Jump to content

Hva er søylebedding, og fluting av løp etc?


Recommended Posts

Er det noen som kan gi meg en enkel forklaring på de forskjellige begrep som har med oppgradering og forbedringer av rifler. Har lett på nett og på forumet og finner ingen god forklaring på mange av de forskjellige begrepene som f.eks søylebedding.

 

Det jeg ber om er en liten ordliste for oss som er ferske med rifler og våpen, men som gjerne vil bli ivrige brukere av kammeret og forstå mer om våpen.

 

------------------

Forklaringer som finnes lengre ned i tråden:

 

Fulmen:

1. Bedding. Dette er å lage en perfekt tilpassing mellom låskasse og stokk vba en beddemasse i epoxy. Dette sørger for at låskassa ligger stabilt og uten spenn i stokken så rekylen tas opp likt hver gang. Ved søylebedding legges det også inn metallhylser i stokken for skruene så stokken ikke komprimeres ved tiltrekking.

 

2. Frilegging av pipe. Ligger pipa i kontakt med stokken kan både presisjon og treffpunkt endres avhengig av fuktighet i treverk og press på stokk.

 

3. Retting av kasse: Her finmaskineres annleggsflaten for løpet så pipa blir stående rett og med jevn kontakt i kassa.

 

4. Lapping av klakker: Samsliping av låseklakkene så de tar jevnt. Er det høydeforskjeller på disse vil en av klakkene ta først og gi bolten en vridning i skuddøyeblikket, dette gir opphav til vibrasjoner.

 

5. Retting av støtbunn. En skjev støtbunn kan gi opphav til vibrasjoner samt gi tunge hevarmsløft og kort levetid på hylsene.

 

6. Kroning: Punktet hvor løp og kule skiller lag er kritisk for presisjonen, ingen pipe er bedre enn kroningen. Denne skal være jevn, konsentrisk og uten sår eller grader.

 

Palinder:

7. Ikke ha for tungt avtrekk. Egenpresisjonen i rifla blir ikke dårligere av et tungt avtrekk, men det er mye vanskeligere å ta gode avtrekk med et tungt avtrekk enn med et middels tungt avtrekk. Mellom 1-1,5kg er for de fleste greit. Mange rifler leveres med innstillbart avtrekk, men de fleste kan ganske enkelt lettes av en børsemaker.(--innspill---Ganske enig, i tillegg - hold fingeren unna avtrekkeren til du skal skyte. Lette avtrekkere er fine for da lærer du det fortere...)

 

8.At avtrekket er uten kryp, altså at avtrekkeren ikke knirker/kryper litt før skuddet går er selvfølgelig også viktig for å ha full kontroll på når det smeller, og dermed at du skyter idet siktet ligger på målet. Børsemaker fikser dette også.

 

9. Montere rekylbolt. Sette inn en metallbolt på tvers av stokken. Denne tar av for rekylkrefter og sparer treverket i stokken for belastningen av rekylen. Vet ikke om dette direkte har innvirkning på presisjonen, men det gjør i hvert fall at stokken blir mer stabil/solid over tid. Vet ikke hvor nødvendig dette er for småkalibre, men jeg fikk på anbefaling av børsemaker satt inn en i min Kongsberg 393 kaliber 30-06.

 

 

-------------------------

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

søylebedding er når det i tillegg til beddemasse støpes rør av ett dertil egnet materiale rundt skjefteskruene. Hensikten er at ikke stokkmaterialet skal komprimeres når skjefteskruene strammes.

Fluting av løp er når det freses ut grunne spor på utsiden av løpet. Kan gi bedre presisjon grunnet litt stivere løp, litt bedre teoretisk kjøling av løpet, og litt lettere vekt.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke flutingen i seg selv som gjør løpet stivere er det? Jeg trodde det var sånn at man pga, vekt reduksjonen kan tillate seg et løp med større diameter og at det er tykkelsen på løpet som gir mer stivhet, ikke flutingen i seg selv. Er jeg på bærtur? viss trådstarter kan komme med en liste med ord og utrykk så kan er det litt lettere å vite hvor basic denne lista skal være :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Men vil gjerne vite mer!

 

Kunne gjerne tenkt meg en post hvor noen gir en gjennomgang av alle de ulike forbedringsalternativene og begrepene rundt kunsten med rifler. Finnes ingen gode sider på nett så vidt jeg vet som tar for seg begrepene rundt dette på en enkel og forståelig måte, de fleste tar det for gitt at leseren allerede har en viss basis kunnskap, som gjør det vanskeligere for nybegynnere å ta steget til å tørre og begynne å gjøre egne justeringer og oppgraderinger av eget våpen. Handling kommer etter kunnskap. Et godt lite leksikon av begrep er ønsket!

