Jump to content

PBGV - Casper


Ilatad

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte jeg skulle skrive litt om min kommende hund Casper ;)

 

Aller først vil jeg takke alle som har bidratt til hundevalget. En spesiell takk til "Ranger og Ares" som har overtalt meg til å handle Petit Basset og til "petit" som har vært veldig hjelpsom og funnet et bra kull ;)

 

Casper er som sagt en petit basset griffon vendeen som er leveringsklar om 14dager.

Han var født først og er størst i kullet med 2 søsken, en tispe og en hannhund. Han var den eneste som ikke var solgt da jeg fikk høre om kullet, men han er etter min smak den peneste. Han har sterke og fine farger, og er litt mer forsiktig enn broren.

 

Her er to filmer som jeg tok da vi var å så på han... Hvem kan si nei til en slik tass da? :roll:

 

 

 

1246533970_resized.jpg?width=810&height=540

 

1246533982_resized.jpg?width=810&height=540

 

1246533938_resized.jpg?width=810&height=540

 

1246533955_resized.jpg?width=810&height=540

Link to comment
Share on other sites

Artig! :D

Vel, jeg håper overtalelsen ikke har vært for stor - men er iallfall glad om jeg og Ares tente en interesse hos deg! :D Hunder er som sagt individer - man vet ikke hva man får før man ser resultatene av det.

 

Jeg føler meg overbevist om at du kommer til å dedikere mye tid og innsats til Casper, det må man, selv om blodet og genene er bra. Men igjen; gratulerer med valg av en fantastisk rase, og måtte jeg få gleden av å høre losen til Casper gjalle i skogen en gang! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hund, Ilatad. :):) Et godt valg av rase! :mrgreen:

Nysgjerrig: Hvor kommer han fra, og hvem er foreldre?

 

Et veldig godt spm ;)

petit vet kanskje mere om foreldrene en meg, det jeg vet er at moren er Jaktchampion (kommer fra Trondheim) og faren er engels. Jeg vet dessverre ikke mere før jeg får stamtavla :oops:

Link to comment
Share on other sites

Herlig valp

Mor er NUCh SUCh INTUch NV-04 NV-05 NJCH Vilauddens Lyssa

 

Far er Soletrader Rooster Booster Rooster1%20w.jpg

Lyssa har tidligre gitt mye bra valper både ang jakt og ekstriørt. far til Rooster har og gitt bra avkom i sverige og norge jakt og ekstriørt, så denne kombinasjonen kan bli spennede.

Lykke til med Casper, håper å få treffe han, dere en dag

M

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt Ranger ;)

Er vel ikke hunden det står på da iallefall :oops:

Sitter og ser etter valpe kurs. Er det seint med kurs i starten av desember? Trener selvfølgelig hjemme før den tid, men kan det være lurt å se om det kommer kurs før desember før jeg melder meg på? eventuelt hvor gammel bør valpen være før jeg drar på kurs?

Link to comment
Share on other sites

He he, du får se på det som ren entusiasme fra min side - ikke ta det seriøst! :D Valpekurs er en god idé - men det har jeg aldri vært på (noe jeg angrer litt på).

 

v-maxpower: Du får legge inn søknad til hurtigbehandling - det er noen fine kull på gang for tiden! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vel egentlig kjent for å være litt lur :mrgreen:

Når jeg først skal ha hund så vil få den så bra som mulig, å da tror jeg jeg må bruke mye tid med den som hvalp

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med valpen - jeg blir helt valpesyk når jeg ser slike nurk :mrgreen:

 

Angående valpekurs så er det en lur ting å delta på; poenget er sosialisering og det at dere to blir kjent med hverandre - ikke det at valpen skal lære masse nye triks. Du får ideer som du tar med deg hjem og trener på i ro og mak. Det er vel 4 måneder valpen skal være før den får delta? Og da er den selvsagt vaksinert først.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolutt råde deg til å gå på valpekurs, særlig pga sosialisering med andre hunder, som jaktlykke sier. Jeg ville prøvd å få det til ved ca tre måneders alder, eller der omkring. Valpene er veldig mottakelige for preging og sosialisering i den alderen, så det går antakelig lettere da enn om den blir eldre. De petitene jeg har kjenner er også robuste i psyken, og har ikke hatt problemer med å omgås valper som er litt eldre. Hvis du går på et seriøst valpekurs vil de også antakelig se an hvilke valper som slippes sammen, sånn at de unngår for stor størrelsesforskjell.

