Jump to content

Halspresse med helpresse die...går det ?


ubi

Recommended Posts

Eg har gjort dette på LEE sin heilpresse die, på grunn av mandrellen var for stor, så den krympa ikkje halsen nok på Necksize dia. Det fungerte, så eg fekk hold i kula, men om det er å anbefale over lang tid, det veit eg ikkje. Eg brukte det kun på dei første rundene med lading, og kun 1 gong pr hylse. Trur ikkje at heile halsen blei pressa når eg gjorde dette, kun heilt på kanten av halsen..

Link to comment
Share on other sites

Du kan delpresse hylsene dine, det er dette jeg gjør.

 

Ta ut innmaten av sluttstykket. Så skrur du helpressedia litt og litt opp, slik at hylsene blir litt mindre presset for hver omdreining. Prøv deg fram til du ligger nærmest mulig mellom at hylsen kamrer dårlig og bra. Mener å huske det finnes en tråd om dette et sted her inne på forumet..

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg gjort i "alle år", med forskjellige diesett, bl.a. Bonanza/Forster. Jeg skru dia omtrent 2 runder opp ( ca.3,6 mm). Da vil ikke den tilsvarende nederste delen av halsen bli presset. 9,3 hylsene mine er ompresset mange ganger på den måten.

Hvis hylsene er ganske rette, og/eller kammeret ditt litt romt, bør du smøre hylsa litt, det holder med å ha litt fett på fingrene. Ellers kan hylsa bli sittende fast i dien.

6,5x55, med sin meget kone hylsekropp, er ideell for halspresing med helpresse-dier.

 

EDIT: Jeg lader nå 300 Win Mag for "Zastava 300 WM", med Lee helpressedier. Halsen på Win-M er så kort at jeg bare har bakket ut dien en knapp runde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...