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt,

 

gjennomgang av alle de ulike forbedringsalternativene og begrepene rundt kunsten med rifler

 

Kjøp deg etpar bøker, les noen blader, skaff deg ei rifle (begynn billig) du kan fikse og trikse på. Det du spør etter er en bok, ei j.. tjukk ei, kanskje ikke bare en. Du kan ikke forvente at noen bare skal begynne å forklare rifle fra A til Å.

 

Søk "rifle" på Amazon - masse bøker, spør evt. om hvilke som er bra

Google og Wikpedia, kan få en nybegynner igang, søk "rifle", "bedding", "accuracy", "fluting", "barrel", etc.

Søk dette forumet,

Kjøp Ladeboken

Kjøpe etpar "Rifle Shooter" hos Narvesen,

Spør konkrete spørsmål

 

K

Link to comment
Share on other sites

Okey, litt raskt om ting som er bra for presisjon:

 

1. Bedding. Dette er å lage en perfekt tilpassing mellom låskasse og stokk vba en beddemasse i epoxy. Dette sørger for at låskassa ligger stabilt og uten spenn i stokken så rekylen tas opp likt hver gang. Ved søylebedding legges det også inn metallhylser i stokken for skruene så stokken ikke komprimeres ved tiltrekking.

 

2. Frilegging av pipe. Ligger pipa i kontakt med stokken kan både presisjon og treffpunkt endres avhengig av fuktighet i treverk og press på stokk.

 

3. Retting av kasse: Her finmaskineres annleggsflaten for løpet så pipa blir stående rett og med jevn kontakt i kassa.

 

4. Lapping av klakker: Samsliping av låseklakkene så de tar jevnt. Er det høydeforskjeller på disse vil en av klakkene ta først og gi bolten en vridning i skuddøyeblikket, dette gir opphav til vibrasjoner.

 

5. Retting av støtbunn. En skjev støtbunn kan gi opphav til vibrasjoner samt gi tunge hevarmsløft og kort levetid på hylsene.

 

6. Kroning: Punktet hvor løp og kule skiller lag er kritisk for presisjonen, ingen pipe er bedre enn kroningen. Denne skal være jevn, konsentrisk og uten sår eller grader.

Link to comment
Share on other sites

@m67:

 

Okay, tar den.

 

Men er oppriktig interessert i våpen, har skutt mye, men er en nybegynner når det gjelder de tekniske aspektene. Er en ivrig leser av kammeret, men ofte er det begrep jeg ikke forstår, og som regel ikke er forklart, fordi de som er med i tråden allerede har kunnskapen inne. Jeg ønsker kun en kjapp gjennomgang og forklaring. Ikke alle tekniske detaljer etc. Bare en oversikt som kan gjøre det enklere å henge med i tråder når det er begrep jeg er usikker på, samt finne nye søkeord.

 

Selv om du synes dette høres håpløst ut håper jeg det er noen andre som kan dele sin kunnskap.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt,

 

[ Du kan ikke forvente at noen bare skal begynne å forklare rifle fra A til Å.

 

K

Ikke helt enig. Se f.eks hva fulmen skriver, kort og presist om enkelte punkter som kan forbedre presisjonen. Slik jeg forstår trådstarter er det han er ute etter begrepsforklaringer, samt hvilke begreper som finnes. Da er det ikke så lett å spørre konkret heller.

Link to comment
Share on other sites

7. Ikke ha for tungt avtrekk. Egenpresisjonen i rifla blir ikke dårligere av et tungt avtrekk, men det er mye vanskeligere å ta gode avtrekk med et tungt avtrekk enn med et middels tungt avtrekk. Mellom 1-1,5kg er for de fleste greit. Mange rifler leveres med innstillbart avtrekk, men de fleste kan ganske enkelt lettes av en børsemaker.

 

8.At avtrekket er uten kryp, altså at avtrekkeren ikke knirker/kryper litt før skuddet går er selvfølgelig også viktig for å ha full kontroll på når det smeller, og dermed at du skyter idet siktet ligger på målet. Børsemaker fikser dette også.

 

9. Montere rekylbolt. Sette inn en metallbolt på tvers av stokken. Denne tar av for rekylkrefter og sparer treverket i stokken for belastningen av rekylen. Vet ikke om dette direkte har innvirkning på presisjonen, men det gjør i hvert fall at stokken blir mer stabil/solid over tid. Vet ikke hvor nødvendig dette er for småkalibre, men jeg fikk på anbefaling av børsemaker satt inn en i min Kongsberg 393 kaliber 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Knalltråd, Canadajeger!!!

Greit å vite litt mer enn løp, stokk og kikkert...;)

Slår meg på, at det hadde vært fint med en egen tråd for div. forklaringer.

Skader vel ikke å legge til rette for nye? Så slipper vi å irritere andre med (tomme) tråder..

Link to comment
Share on other sites

Fin agurktidtråd. Hva om trådstarter samler alt som blir skrevet å legger det i første inlegg? så hvis noen lurer på noe så er det bare å søke, finne denne tråden å se i første innlegg :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...