Jump to content

Zeiss Victory FL 8 x 56 - okularjustering


OptiBond FL

Recommended Posts

Var i dag innom XXL og tok en Zeiss Victory FL 8 x 56 nærmere i øyesyn.

 

En ting jeg merket meg er at der ikke var (så langt jeg kunne se i alle fall) innstilling på det ene okularet for synskorrigering (hvis man har ulike synshemning på øynene). Noen som vet hvorfor Zeiss har utelatt dette, på en så pass dyr kikkert? Er det noe jeg ikke har fått med meg her ved denne kikkerten som eventuelt gjør slik justering overflødig? De færreste av oss har vel "identiske" høyre/venstre øyesyn.

 

Kikkerten virket forøvrig grei nok den da.......til å se gjennom det relativt godt opplyste lokalet med :D

Link to comment
Share on other sites

:oops::oops:

 

Takker for svar på mitt (noe idiotiske) spørsmål...fant det også nettopp ut selv i en brosjyre på Zeiss sine nettsider.

 

....Trøsten får være at den som er ansvarlig i den aktuelle XXL butikken heller ikke "todde" det var mulig å justere dioptrien,- noe jeg fant meget merkelig... :?

 

Tror kanskje det blir en slik til nattjakta på hjorten,- selv om jeg synes 13.000 er perverst dyrt for en kikkert.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

pluss heller på 4000kr, så får du den nye RF i 10x45 med avstandsmåler. mye greiere kikkert

 

Kanskje mer anvendelig, men ikke hvis man skal ha en kikkert dedikert til nattjakt etter hjort. Det sitter "beamsplittere" inne i slike, og til og med en 10x42 er bedre enn denne i dårlig lys.

 

(trådstarter skrev i en annen tråd at han så etter kikkert dedikert til dårlig lysforhold)

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=252003#p252003

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er en beamsplitter inne i denne kikkerten? Har lest en del om denne kikkerten i ymse tester og sånt, men det har aldri vært nevnt at den har dårligere skumringsegenskaper enn tilsvarende kikkert uten avstandsmåler... Så vidt jeg forstår gjør en beamsplitter ganske stor forskjell på skumringsegenskapene, så det forekommer meg merkelig at ingen har nevnt det før hvis det er slik.

 

Men for alt jeg VET har du rett. Det virker bare litt usannsynlig for meg...

Link to comment
Share on other sites

:oops::oops:

 

- selv om jeg synes 13.000 er perverst dyrt for en kikkert.... :wink:

 

 

For å si det litt brutalt så er du helt på jordet .

 

Kvalitetsoptikk har alltid kostet penger og 13 000,- er slettes ikke dyrt.

 

Ta bare en zeiss Asembi terrassekikkert. Mitt hus er bygget av min bestefar og kostet 6500,- kr med 22500m2 tomt i 1932 . Min zeiss asembi 12x20x40x 80 kostet 7000,- kr i 1935.

 

En Toyota corrolla 1,2 stasjonsvogn kostet 24000,- i 1974 og var dyrere enn hva en brutto årslønn til en sveiser var. Samtidig i 1976 kostet min andre terrassekikkert - en Carl zeiss Jena OEM 2 ca 560 000,- .

 

Så at 13000,- er dyrt for en kikkert idag er så langt fra virkeligheten som det kan komme.

 

 

Merk deg at jeg i mitt forrige innlegg skrev "...jeg synes..." - altså en personlig, subjektiv tanke fra min side. :roll:

Ellers får jeg se hva det blir til med kikkert sånn umiddelbart. Er jo greit å se det du tenker å skyte på best mulig, men klarer i grunnen det også med det utstyret jeg har i dag. Litt havesyken som slår ut i lysten på en ny kikkert. :D

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det er en beamsplitter inne i denne kikkerten?

 

Hvordan skal de eller få til dette?

Laser and receiver fully integrated in optics system, no third barrel.

http://www.zeiss.de/C12567A80033F8E4/ContentsWWWIntern/5C7A94D46F25572DC12574660047EBD8

For meg ser det ut til at beamsplitterfunksjonen sitter integrert i prismene.

Schnitt_RF_1000.jpg

 

Uansett så spurte jeg Zeiss-representanten på messa på lillestrøm. Han bekreftet at det var beamsplittere, og at de hadde økt lysåpningen fra 42mm til 45mm nettopp for å kompensere for dette lystapet.

Link to comment
Share on other sites

Lysstyrken justeres automatisk etter forholdene - lys bakgrunn er vanskelig å se mens mørkere er lettere. Jeg har testa min 10x45 RF og er bare helt frelst. Fatter ikke hvordan jeg har klart meg i alle disse årene uten :wink: Dyrt kanskje - men som selgeren sa til meg; du har ikke kjøpt en kikkert - du har gjort en investering. Og det er jaggu sant; jeg har kikkert for livet nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Lysstyrken justeres automatisk etter forholdene - lys bakgrunn er vanskelig å se mens mørkere er lettere. Jeg har testa min 10x45 RF og er bare helt frelst. Fatter ikke hvordan jeg har klart meg i alle disse årene uten :wink: Dyrt kanskje - men som selgeren sa til meg; du har ikke kjøpt en kikkert - du har gjort en investering. Og det er jaggu sant; jeg har kikkert for livet nå.

 

Har du testet den å dårlig lys/skumring osv, og har du testet den opp mot andre kikkerter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...