Jump to content

Innbrekking av pipe på Tikka T3 i 22-250


TordenT

Recommended Posts

Har just bestilt børse, T3 Varmint ss i 22-250. Dette blir første langvåpenet mitt, og første nye våpen noensinne.

Har dere noen tanker rundt innbrekkingen av pipa? Antall skudd og puss, spesiell olje eller lignende?

Jeg er rimelig fersk i dette gamet og setter pris på alle gode forslag!

 

Børsa sendes forøvrig rett på gjenging og skal leveres med demper, to-fot og en Nikko Stirling Targetmaster. (Ikke råeste optikken, men den kan jo oppgraderes om jeg finner det nødvendig i fremtiden)

 

Forslag til god og rimelig fabrikkammo mottas også med takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

Jeg gjorde som en aktiv skytter sa til meg om dette emnet. Han brukte det selv å sa at pipa holdt mye lenger.

1 skudd dra igjennom pipa litt olje.1 skudd dra igjennom på nytt.

2 skudd dra igjennom pipa litt olje 2 skudd dra igjennom på nytt

3 skudd dra igjennom pipa litt olje.3 skudd dra igjennom på nytt.

4 skudd dra igjennom pipa litt olje.4 skudd dra igjennom på nytt.

5 skudd dra igjennom pipa litt olje.5 skudd dra igjennom på nytt.

 

Skikkelig puss når du kommer hjem :mrgreen:

PS Ta deg god tid så rifla ikke blir for varm :)

Link to comment
Share on other sites

Handla akkurat ny børse og spurte impotøren om dette.

 

Han sa at dette ikke hadde noe som helst å si, hvis ikke det var banch rest jeg drev med.

Han sa videre at dette var ett tema med mange meninger og at det ikke er noe fasitsvar på dette. Uansett, skyt ihvertfall 20-30 skudd før jeg drar igjennom løpet og han garanterte ingen forskjell på presisjon eller levetid.

 

Har på tidligere rifler prøvd "alle" mulig råd om puss mellom hvert skudd, hvert 5 skudd og andre børser har jeg bare gått på banen og skutt 30-40 skudd uten puss.

Det er ingen forskjell på presisjonen på noen av disse riflene.

Men som sagt, dette er det veldig mange meninger om og ingen absolutte "korrekte" svar.

Regner med at mange er uenig i dette, men som sagt har jeg impotørens ord på dette og det forholder jeg meg til.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Det med innbrekking kommer vel helt an på bruken.

Skal du skyte for å ta prøven og deretter jakte rådyr og løsner 100-150 skudd i året er det vel ikke løpet som blir mest utslitt.

Da varer løpet i nesten 100år med vanlig puss rett etter skyting, og tørrpuss rettfør skyting.

Men Hans Kristian Wear har jo en flott oppskrift på puss og vedlikehold av Sauer, den kan jo brukes til Tikka og.

Der anbefaler han Gold Medalion som polerer løpet. Han anbefaler og at en skyter med Diamond Line de første skudda. PGA Coatingen på de kulene.

Men linken har vært henvist til på forumet her før.

 

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Men Hans Kristian Wear har jo en flott oppskrift på puss og vedlikehold av Sauer, den kan jo brukes til Tikka og.

Der anbefaler han Gold Medalion som polerer løpet. Han anbefaler og at en skyter med Diamond Line de første skudda. PGA Coatingen på de kulene.

Men linken har vært henvist til på forumet her før.

Klumsen

 

Han anbefaler også at alt skal handles hos Norma der han jobber samtidig som Norma er importøren på varene :wink::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Han sa at dette ikke hadde noe som helst å si, hvis ikke det var banch rest jeg drev med

 

Han kan ha delvis rett i det, MEN; Det du skal gjøre med innbrekking er å fjerne de groveste merkene etter løpsverktøy og kamringsbrotsj. Dette blir det alltid uansett.

Det du oppnår er en glattere pipe, som ikke nødvendigvis gir en ufattelig mye bedre presisjon(men hvertfall ikke dårligere)

 

Derimot vil du oppleve at presisjonen holder seg jevn og stabil over et større antall skudd. Dette varierer mellom pipe til pipe, men antallet øker du garantert. Og det er det viktigste for de fleste, og SPESIELLT i slike kaliber som 22-250

Hvis du fyller opp og glatter til de maskineringsmerkene med bare skyting vil du sikkert få bra nok presisjon, men du vil måtte pusse mye oftere for å beholde den.

En annen sak er at feil og overdreven pussing kanskje sliter mer på løpet enn skyting, så innbrekking er uansett en vinn-vinn situasjon.

 

Jeg hadde en slik Tikka i 22-250 og den mantlet noe inn i h...mens det løpet jeg har nå kan skytes ca. 70-80 før slengere begynner å komme. På 6BR løpet er det 2-3-400 før jeg pusser.

 

Uansett kan du søke på søk funkjsjonen på innbrekking, og noen tråder vil dukke opp der metoder er beskrevet og diskutert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er vanskelig å dokumentere at levetid og presisjon kan føres tilbake til innbrekking.

