Jump to content

COL, hva er det?


TRG-22sksk

Recommended Posts

  • 4 years later...

Det betyr at akkurat den ladningen har nokså eksakt 70mm COL, og at avvik fra oppgitt COL vil kunne gi andre resultater enn det som står i ladetabellen.

 

I store riflekalibre betyr det ikke stort om kula settes litt dypere (altså kortere patronlengde), men med maksladninger kan det bli litt høyere trykk om du setter kula dypt. I små kalibre med raskt krutt, som diverse pistolkalibre, vil patronlengden (og dermed settedybden) kunne påvirke trykket ganske drastisk slik at kortere COL gir alt for høyt trykk. Dette fordi det blir mindre volum tilgjengelig i hylsa når kula settes dypere, og krutt er sensitivt for endringer av volum. Større volum gir litt langsommere trykkoppbygning og lavere makstrykk for et gitt krutt og en gitt ladning; mindre volum gir raskere tenning og høyere trykk.

Link to comment
Share on other sites

Friflukt har da ingenting med hva COL er å gjøre... med mindre man har et veldig ustandard / feilprodusert kammer, som er utenfor specs. Da er det muligens slik at man må sette kuler dypere en det som er anbefalt COL, men da endrer ladningenn seg og man må utarbeide en egen ladning basert på det.

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti at oppgitt COL gir for lite friflukt. Ellers er det vanlig at COL kan økes noe for mindre friflukt. Men det er klart at dypere sette dybde gjør at startladning må reduseres noe, selv om utslaget på riflepatroner ikke er særlig stort. I hvert fall ikke i de kalibrene jeg lader.

Generelt er riflekalibre med stort hylsevolum, lite sensitive mhp. trykk, både for kulevekt, kuleform og settedybde. Driver å sjekker/utvikler ladninger for 375 Ruger og det ser nesten ut som om det er praktisk umulig å få overtrykk med normalt saktebrennende krutt. Legg merke til ordet nesten.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Friflukt har da ingenting med hva COL er å gjøre... med mindre man har et veldig ustandard / feilprodusert kammer, som er utenfor specs. Da er det muligens slik at man må sette kuler dypere en det som er anbefalt COL, men da endrer ladningenn seg og man må utarbeide en egen ladning basert på det.

 

 

Har hatt 3 forskjellige løp i 6.5x55 der oppgitt col fra lapua.com har vært for lang... Col på 80mm på lapua scenar er langt... Men for all del bruk ladedata ukritisk... Jeg gjør i hvertfall ikke det

Link to comment
Share on other sites

For å gjera dette litt enkelt for meg selv, når eg no skal til å lade vil det være slik da at når eg lader med ei lett kule eks vis 100 grain i 6,5x55 og setter den så langt ned i hylsa som kula er brei så bør dette gå bra ei så lett kule vil jo være kortere enn ei eks vis 140 grains kule.

Men når eg skal lade ei 140 kule eller tyngre så må eg passe på at den er iverfall ikke lengre enn ei tilsvarende ny fabrikklada kule. Ei fabrikklada skal jo gå i alle kammer det ikke er noe galt med.

Link to comment
Share on other sites

Viktig.. Sett kulen i en ""tom"" patron der du har klemt halsen slik at kulen sitter passe fast.

sett kulen langt fram stor col. kamre patronen slik at kulen blir presset inn i patron. når du tar ut patron så måler du total lengden.. "det er COL uten fri flukt for den type kule av den LOT."

Gjør dette 4-5 ganger så du er sikker på at målet er korrekt.

Diskusjonen om hvor mye friflukt du skal ha vil eg ikke gi meg ut på.

Men minn erfaring er at så mye som 2mm ikke gjør noe på presisjon i Sauer str.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...