Den yngste valpen jeg har vært på kurs med var min Gordon Setter Zonya, hun var 9 uker da kurset begynte. Hun er en sart sjel, og for henne var det nok litt tidlig,selv om det gikk veldig bra etter hvert.

Jeg regner også med at hvis du kontakter de som holder kurs, vil de gi deg råd om anbefalt alder på valpen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, ser det er mange kurs å velge mellom i Trondheim så da finner vi et tidspunkt som passer oss.

Det med sossialisering skal jeg være veldig bevist på. Det manglet dachsen vår så vi ser hvor viktig det er. Jeg er også så heldig at jeg har 3uker ferie som starter den dagen vi henter valpen.. Da får den masse tid sammen med oss og andre ;)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hund, et meget godt valg. Du må bruke oppdretteren din for alt han er verdt, den mannen hjelper deg med alt som heter kurs, ringtrening, innjaging ++++ mye mer. Geir Lasse er den jeg kjenner som kan mest om dyr, natur, biologi ++++, han tar deg sikkert med på jakt også, hvis du ønsker det. Det er et aber med Petit, det er at du har pliktig oppmøte i Hokksund i juni neste år. :-) :-)

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Vi har gjerdet inn langs tomtegrensene, og en meter er mer enn nok for petitene (gordon setteren derimot... :roll: ). Jeg har ikke sett at de har gravd der det er solid grasmatte, men der det er jord, f.eks i blomsterbed, under hekken o.l. graver de friskt.

Link to comment
Share on other sites

Er du nødt til å legge ut sånne bilder? :twisted:

Fin hund du har nå Ilatadadad, du får hilse å si at om noen år kommer onkel meg å hilser på med en liten Petit hvalp :wink::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner ;)

Det er en herlig valp, han ble fort husvarm og har mye energi :)

 

han kan to kommandoer. Han kommer nesten hver gang jeg roper "casper kom" og sitter seg hvis jeg sier "sitt" (iallefall når han er ved føttene mine)

 

Her er han på plena og koser seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Var å besøkte Ranger og Ares idag.. Nydelig hund han har ;)

ettersom det var Ares (og Ranger da) som overbeviste meg til å kjøpe PBGV må han også få en plass i tråden ;)

 

Her er Ares

1248281890_resized.jpg?width=359&height=540

 

Casper var litt skeptisk så han ville ikke leke med Ares, men Ares var klar for å leke ;)

Link to comment
Share on other sites

Har kommet hjem fra hyttetur og casper har hatt en fin tur (tror jeg)

Det startet litt dårlig da han ramlet i sjøen, men tøff som han er ristet han seg litt og latet som ingen ting..

 

1248622447_resized.jpg?width=309&height=464

 

Han ser litt trist ut da, men han brydde seg ikke så mye om at han ramelt ut fra brygga :roll:

 

Båt turen gikk bra, men han er litt urolig og liker ikke å sitte i ro...

Men det var litt mange rare lukter så han misstrives ikke i båten ;)

 

1248622452_resized.jpg?width=309&height=464

 

Han er ikke så sprek så det blir ikke så lange turer, men det er gøy å springe i lynget (se linken under)

 

 

 

Han har også lekt endel med fatterns NES tispe, men er litt usikker på hvor mye en liten valp på 9 uker skal herje med en voksen hund? (det ser litt brutalt ut)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra dunkern min var valp er at de styrer det sjøl i hvertfall to hunder som kjenner hverandre. Border collien min var helt perfekt leike kammerat til en valp trakk seg unna da han var lei eller syns det blei mye bråk. Jeg tror en vosken hund kan styre seg på samme måte, MEN du bør følge med være klar til og gripe inn. jeg var alltid i nærheten klar til å skille de to.

 

nydelig valp, får lyst på ny valp sjøl når jeg ser sånne blider...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...