Jump to content

Tips om salongrifle ønskes!


Wazoo

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Har noen mynt til overs og lysten på en salongrifle er økende. Ønsker råd og tips fra dere eksperter til en "grønnskolling" om hvilken type salongrifle ( ca.3-4-5000 kr ), om det er trygt å kjøpe brukt eller gå for helt nytt ?, type ammo, kikkert osv. Meningen er å rydde opp i revebestanden rundt hytta og kanskje noe annet småvilt. Håper på mange gode råd! God Helg!! :D

Link to comment
Share on other sites

Wazoo, endra den trådtittelen din, sånn at folk skjønner kva du er ute etter og den er betre søkbar i ettertid.

 

Så til tipset, Raudnakke skriv her sannheita om bruksområdet til .22 LR, det er kun opp til hare og ikkje hare. Eg personlig ville ha kjøpt ei Cz 452 Varmint, og toppa den med ein Bushnell Trophy 3-9x40. Då trur eg du skulle være i ca det prisområdet du er ute etter. Det er godt kjøp for pengene, og du vil uten tvil bli fornøyd. Er du lur, så får du den gjenga for lyddemper i samme slengen, og kjøper det etter økonomi og behov seinere. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

zastava modell 99 eller hva f... den heter veldig god salong som jeg har hatt en kikkert på til nå men har handlet en tasco som kommer på i løpet av helgen :D

men cz er et like godt alternativ den ser bedre ut men de er bra like :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei salongrifle er vel ein gammel betegnelse på .22 LR meiner eg og huske. Eg har ei Cz452 i .17HMR, men har ikkje prøvd den på reven enno, kun på kråke og der funker den bra, he, he...

Men hvis eg skulle jakta primært rev med denne, så trur eg at eg held ein knapp på .22 WMR. Den har litt tyngre og betre kuler, og eg trur den feller reven greiere enn med .17 HMR. .17 HMR har fart og betre presisjon, men veldig lette kuler. Det er fleire her inne som har testa .17 HMR på rev og dei meiner at den blir litt i letteste laget..

Link to comment
Share on other sites

V-max funker nok bra den, og reven detter nok for ei kule i .17 så lenge den er riktig plassert. Men etter erfaringer som eg har lest av brukerene her inne, så er det litt lengre flukt strekning på .17 HMR enn .22 WMR.. :)

 

Men eg er ikkje i tvil om at eg skal klare å knalle ned ein rev med den rifla mi, men eg meinar at dersom du skal bruke den mykje til reven, så ville eg valgt eit litt tyngre kaliber. Gjerne gått opp til .223 for det er eit knallfint kaliber på nesten alt til og med rådyr.. :)

Link to comment
Share on other sites

Cz 452 american, påmontert Leupold 3-9x 33 efr. Har den riggen, og dette er en helmaxkombinasjon. Har også skutt endel med varmint utgaven. Selv vil jegholde en knapp påamerican, både til blinkskyting på bane og ikke minst jakt.

 

Ellers har du Sako Quad. Et annet prissegment, men da har du mulighet forflere kaliber på samme våpen, jmf. den nye forskriften.

 

Samme hva man kjøper vil det uansett bli snakk om kompromisser i større eller mindre grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...