner + et lite vann.

Men ser ut til at varmen har dradd fisken til bunns, for fikk bare noen steke-ørreter i små-tjønnene + et gigant-napp av en ørret som slet snøret i nappet under dorging!

normal_Pilfjellet.JPG

I de fleste av disse blå flekkene testet jeg både sluken og marken, uten særlig hell...

Link to comment
Share on other sites

Ca 30-60 min økt med Meps 1 (rød) ga dette resultatet.....(det skal også sies at jeg slapp utti 3 stk. jeg mente kunne vokse seg større til neste år........ 8)

http://webzoom.freewebs.com/skautussa/photos/-Fjelltur-sommer-2009/209.JPG[/]

Knall fornøyd jeg.... :lol::lol::lol:

 

Disse fikk Guttungen og jeg en kveld vi prøve lykken.....

http://webzoom.freewebs.com/skautussa/photos/Fjelltur-sommer-2009/195.JPG[/]

Den største på Meps1 og den lille på sort Panther Martin.

 

Kan jeg få spørre om hvor de ble tatt :) ? nærområdet?

Link to comment
Share on other sites

Målet for sommeren var å få en innlandsørret på 2 kg, og det klarte jeg i kveld! :D

5560_1092139428500_1376942356_30235695_5199701_n.jpg

 

Det skal sies at den hadde en gammel skade, skjev rygg med knekk både til siden og nedover. Det gir den et litt rart utseende, men den var av sinnsykt fin kvalitet, knall rød inni! :D

 

Jeg og kompisen fikk fire fisker i kveld med totaltvekt 3,8 kg, det er vi fornøyd med. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ranger!

Har du ikke lært deg å presentere fisk på bilder?

Støtter deg i din metode å presentere fisk på bilde. Det finnes bare en måte; slik du gjør det så fint! Eneste jeg har å tilføye metoden er at jeg liker å holde en liten fyrstikkeske i ene hånda, som referanse, slik at ikke fisken blir presentert som at den er større enn den egentlig er... :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...