Jump to content

Hvilken sporsele?


HyprJinta

Recommended Posts

Hva slags sporseler bruker dere?

 

Snusa rundt i noen dyrebutikker og får forskjellige svar - noen vil ha bryststykket mellom frambena, noen vil ha det på tvers osv...

Selv liker jeg godt seler med bryststykke mellom frambena, men har en slik type sele som hunden har fått dra i og som vi bruker på tur/trening.

Hunder kjenner jo godt forskjell på utstyr, men vil en sele, med i prinsippet lik utforming som den hunden allerede har, bli for lik sporselen? Selv om man velger forskjellige materialer. Turselen er med fleecefôr.

 

Selene som går tvers over bringen har jeg hatt litt dårlig erfaringer med, ift at dem faller ned forran (hunden er for smal i fronten)....

 

Andre alternativer?

 

 

Hilsen fersking ;-)

Link to comment
Share on other sites

Eit breitt sporhalsband kan vera bra viss ikkje hunden er av "utbrytar"-type, eller dreg spesielt hardt.

 

Gamaldags sykkelsele med det breie bandet på tvers, er ok. Sjølv er eg misnøgd med at plastspenna opnar seg. Då må ein teipa spenna.

 

No har eg prøvd dei med bryststykke mellom forbeina. Fornøgd med den! Her kan du også festa lina under magen på hunden. Viss du ynskjer det.

 

Har lese om mange som tilrår eigen sele til sporing, og berre til det. Har du råd, er det ok. Men etter mi meining ikkje påkreva. Hunden min blir "vill og galen" når eg tek fram sporlina - ikkje sporselen.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er stort sett det samme hva slags sele man bruker, men den bør være forskjellig fra trekksele og tursele, sånn at hunden kjenner forskjellen og skjønner at nå er det sporing som gjelder. Det er selvfølgelig en forutsetning at selen passer til hunden, og er behagelig å ha på.

Når det er sagt, så ble jeg nylig nødt til å bytte sporsele på min ene hund, fordi hun hadde vokst fra den gamle, og dette så ikke ut til å ha noen innvirkning på sporingen. :) Den nye selen er ganske lik den gamle, og vesensforskjellig fra turselen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker noe lignende som dette; min er mer polstret i bringa.

 

Picture.aspx?fid=2049&vid=49616140&cid=MMvzR

 

Selen jeg har heter Richo og er i størrelse L og da passer den til hund på 27 kg/56 cm. Har aldri hatt problemer med at hunden kommer seg ut av eller at den gnager noe sted. Har hatt slike i åresvis og eneste grunnen til å skifte dem ut er at hunden har vokst ut av :) Slitesterke som få og rimelig i pris (< 200).

Link to comment
Share on other sites

Selen til jaktlykke må vera heilt ok. Eg brukte lenge ein liknande, men fekk som sagt problem med "låseklaffen" som var ein liten hendel som skulle slåast opp/ned. Den vil eg åtvara mot! Lite imponerande når hunden smett ut av selen og du må brøla DEKKKK midt i eit konkurransespor eller eit ettersøk. Dei nyare låsane verkar sikrare.

 

Elles trur eg det er uvesentleg kva sele eller halsband ein brukar. Har heller ikkje merka nokon katastrofe om ein brukar same selen til å la hunden trekka litt. Men har du sans for perfeksjonisme, så ha gjerne fleire selar. Det skadar heilt sikkert ikkje.

 

Det som er viktig er at hunden vert motivert og får lyst til å gå spor.

Link to comment
Share on other sites

Bruk ein fast sele til spor. Gjer du det vil du oppdaga at hunden reagerar ulikt frå sele til sele.

Kva sele som høver best må du sjølv vurdera, men den som Jaktlykke har avbilda er rimleg og god.

 

Du kan ha ein likande til tur.

Skal du ha ein trekksele så pass på å få festet godt bak på ryggen.

 

Bruk gjerne ein fast sele til jakt.

 

Ved ei skitur stod kona utan turselen til ein irsk setter eg hadde. Denne var trene på ettersøk samt jakt av hjort.

Hunden var rimeleg frisk til å trekka på skiturar.

Jaktselen låg i bilen. Denne fekk hunden på og med det resultat at hunden gjekk ti skritt,- stopp.

Ti nye skritt, - stopp.

