Jump to content

Hihund med peiler?


Jørgen

Recommended Posts

Hei!

 

I vinter anskaffet jeg meg en Jack Russel Terrier, tenkt brukt som ettersøkshund og hihund på rev, og hvis jeg får det til, også som drivende hund på rådyr.

 

Iom at det er båndtvang, og hun er bare 6 mnd gamme så har jeg ikke sluppet henne så mye løs. Har nok syndet litt mtp. båndtvangen da hun holder seg ganske nær meg hele tiden.

 

Men det jeg lurer på er når vi begynner å jakte. Hvis jeg slipper henne på rev og hun får los. Er det stor sannsynlighet for at reven går ned i hi for å gjemme seg da? Og hvordan vil det være med peiler på hunden i en slik situasjon? Er det stor sjanse for at hun vil sette seg fast i hiet med peileren på?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en del revlos med drever, og selv om de nok er for store til å følge reven inn har jeg aldri opplevd at det har blitt stopp ved et revehi. Bør nok ha en større hund om den skal jage inn reven. Klart, helt sikker er en aldri. Et alternativ er selvsagt en av peilerne som er så små at de ikke er til hinder for hunden, f.eks en Edèn-peil. Det bør være mindre sjanse for at den setter seg fast enn f.eks en Astro Nordic...

 

En hipeil på hunden i tillegg kan selvsagt hjelpe deg - hvis du vet hvor hiet er. For om den går inn får du neppe signal på verken Astro eller vanlig VHF-peilere (= garantert). Om du ikke står veldig, veldig nært og hunden ligger veldig, veldig grunt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også Astro når jeg slipper hunden i skogen, men hos oss finnes det nesten ikke hi til å sette seg fast i heller da og lite rev er det også. Så hvis hunden får los så er det nesten altid på Rådy eller Hjort..

 

Jeg fester astroen i sele på ryggen til hunden og ikke rundt halsen da jeg føler den sitter bedre der.

 

Er jo klart hunden kan sette seg fast i hiet med peiler på, men da vet du i hvertfall hvor hunden er som 50.caliber skriver.

Er verre hvis hunden setter seg fast i et hi som du ikke vet hvor er, eller at den springer over jernbane, veg eller noe slikt.

 

Men det er jo en fare både med og uten peiler.

Så jeg er kommet frem til å bruke peiler under slipp i uoversiktlig terreng.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det Ilatad, jeg var innom sakshaug og prøvde på den de hadde der. Men selv på innerste hakket på båndet så klarte jeg ganske lett å trekke det av.

 

Ser helt klart den fordelen 50calibershooter og Parsonterrier beskriver med astro`n.

 

Hvordan er festeanordningen dere bruker? link eller bilde? vil tro Tika er ca like stor som deres hunder. Og hvilken Astro bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hund:D Også jack russel (Y) suupre greier:)

 

min erfaring på revlos med min jack er at den aldri har greid og jage reven i hi. det er sikkert ikke umulig, men vill tro at til den type jakt må du ha en stor kjapp hund sammen med deg:)

 

håper du får det like godt til med din, på rådyrlos som jeg med Rocky:) han er er stjerne uten like:) mange jegere har blitt fasinert av han :)

 

har lånt meg en garmin astro jeg har testa litt, og syns halsbåndet er for stort, og da jeg fortalte dette til en som jobbet på rana jak og villmark, kunne han fortelle det var påvei inn en mindre utgave av båndet, (har ikke sjekket dette videre opp)

 

lykke til med jakta og terriern:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg får slenge på mine erfaringer jeg også. Jeg har stort sett hatt drevdachser, men de har også gjort jobben sin under bakken. Da helst som forligger, så en 3-4 timer i samme hi, har ikke vært uvanlig :?

 

Jeg har selv for det meste brukt Edenpeil, med det minste halsbåndet, og dette har funket utmerket. Har klart å peile bikkja dypt under bakken, selv på avstander opp mot 1 km. Det kreves litt erfaring med peileren, siden man ikke alltid får inn et markant "pip". Men av og til bare en forandring i "støyen", når peileren befinner seg under bakken, og avstanden er stor.

Senderen er liten, og antennene myke, så jeg velger å tro at den forstyrrer hunden lite under bakken.

Har også brukt Eden til å lokalisere hunden under bakken, men den er pålang nær så god, som en riktig hipeiler til dette bruk, men en viss idikasjon får du, slik at du vet hvor du IKKE skal grave.

