Jump to content

Pressisjonsproblemer med Remington 700 .


Recommended Posts

En kjenning har kjøpt en ny Reminton 700 i 30-06 med syntstokk som han kom med for litt prøving .

Han får den ikke til og samle no særlig og blir verre ettersom den blir varm. Klart denne børsa er ikke gått mange skudd enda så den kan jo bli bedre etter hvert men at den ikke tålte og bli varm er en annen sak . Jeg tok den ut av stokken og da ser jeg at den ikke har frittliggende pipe . Helt fremst i stokken ligger pipa ann mot to anleggsflater (i bånn på hver side) dette er standard på disse men det hadde hvert fristende og slipt de bort for og få pipa frittliggende.

Har noen av dere hatt problemer med dette :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare og slipe de vekk. Da blir det litt bedre. Men for og bedre presisjonen ekstra mye så må du/han gjøre følgene.

 

Bruk olje eller noe annet lurium og fjern all krutt og carbon rester i løpet. Bruk kobber eller nylon børste til og få vekk alt. Når alt dette er ute tar du/han og pusser med en kobber fjerner av noe slag slik at all guffe i løpet blir borte når dette er gjordt vi du se den samler mye bedre :mrgreen:

 

Ps. Remington avtrekk er veldig harde fra fabrikk så det og få en børsemaker eller annen våpenskyndig person til og justere det er en ide.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har forsket litt på endel remingtoner, du bør ikke ukritisk slipe vekk dette anlegget. Hvor skulle de ta seg umaken verd med ekstraarbeidet med å lage dem hvis de førte til dårlig presisjon ?

 

Helt generelt med den løps profilen som ordinært følger r700 så må en forske litt i hvor mye en bedder inn den aller første delen av pipa. dette krever litt teknikk, men er overkommelig.

Dersom du ikke gjør det abefsler ofte amerikanere (og tro meg de kan skyte de også) å teste ut med forskjellig tykkelser og klemmflater plasserrt mellom stokk og pipe. Prøv deg frem med ett til tre lag med tynn papp. Visitt kort er blitt standarden her. Disse plasseres fra helt forrerst til ca 1o cm fra enden av stokken, samtidig som du prøver deg litt frem med moment på skjefte skruene.

 

Hvis du bare sliper vekk de forrerste anleggsflatene er de fleste remingtonstokker såpass slarkete tilpasset at kassa vil ha slingringsmonn i omtrent alle retninger, med det dette gjør med presisjonen.

 

For min del har jeg oppnådd best resulteter ved å sette kassa på søyler, uansett stokk (også alu er for mykt), og så bedde de første 5 cm av pipa fra kassen i en operasjon med klakken. Videre i samme også bedde bakre anleggsflale, men pass på at denne ikke har noen stopp, dvs kan skli fritt bakover over bedding.

 

styr unna gel typer.

 

Oven nevnte har gitt meg konsistente rifler, så og si uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

Ja takker for svar karer ! Ja er jo enig i at når fabrikken har laget disse anleggsflatene så er det vel ikke uten hensikt men alt tyder jo på at det blir spenninger etterhvert som den blir varm . Etter min umiddelbare innsikt ser jeg jo at stokken burde hvert beddet og sikkert med søyler som du nevner for jeg kjenner at skruene nermest fjærer og jeg trakk de med 4,5 nm.

Tror kanskje at hensikten med anleggsflatene er og stabilisere svigninger på såpass tynn pipe men tror faktisk de er årsaken til at den endrer seg så mye like vel . Jeg skal gjøre noen forsøk med mellomlegg på kassa og spesieli ved fremre skrue først så får vi se hva som skjer . :D

Link to comment
Share on other sites

har sjøl en gammel remington som det va litt problemer med presisjonen så der fjerna vi alt treverk fra rekylklakken og utover og nå samler da børsa på 40mm tror den kan klare bedre vist en som virkelig er flink til og skytte skytter med den.

 

så jeg vil si at det bare er og fjerne men kan hende det bli helt forskjellig ettesom du har plastik stokk :?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med min Remington 700 Millenium edition i 30-06:

 

Under første skyting med rifla oppdaget jeg treffpunkt forandring etter noen skudd.

Dro et ark mellom stokk og løp, og der var det ikke plass i det hele tatt.