Lukke til og god tur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde sporingsele til dachsen min, men jeg føler at hun nesten er litt liten til sele og den vrir seg hele tiden rundt kroppen hennes. Jeg fikk da et tips av en gammel sporer om å utvide et allerede bredt halsbånd med lær. Altså kappe til en lærbit, lage noen spor i det til halsbåndet og tre halsbåndet gjennom. Dette har fungert veldig bra, og Dixie ser ut til å være mer komfortabel med dette fremfor selen.

Link to comment
Share on other sites

Endte faktisk opp med å kjøpe en sele på felleskjøpet i går.

Jægerens kombisele. Noen som har erfaringer med denne?

 

http://www.fk.no/trade/productview/838783/921/

kombiselegronna.jpeg

 

Kjøpte str. medium til støveren - som er forholdsvis smal i bringen.

I kjøpsinformasjonen sto det str medium: (Grå) elghund og fuglehunder, str large hadde samme benevnelsen.

 

Prøvde selen på når jeg kom hjem, og det så ikke helt riktig ut. Så fort hunden letta hodet fra gulvet, klumpa den seg over ruggen. Er det åpningen rundt hodet som er for liten da?

Skal prøve en størrelse større, og går det ikke så må jeg nok prøve en annen sele...

 

Lage sjøl er jo et alternativ, og tenkt på det før også - men har i grunnen aldri kommet så langt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er akkurat den selen jeg har prøvd på dachsen min, og jeg synes ikke den er spesielt god. Den vrir seg altfor lett rundt kroppen hennes når lina blir lang, og derfor bruker jeg kun selen når jeg er på sykkeltur med henne. Der synes jeg den faktisk er god! Uten at jeg har noen erfaring med andre typer seler. Men mulig den fungerer bedre på større hunder da :)

Link to comment
Share on other sites

Den så veldig grei ut i butikken, men når jeg fikk den på ble den litt rar.

Men skal sies at det var ei som ble i arbeidshumør når jeg tok på selen. Trippa ved fot og søkte kontakt som bare det.

Veldig åpenlyst at frøkna mi i hvertfall responderer bra på forskjellig utstyr...

 

 

Et annet alternativ til denne selen er sporselen til norsk hundeutstyr. Skal oppover til Rendalen til helga, så kan få se den, men hunden blir trolig hjemme, så får ikke prøvd. Og det er jo litt dumt... Men heldig vis er de som selger utstyr som regel veldig behjelpelig, og det er skjelden noe problem å bytte varer.

 

 

Planen er å få til et lite spor nå en av de nærmeste dagene. Hunden er nærmere to år, og ikke gått spor før. Men er veldig lærenem. Hva bør jeg legge ved sporslutt?

"Det beste hunden vet" - hallo - jeg har støver! ;-) Matvrak av dimensjoner!

Kløver er litt vanskelig å få tak i nå. Elgkløver må det i såfall være.

Eller er det ok med en super matbit (lever eller noe annet ferskt)?

går det an å fryse ned kløver til bruk som belønning ved spor?

Link to comment
Share on other sites

Vil nok tro at mat (f.eks pølse, karbonade e.l.) er en mye bedre belønning enn skanken. Ut fra erfaring med egen hund vil jeg si at godbiten går ned først, deretter bæres skanken som et trofe på tilbakeveien. :) Rådyrskankene jeg bruker trenger ingen nedfrysing, de er så tørre at de ikke råtner.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" her brukar frosne skankar. Frosne.

 

Elles er det mi røynsle at eit par godbitar undervegs i sporet er utruleg effektivt. Viss hunden har vore brukt til drivjakt, kan det vera lurt å ha nokre slike "knep" på lager.

Link to comment
Share on other sites

 

Prøvde selen på når jeg kom hjem, og det så ikke helt riktig ut. Så fort hunden letta hodet fra gulvet, klumpa den seg over ruggen. Er det åpningen rundt hodet som er for liten da?

Skal prøve en størrelse større, og går det ikke så må jeg nok prøve en annen sele...

 

Lage sjøl er jo et alternativ, og tenkt på det før også - men har i grunnen aldri kommet så langt ;-)

 

Prøv her, frøken.

Her vet de hva de snakker om. Og HVIS du ønsker å ta med hunden og få en spesialsydd sele, så ta med bikkja på en Hadlands-tur (Harestua).

http://www.seleverkstedet.no

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...