Jump to content

D99


Recommended Posts

Hadde vært fint om du kunne fortalt litt mere. Jeg føler ikke denne tråden gir meg den kunnskapen den kunne.

For oss som ikke vet hva en D99 er (og muligens for dem som vet hva en D99 er) blir dette en tråd som gir flere spørsmål enn svar.

 

Et lite tips til ting du kan ta med for å gi oss litt mere info kan være:

Hva er D99?

Hvordan ser den ut?

hva skal du bruke den til?

hvilket kaliber?

Hvorfor akkurat denne?

 

Og en slik tråd trenger bilder... masse bilder ;)

 

 

Tror vi må tenke oss litt om før vi poster en ny tråd, jeg synes iallefall det er viktig at en tråd GIR meg noe... Kunnskap, glede, sorg, etc. Det eneste denne tråden gir meg er

 

 

Ingen ting

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gratulerer! Flott børse. Var ei slik jeg klådde på som gjorde at jeg også fikk lyst på drilling for en tid tilbake. Spesiell sak, i og med at den har frittliggende rifleløp over hagleløpene. Det er vel en enten-liker-man-eller-så-liker-man-ikke-børse! Jeg likte den! :) Virket som om Blaser hadde laget den spesielt til meg! Bortsett fra prisen da...

 

Så pr i dag har jeg bare en drilling med ett hagle- og ett rifleløp... Eh.... :oops:

 

Lykke til med børsa! Hva slags kaliber? Bilder?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Å kalle d99 for en kombi blir som å kalle en merkel drilling for ei enkeltskuddsbørse, totalt ubruklig etter ett skudd pga treffpunktforandringer..

 

Nåja, en D99 har bare 2 hammere, og må følgelig brytes påny, for å få avgårde det siste skuddet. Ergo er dette våpenet kun dobbel hagle, eller en kombi, alt etter hvor omsjalteren står.

 

Men MERKEL derimot, har 3 hammere, og er derfor en fullverdig drilling, der man kan få avgårde alle 3 pipene i matorgelet, uten pes.

Varmespredning??? merker ikke jeg noe til, med de åpne siktene. Jeg tok storviltprøven i år, på under 1 min, og uten å forlegge, samlingen kunne vært dekka av en snusboks.

Merkel = ekte drilling :D

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy, kan jeg spørre om hvor mange ganger du får bruk for å først fyre av et rifleskudd så to hagleskudd eller motsatt så fort at du ikke rekker å lade om eller brekke børsa?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at flere har meninger om hvovidt en trenger to eller tre slaglåser på en drilling. Jeg vokste opp med Steinerstauch drilling 12/70 og 7x65R, Tre slaglåser. Brukt på rype rådyr og reins jakt. Jeg kan ikke huske den situasjonen hvor jeg trengte 3 påfølgende skudd.

Jeg har brukt en Krieghoff Optima DBD siden 2005. kun 2 slaglåser. Drillingen har vært i bruk både her hjemme (Storfugl , rådyr ,hjort og elg ) og i afrika ( Giney fowl ,Franklin ,pigs ,impala ,Nyala,kudu og elefant).

Det 3 dje slaglåsen har jeg aldri savna. Jeg kan egentlig ikke komme på den situasjonen hvor jeg trenger 3 påfølgende skudd med en drilling.

Unntaket må være en Flinten Drilling ( tre hagle løp) eller en Büchsen drilling ( tre rifle løp i samme kaliber ,driv jakt ). For en tradisjonell drilling eller doppel büchs drilling kan jeg ikke se behovet av tre slaglåser.

 

Jeg kan derfor ikke se at 2 slaglåser skal være et mot argument mot en Blaser D99. Hvorvidt en liker en Blaser D99 er en smaks sak.

For den som trenger en god drilling til praktisk bruk er en D99 etter min oppfatning et utmerket valg.

 

Det eneste saklige mot argumentet mot Blaser D99 som jeg kan komme på er omsjalteren ,dersom en skyter links. Den sitter på høyre side beveges opp og ned ,vertikalt. Plunderte å betjene for en links skytter.

3784726091_e2efb2b65c_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...