Jump to content

Omplassering av elghund -NEG/Jämt valp


Guest jeyman

Recommended Posts

Jeg har kommet til beslutningen at jeg må omplassere valpen min.

Det er ei tispe på ca 5 mnd. Blanding av Norsk Elghund Grå(far) og Jämthund(mor).

 

Thea er chippet, vaksinert, og fått flått og ormekur.

 

Thea sover i buret sitt om natten, er 99% stueren. Kan kommandoene 'sitt' 'kom' bra, 'dekk' 'bli' noenlunde. Elsker å gå tur i skog og mark, elsker mennesker, kan bli litt voldsom for hun er så glad men det går fort over, leker godt med hunder på sin størrelse. Jaktlysten er på plass, fluer, sommerfugler, fugler og katter skal taes. Både mor og far er skutt elg for. Har vært vant til å være alene mellom 08.00 - 15.00.

 

Grunnen til jeg må omplassere henne er at vi har ei tispe på 2 år fra før, en mini-rase, det har vært konflikt mellom disse fra dag 1, og det har bare forværret seg, de går rett og slett ikke ilag og, det er slossing de imellom hele tiden, og dette går ikke lenger. Hun var fæl med 'valpebiting' spesielt mot matmor, men dette er blitt bedre og vil nok forsvinne helt.

 

normal_1.jpg

Bildet er litt over 1 mnd gammelt.

 

Ønsker å omplassere henne til en jeger som gjerne har erfaring med elghunder.

 

Reiser strakningen Bergen-Svinesund 26/27 juli. For evt levering/møting.

 

Send en PM med litt info om deg selv, evt familie, hvor du bor, erfaring med hunder olign.

eller evt spørsmål

 

Mvh

Jeyman

Link to comment
Share on other sites

Flott hund, Klarer ikke bikkjene å gjøre opp seg i mellom?

Unghunden vår elsket å herje med gamlehunden da ho var i den alderen, knurring glefsing og opprør av og til.

Nå er ho snart 12mnd, alt har roet seg og de er bestevenner, sover side om side, drikker vann samtidig, men maten får de hver for seg, ellers smeller det:shock:

 

 

De må da vel klare å avgjøre hvem som er sjefen dem imellom?...

Ett lukket rom, to hunder, den sterkeste vinner og kanskje blir det fred etterpå?

 

Lykke til uansett!

Link to comment
Share on other sites

...Ett lukket rom, to hunder, den sterkeste vinner og kanskje blir det fred etterpå?

Håper dette var en spøk :shock:

 

Det er ikke lett med to hunder som ikke går sammen. Tispa di på 2 år er midt i andre kjønnsmodning og har et naturlig behov for å sjefe (om hun får lov av deg da...). Valpen på 5 måneder er bare valp og har ikke så mye vett enda; den er bare ute etter å leke og herje og de kan irritere vettet av de voksne hundene.

Jeg tror ganske så sikkert at dette vil kunne løse seg med mer tydelig rolle fra din side. Du skal ikke tillate noe som helst fra noen av dem - det er ikke akseptert.

Valpen må lære seg respekt for den voksne og at han ikke bare kan kjøre på. Tispa må lære seg at irrettesetting fra hennes side er OK - men hun skal gjøre det på en skikkelig måte. Dvs. kort og kontant og ferdig med det. Knøvling og mordforsøk er helt uakseptabelt; da må hun ut av situasjonen og få klar beskjed fra deg.

 

Dersom de klarer å være litt sammen uten å gå i strupen på hverandre så roser du det og tar det derfra.

 

Som jeg ser det ut fra det lille du har skrevet så er det tispa som er "problemet". Hun kan være sjalu, eiekjær overfor dere og små hunder har det med å være bitchy dessverre. Det er også lettere å finne seg i ting fra småhunder... det hadde vært verre om det var en diger sak på 30 kg som trøbla ikke sant. Jeg ville nok ha jobba med tispa mer enn valpen - den er nå som sagt kun en valp og skal ta lærdom fort og naturlig så lenge man er rettferdig.

Link to comment
Share on other sites

...Ett lukket rom, to hunder, den sterkeste vinner og kanskje blir det fred etterpå?

Håper dette var en spøk :shock:

 

:lol:

 

En jeg kjenner var så lei av den stadige krangelen til bikkjene (2stk border collie), han tok begge med ut i gangen og lukka døra, det blei et forferdelig leven, men siden den dag var det ikke vært noe problem der i huset.

Ikke at jeg anbefaler det, men det virket i det tilfellet.

 

 

 

Jeg ville ikke gitt opp valpen, jeg ville først prøvd framgangsmåten som jaktlykke beskriver.

Grensesetting ved uønsket aktivitet, og belønning ved korrekt oppførsel i nærvær av hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med Lykke her ja.. å låse dem i et rom er ingen løsning.

Jeg hadde en dachs tispe som ikke gikk overens med NES tispa til fattern.

Hadde vi stengt dem i et rom hadde det endt med en død hund og en skadet og det vil vi ikke ha......

 

Det ble greit tilslutt, litt knuffing når NES tispa hadde løpetid, men det er vel vanskelig å unngå?

Link to comment
Share on other sites

custer: Vil tro at jaktforum burde være den beste plassen å finne en ny eier til ei jaktbikkje?

 

Custer mener nok at han hadde omplassert den andre og beholdt jakthunden :wink: skulle gjerne tatt hunden, men får desverre ikje lov av "sjefen" (altså fruen) :oops: hun synes det er mer enn nok med en hund :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for tipsene dere kommer med. Har prøvd dette med grensesetting ved uønsket aktivitet, og belønning ved korrekt oppførsel, med mindre vellykket resultat. de er grei mens de får go bit, så går det 1 min og på an igjen. Problemet er at tispa på 2 år er ei lita rotta på vel 3 kg, hun har ikke så mye å stille opp med annet enn å knurre. Og det ser mer og mer ut som mordforsøk enn krangling. Jeg har ihvertfall vurdert dette en stund og kommet fram til at det er det beste for alle. Noen av dere synes kanskje jeg gir opp lett men det har tatt på humør, forhold osv og etter sommerferien endrer jobbsituasjonen seg, da vil jeg jobbe fra 06-17 og matmor skal på skole utenbys. Det er for lenge for den å være alene synes jeg. Den lille rotta er hos bestemor på dagtid.

Uansett, takk for tips og interesse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...