Tror det kan være like mye variasjoner i pipemner og toleranser fra fabrikk. Det er veldig skjelden to piper fra samme leverandør er 100% like i presisjon og levetid.

Kommer også veldig ann på fabrikat. Ingen tvil om at billige rifler ofte har røffere piper enn dyrere våpen.

Har forøvrig aldri hatt problem med mantling i noen av mine rifler.

 

22-250 er ikke uansett kjent for å ha lengst levetid av piper, så ved mye skyting er kanskje ikke levetida som er avgjørende.

 

Men som det ble sagt av en annen her, det skader vel ikke. Nødvendigheten er jeg ikke helt overbevist om, men men.

Hvis du absolutt har stor tro på dette er velldig viktig så er det nok av forslag på hvordan dette "bør" gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Men Hans Kristian Wear har jo en flott oppskrift på puss og vedlikehold av Sauer, den kan jo brukes til Tikka og.

Der anbefaler han Gold Medalion som polerer løpet. Han anbefaler og at en skyter med Diamond Line de første skudda. PGA Coatingen på de kulene.

Men linken har vært henvist til på forumet her før.

Klumsen

Han anbefaler også at alt skal handles hos Norma der han jobber samtidig som Norma er importøren på varene :wink::lol::lol:

 

Poenget mitt var ikke hvilke konkrete merker en bruker, men at det finnes midler, og belagte kuler som hjelper med å polere løpet.

Gjøre pussen lettere samt beholde presisjonen.

 

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako 75 varmint i 22-250. Jeg pusset løpet før første tur på banen, og siden har jeg brukt den som normalt, uten noen "innbrekkingsprosedyre". Den samler 50 grs Sako speedhead, UMC 45 og50 grs JHP og Federal TBBC godt innenfor klistrelappen på 100m fortsatt. (Alt er fabrikkammo, og jeg kan varmt anbefale disse). Jeg har svært begrenset tro på at "innbrekking" bidrar til verken økt presisjon eller glattere løp, og har derfor heller aldri fulgt noen slik prosedyre på mine Sako 75 i 22-250, 6,5x55, og 308 Win. Min erfaring er at disse pipene mantler svært lite. Samme erfaring har jeg med en Sauer 202 i 6,5x55.

 

UMC 50 grs JHP og samme patron med 45grs kule er for øvrig et utmerket valg til bever, kråkefugl og treningsskyting. (Selv om jeg nok ikke vil anbefale en 22-250 som mengdetreningsvåpen)

Link to comment
Share on other sites

Tok i bruk en ny tikka T3 SS 6,5 x 55 i fjor. Fulgte en innbrekkingsprosedyre, som i utgangspunktet bestod av skikkelig puss mellom hvert skudd, de første 5 skudddene, deretter mellom hvert 2. skudd o.s.v.

 

Merket meg at det ,mantlet en del i begynnelsen, men mantlingen avtok kraftig ganske raskt.

 

Hvor mange ganger du skyter ett skudd så puss, 2 skudd så puss o.s.v. må du vurdere der og da, avhengig av hvor mye mantling du opplever/hvorledes denne avtar etter hvert. Poenget slik jeg ser det er at det ikke er nødvendig (personlig mening) å følge et "slavisk" innbrekkingsregime,- hvis løpet viser seg å ikke mantle nevneverdig etter at du har skutt en 2 skudds, 3 skudd gruppe eller hvor langt du nå måtte være kommet i prosessen. Da kan man heller øke til neste nivå (flere skudd før puss).

 

Når jeg pusset pusset jeg "helt rent", ikke bare dro en børste med noe girolje gjennom løpet. Brukte bronsebørste + kruttsolvent av bra kvalitet (Hoppes nr. 9 eller Shooters choice), hvor jeg dro gjennom løpet ca. 10 x, deretter nylonbørster med svakt mantelløsende solvent (Butch Boreshine) til børste/propper kom ut rene. Til slutt BoreFoam. Vasket ellers med rødsprit før og etter BoreFoam. Lot BoreFoamen stå et par timer eller opp til ett døgn avhengig av tidsaspektet, og setter inn med olje til slutt dersom nytt skudd ikke skal avfyres nokså umiddelbart.

 

Pleier å sette en pussepropp fremme på børsten når heg holder på. Annenhver pussepropp fuktet med det aktuelle pussemiddelet.

 

Har ikke selv noen ekstremt sterk mening angående innskyting eller ikke, men valgte å gjøre det med Tikkaen. Skal nå starte skyting med en S&L. Der tenker jeg å pusse litt godt med bronsebørste og god våpenolje (universal, ikke solvent) mellom hvert skudd i begynnelsen, og se hvordan det vil arte seg. Ignorant anbefaler jo dette (mekanisk rensing med olje, ikke bruk av solvents), samtidig som det er langt mindre arbeid enn det jeg gjorde med Tikkaen.

 

Ellers er en gyllen regel på en "innbrekket pipe" at man drar bronsebørsten like mange ganger gjennom løpet som antall skudd man har skutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...