Jump to content

kikkertsikte til 4000?


riflejakt

Recommended Posts

Kjøper du i norsk butikk så er du trygg. Som forbruker kan du velge å fremme krav om reklamasjon til enten selger eller importør. Selv om noen butikker mener det ikke er slik, så er det det forbrukerkjøpsloven sier!

 

Personlig synes jeg conquest serien ikke er verdt pengene. Nikon gir mye for pengene, men vær obs på at de ofte kommer med 1/8" klikk. Det er kjedelig å måtte telle 250 klikk for å komme ut til 500 meter :)

 

Skal du ha kikkert til jakt så hadde jeg lett i bruktmarkedet. Mange gode kjøp å finne.

Link to comment
Share on other sites

Zeissen på XXL er løp og kjøp etter min mening. Har erfaring. ...Men da går du samtidig bort fra ditt oppstilte kriterium om "lett sikte med 40mm diameter" (fritt gjenfortalt). Til storviltjakt i lavlandet er Zeissen helmax, i alle fall til den prisen. Har selv erfaring med Zeissen, samt 4 Leupold sikter i diverse konfigurasjoner og kategorier.

 

Personlig (for meg) er det europeisk optikk med objektiv 50+ og oppover som gjelder ved bøslakt/nattjakt, og ellers klarer jeg meg glimrende med Leupold som er lette, solide og relativt rimelige.

 

MEN: Hva er bruksområdet ditt?? Hvilket våpen og kaliber skal kikkertsiktet stå på??

Link to comment
Share on other sites

ja var igrunn ikkje tenkt å gå over 42mm,men når eg såg xxl prisen på zeiss begynte eg å gruble.rifla er ei ombygd sauer 200str i cal 6,5x55 som brukes til hjortejakt og jaktfelt,den må derfor ikkje veie mer en 4,5kg.det er derfor eg ønsker hovedsaklig en lett kikkert.

Link to comment
Share on other sites

VXII vs. VX III:

 

Mekanisk er de ikke så forskjellige (tror jeg),- i praksis kan jeg ikke huske å ha merket den store forskjellen, annet enn mer kosmetiske ting/innstillingsratt for høyde/side b.l.a.

 

Husk ellers at VXIII nå er/blir erstattet av den nye VX3.

 

Som jeg har skrevet tidligere her på Kammeret,- ser jeg ikke poenget med å legge penger i en VXIII i forhold til en VXII. Optisk får du ikke signifikant mer igjen i en VXIII i forhold til VXII, og vurdert opp mot den høyere prisen mener jeg personlig det er et dårlig kjøp å velge VXIII i forhold til VXII.

 

(Har og bruker selv VXII 3-9 x 33efr, VXII 4-12 x 40AO, VXII 3-9 x 40, og VXIII 3,5 - 10 x 50, samt Zeiss Classic Diavari 2,5-10 x 50 (og Fontainen i signaturen som er til salgs).

 

Skal du ha et rimelig og solid sikte til allsidig jakt, på ikke for korte hold (du har ikke behov for AO), kan jeg anbefale VXII 3-9 x 40. Skal du primært drive stasjonær jakt, hvor lett eller kompakt rigg ikke betyr særlig mye, eller hvor du skal jakte storvilt i dårlig lys,- vurder sterk europeisk optikk med minst 50mm diameter på objektiv.

 

Å kjøpe Leupold VXII kikkerter med stor objektivdiameter eller VXIII(3) kikkerter i det hele tatt blir etter min mening litt mye kompromiss som ikke gagner verken det praktiske (størrelse, vekt, optisk kvalitet) eller lommeboka.

 

Subjektiv teoretisk konklusjon ("leveregel"): Leupold VXII til alle våpen så fremt de ikke skal benyttes i veldig dårlig lys, og under normale lysforhold klarer du deg lenge med maks 40mm objektivdiameter, hvilket gir en lett og snedden kikkert/rigg.

Ved nattjakt/skumring: Europeisk optikk (Zeiss, Swaro, S&B, Meopta, Kahles o.l.) med minst 50mm objektivdiameter.

 

PRAKSIS: Du får like mye mat i fryseren om du ved nattjakt benytter Leupold VXII 3.9 x 40 eller Zeiss 2,5 - 10 x 50.

Link to comment
Share on other sites

Må sei meg heilt uenig med han som ikkje syntes Conquest serien var verd pengane. Eg har sjølv hatt ein 3-9x40 og var svært godt fornøgd med den. Årsaken til at eg solgte den var at augeavstanden var litt for lang for meg på den rifla den var montert på. 3-9x50 har kortare augeavstand.

 

Eg kjenner fleire her som har Conquest og alle som ein er fornøgd, aldri vore noko feil med dei.

På amerikanske nettforum får Conquest veldig masse skryt ser eg.

 

Ellers held eg med dei som anbefaler Leupold .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...