3 ganger har hund kommet hjem uten peiler, og 2 av gangene har eg funnet/gravt frem peileren fra jordhi, og en gang hang den på en spiker under en pallestabel. Så det er klart at mulighetene for at den kan henge fast er tilstede. Ingen av gangene hadde låsen åpnet seg, med halsbåndet var dradd seg over hodet.

 

Har også brukt/prøvd Astro, men er skeptisk til batt levetiden, spesielt her jeg jobber i finnmark. Har blandede erfaringer med muligheter til peiling hvis bikkja går under jorda utenfor VHF rekkevidde, for deretter å starte leting. Der er Eden fin, gå opp på en topp, beveg deg deretter retning av sterkere signal. batt levetiden er også suveren, så ved tap av hund, kjøper du deg vesentlig lengre lete tid. Hjemme og feks på flatbygdene på østlandet, der du har VHF kontakt med Astroen stort sett hele tiden, er det nok helt anderledels. Da vat du hvor bikkja gikk inn, og kan gå direkte dit.

 

Mitt råd er:

Lån, prøv, feil og lær. Deretter kommer du med erfaringene dine her :D

 

At en kortbeina bikkje klarer å jage rev inn i hi, er jeg ikke så sikker på, men at de tar opp en morrafot, som ender inne, det har jeg opplevd flere ganger. Resultatet blir jo det samme.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

nei, den er på vei over nordsjøen i skrivende stund, bestilte d3`n etter å ha prata litt med selgeren.

blir tørrtrening til uka :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har brukt en Deben Ferret Finder i mange år og den vil jeg absolutt anbefale. Med litt trening kan du søke hunden eksakt oppe på bakken og du vet nøyaktig hvor losen står om du ikke hører den eller søke hvor hunden er i hiet , du får dybden i fot. Denne 'colleren' og halsbåndet er lite det skal mye til at dette kan sette seg fast . Se denne på YouTube :

" target="_blank" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hipeiler fra Bellman & Flint i UK , det er denne typen " proffene " i UK og Finland bruker og også en god del Svensker. Er meget godt fornøyd med den etter ca 2 års bruk.

 

Når det gjelder steinhi så er 90% av alle hiene her steinhi i varierende vanskelighetsgrad. Jeg slipper terrierne mine i ALLE hi.....fra dag 1 ! Dette fordi desto fortere hundene venner seg til hiene her desto bedre blir til til både å takle slike hi i fremtiden og ikke minst til å ta vare på seg selv. En eneste gang har en av mine hunder satt seg fast men det var et lite hi så det gikk helt greit.

Link to comment
Share on other sites

så vidt jeg kan skjønne. så kan man bruke en helt vanlig skredsøker, for å peile denne senderen. Om det stemmer så kan du peile helt ned til10-15 cm. veldig nøyatig

Så det bør være helt topp saker, til sitt formål...

 

bestilte meg peiler fra denne gjengen

kanskje ikke heilt det du ser for deg, men med den ene varianten får du peila hunden i hi på 90 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Ned til 20 m ! det var enormt !, hvilken prisklasse ligger den på da ? bra mikkel ikke graver så dypt da men jeg har jaggu hvert med og grave ut en som var over tre meter nede (med rev ja og hunden ville ikke bryte så den var der i flere dager med den) , Men dypere enn det trenger man ikke spett og spade ! saken er gravemaskin da og den må være stor å :shock:

Link to comment
Share on other sites

Pris gjenspeiler ofte kvalitet , ikke alltid men ofte er det slik. Av de jeg kjenner som har brukt hipeiler mer enn meg , og de har brukt de fleste peilerne på markedet , sier Bellman & Flint sin er den beste. Jeg valgte å høre på mer erfarne " higravere " og kjøpte den alle anbefalte og endte da opp med denne.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Tilbake til en gammel tråd !

Funderer nå på og bytte ut våre Debenpeilere og lurer da på om en kan bruke vanlige skredpeilere ?

Kunne tenkt meg Bellman & Flint men finner ingen selger i Norge .

Men hva med denne :http://www.outnorth.no/mammut/pulse-barryvox?utm_content=(7!5369111063!16687877754!b)&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Bing+-+Norway+-+Long+Tail

 

Denne fra Sverige kanskje ? http://www.nettojakt.se/bellman-flint-1 ... garen.html

 

Eller er det noen andre av disse Mammut-versonene som funker like bra ?

Kom med meninger hvis dere har brukererfaring :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...