Snakket med børsemaker hos Stenvaag våpensenter og han sa at dei ville anbefale og frese ut slik at løpet ble frittliggende, samtidig som noe annet jeg ville ha gjort (kolben ble kappet og satt på rekylkappe). Ifølge børsemakeren er dette vanlig på slike rifler.

Etter det har rifla skutt som en drøm.

Link to comment
Share on other sites

du bør ikke ukritisk slipe vekk dette anlegget. Hvor skulle de ta seg umaken verd med ekstraarbeidet med å lage dem hvis de førte til dårlig presisjon.

 

 

Fordi det er billigere enn å gjøre en skikkelig bedde jobb......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bare gjort en midlertidig jobb med og bygget den opp med underlag for skruene slik at nå ligger pipa fritt og det ble himmelvis forskjell på egenspredning både som kald og varm så jeg er ikke i mindste tvil nå om at jeg skal legge ei litt tykk bedding her så er børsa som et nytt våpen. :D

Før dette forsøket satte jeg til skjefteskruene med bare 3 NM uten og få særlig samling ,så satte jeg til med 4 NM da flyttet treffpunktet seg med 6-7 cm oppover , ettersom jeg drog til mere ble det bare verre og verre og var vel oppe i egenspredning på 12-15 cm i høyde og bredde på 5 skudd 100 m .

I denne stokken blir det tydelig veldige spenninger når løpet ligger an mot de to anleggsflatene fremst i stokken .

Jeg anser nå denne saken som løst etter bedding og regner med og komme ned på 25-30 mm og da er jo ei jaktbørse mere eller god nok. :D

Takker for innleggene jeg fikk her :D

Link to comment
Share on other sites

har selv en 700 i 308, som er beddet og har fått friflyta pipa, børsa setter de første to-tre seriene noenlunde grit på skiva, men etter det må pipa skrubbes grundig rein for mantel for å gi god presisjon. da går den bra et par-tre serier, og så er det pån igjen med mantelfjerner og pusselapper...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Hvor skulle de ta seg umaken verd med ekstraarbeidet med å lage dem hvis de førte til dårlig presisjon ?

.

 

Amerikanske våpenfabrikker har en en viss forkjærlighet for å la løpet ligge ann mot forskjeftet. Da de mener dette fremhever presisjonen på våpnet på de første skuddene. Men når man har skudd flere skudd kan det bli problemer med presisjonen. Værst er det på rifler med trestokk hvor løpet ligger ann mot skjeftet. Her kan en jo selv tenke seg hva som skjer når det blir tempraturforandringer og når treverket blir vått.

Link to comment
Share on other sites

For min del har jeg oppnådd best resulteter ved å sette kassa på søyler, uansett stokk (også alu er for mykt), og så bedde de første 5 cm av pipa fra kassen i en operasjon med klakken. Videre i samme også bedde bakre anleggsflale, men pass på at denne ikke har noen stopp, dvs kan skli fritt bakover over bedding.

 

Har dette med selve styrken i pipa å gjøre? Når jeg tenker frittliggende pipe så tenker jeg frittliggende fra kassa og utover, og det er også det jeg hadde gjort (hadde bare stokken min overlevd prosessen). Jeg kjøpte meg en 700 sps varmint i .308 win og prøvde meg på et prosjekt med fritliggende pipe og søylebedding. Nå var ikke resulatet der direkte som håpt, men om prosjektet gjennoppstår så mener du at det er fordelaktig å lage litt "stress relief" de første 5 cm fra kasse og utover pipa?

 

Til trådstarter: Ta en titt på tråden min "Studentbørsa a.k.a.." om du har planer om å gjøre noe med den søppelstokken som sps tross alt er. Der kan du kansje få noe råd og tips om hvordan å ikke gjøre ting. ;) Ellers så er jeg forøvrig enig med Mr. Duracoat her på forumet: VeT|Us. Utfør en avtrekksjobb, og kjøp en ny stokk. ;)

 

Mvh

Magnus

 

Endring: Var noe tull med siteringen

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Remington 1/12 i riffling?

Jeg har det i min Winchester som er en 30-06.

Fikk et tips om å bruke lettere kule en 10,9 grams kule.

Jeg har brukt 12grams kule til jakta og etter at jeg gikk under 10,9 grams kule har jeg bedret presisjonen.

Muligens noen andre her på forumet kan bekrefte eller avkrefte dette litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...