Jump to content

6 Norma BR løp til S&L M97, WTB?


M67

Recommended Posts

Jeg har et S&L løp kamret i 6mmBR med riflestigning 1:8 til Kongsberg Lakelanderen min.

Presisjonen er alt fra bra til meget bra.

Valgte standard neck fordi jeg hadde samme bruksområde som deg. Ser bare ulemper med tight neck i ei børse som ikke kun skal brukes i BR konkurranser. Godset i halsene blir fryktelige tynne og sårbare og er ikke å ta med seg hverken i felten eller på jakt..

 

Har du hatt kontakt med Schultz & Larsen, eller er det et tilbud på ferdig pipe fra Jakt og Friluft?

Link to comment
Share on other sites

6mmBR pipa mi er kamret hos Schultz&Larsen, ja. Helt topp pipe med strøken innvendig finish.

(Fikk forresten tatt en titt i 6,5x47 S&L pipa mi forrige helg med Streken sitt Bore Scoop. :D Genialt! Og 6,5x47 pipa var veldig fin innvendig etter ca.14-1500 skudd. )

Kan vel egentlig kalle disse pipene ferdigløp fra S&L selv om de var dreid etter eget ønske om profil og lengde.

 

Hvordan man kontakter Schultz & Larsen? Rop høyt og lenge i diverse fora, så kanskje de kontakter deg. :wink:

 

Å prøve å sende de en mail kan gå, men Jørgen er ikke akkurat kjent for å være rask til å svare. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Man vinner lite ved å velge laange piper i dette kalibret. Husk det brukes relativt raske kruttsorter som har brent opp lenge før kula når munningen.

 

Pipa mi er 25,5" (643 mm)lang. Ø 20mm munning.

Målene er valgt ut fra et annet løp jeg har i 308win, samtidig som at vektgrensen i sporterklassen holdes.

Til langhold og morroskyting kan profilen godt være av den tyngre utgaven.

Men som du sier så må våpen og pipe harmonere.

I en BR stokk kan du gi pipa god støtte i hele kammerdelen for å avlaste låskassa mot vekten av pipa.

 

Fornuft med demper på ei slik børse?

Vinneren av 500meter stevnet i Numedal i år skøyt med 6mmBR og lyddemper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke ha "tight neck", men vil heller ikke ha "sloppy neck".. Noen kamre er o så romme at en kan slippe ei kule nedi patronen etter avfyring (tviler ennå på at S&L lager slike), andre sitter kula nesten godt nok i uten at en sizer dem.

 

Hvis det er mulig å bestille den halstykkelsen du sjøl vil så er det jo en mulighet å bestille en halstykkelse som er sånn akkurat midt i mellom. Rem hylsene er jo noe tynnere i godset en Lapua og Norma, og man kan få både og.

Det er omtrent sånn i min 6,5BR. Lapua, og Norma's hylser må dreies, og jeg dreier tja.. fra ca 9? til 100% av halsen på disse, mens rem hylsene er akkurat "no turn". det burde vel være mulig i 6mmBR også. Jeg har ikke regna på det , men noe sånn .269 - .271, eller noe slikt burde vel bli midt i blinken for det du er ute etter..?

Link to comment
Share on other sites

Na..

Hvor mye presison vinner en egentlig på å gå fra "no turn" til 90% dreid? K

Tja, det kommer vel an på kammeret, men prøv sjøl med dine seksåenhalvhylser og sjekk hvordan det ser ut. Når du dreier ned mer en 90% av halsen er de resterende 10% et fjerdedels fluef!##ehår unna. Etter formskyting er det gjevnere.

jeg har ikke dreid særlig mye, men Lapuahylsene jeg har dreid er like jevne/ujevne som Norma's. Jeg synes det er overraskende at hylser som er vektsortert er såpass ujevne i halsen. det synes sikket ikke så godt i en tight neck, for alt dreies ned og det ser fett ut. Jeg tror det bør kunne være noe å hente på å "ta toppene", også i std kammerene jeg eventuelt vil ha mest mulig ut av. I alle fall hvis det er et kammer som ikke er for "slappt". Jeg veit mange er uenige, men det virker logisk på meg mth til sentrering, og kuleslipp.

 

Fri og bevare meg for annet enn Lapua hylser :wink: Har nok ladet 6.5x55 for lenge...

 

Det er opplest og vedtatt at det er Lapua som er best og Norma kan også brukes, og mitt inntrykk er at mange av de som flagger dette har aldri giddet å vurdere å måle andre hylser. De nevnte er sikkert best, men jeg har 300winmaghylser fra Winchester som er like gjevne på vekta som 6mmBR hylsene fra lapua.

 

Jeg oppfatta deg som at du var interessert i en løsning som kunne gi både (litt)BR, og jaktløsning på ei pipe, og det var derfor jeg kom med dette vanvittige forslaget om å bruke amerikanske hylser.. :mrgreen:

 

Skal du skyte fabrikkammo stiller selvfølgelig saken seg meget annerledes :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...