Jump to content

Påkjørt bjørn.


Tommy.A

Recommended Posts

http://www.h-avis.no/article/20090627/NTBI/27025251

Etter hva jeg har hørt skjedde dette tidlig på natta. Det blei bestemt av SNO at di skulle tilkalle jeger med bandhund fra trøndelag. Helt utrolig å bruke en bandhund på skada bjørn spør du meg. Jeg forstår lite når di tilkaller folk så langt ifra når det er folk med minst like stor kompetanse og med gode løshunder i nærområdet!! Da kunne jakta etter den skadde bjørnen starta med en gang og dette hadde vært over før folk våkna om morgenen.Vet det er mange dyktige hedmarkinger som er veldig irritert på SNO sin måte å håndtere denne saken på,og jeg forstår dem meget godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er synd om en ikke bruker de nærmeste tilgjengelige hundene, men de må selvsagt være godkjent for denne type oppdrag. Påkjørte bjørner må i mine øyne ettersøkes som om de var skadeskutt. Har bjørnen fått skader som ikke nedsetter dens evner til å bevege seg, men feks hindrer den i å ta til seg føde på normalt vis har en en potensiellt farlig og nærgående bjørn på nakken. Jmfr Valsjøbyn.

Link to comment
Share on other sites

Det er dette som skjer når SNO skal styre showet dessverre, og spør du meg, så er det dyreplageri av verste sort :evil:

 

Nå har de avsluttet søket med begrunnelsen at bjørnen har dratt til Sverige eller Romerike... :roll:

Det er over 40 grader i sola her nede om dagen, og hvor mye vittring er igjen når det tar SNO 12-15 timer å sette en hund på sporet... Så godt som ingenting.

En hund lokalt som fungerer, sluppet på denne bjørnen samme natt og en veterinær sammen med hundefører, kunne nok fort ha avgjort om bjørnen var skadet så mye at den måtte avlives, og ved behov kunne et par hunder til blitt sluppet på for å presse bjørnen til å stoppe.

 

I motsetning til Valjöbyn som var på høsten, og i Sverige, så går det vel noen sauer på beite i området der bjørnen ble påkjørt, og da er løse hunder fyfy vet du.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

heltenig det hadde hvært bedre å brukke lokale jegere og hunder, for da kunne dem ha startet ettersøket med en gang.det er jo tull att en må hente hund i fra Steintskjær, for det finnes jo mange gode hunder rundt i distriktet,men de kommer vell ikke fra rett innstans. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Når vi jakter hjortevilt så må vi ha ettersøkshund tilgjengelig innen maks 4 timer. Når SNO styrer så spiller det ingen rolle når ting skjer, bare det skjer med de folka de selv har utpekt. Gode bikkjer finnes mye nærmere enn Trøndelag, f.eks. i Eidskog ,og de kunne startet på ferske spor på natta. Mulighetene for at bamsen i så fall hadde vært død nå er temmelig store, om SNO hadde vært villig til å innse at det finnes dyktige jegere andre steder enn i deres egne rekker. Helikopteret som kom, kunne vel kommet fra Gardermoen i demringen. Med et par lokalkjente folk ville de hatt utmerket mulighet til å lokalisere evt. bevegelser i skogen, hvis det var slik at helikopter absolutt måtte nyttes.

 

En kan jo spørre seg om fornuften i utnyttelsen av ressursene i denne situasjonen. I ettertid, med fasit i hånd, så er det ikke vanskelig å se at de dumma seg ut, men de har sikkert en god forklaring. Bjørnen var trolig fryktelig farlig eller noe sånt. Nå som den kanskje har gått over grensa til Sverige eller endog til Akershus så er jakta avslutta! Er ikke farlig lengre da, kanskje, eller er det ikke så nøye med om noen blir skadet der :shock:

 

Sitter selv i rovviltjaktlaget i hjemkommunen min, og skulle jeg bli bedt om å sitte vaktpost langs veiene for at ikke folk skulle bruke utmarka, i stedet for å jakte (som vi har sagt oss villig til å stille opp til ved å bli med i jaktlaget), ja så hadde jeg reist hjem. Vakthold og sikring i fredstid er politiets oppgave, ikke et jaktlags. Det har jeg ikke kursing på heller, i motsetning til jakt på skadet bjørn.

Link to comment
Share on other sites

I ettertid, med fasit i hånd, så er det ikke vanskelig å se at de dumma seg ut, men de har sikkert en god forklaring. Bjørnen var trolig fryktelig farlig eller noe sånt. Nå som den kanskje har gått over grensa til Sverige eller endog til Akershus så er jakta avslutta! Er ikke farlig lengre da, kanskje, eller er det ikke så nøye med om noen blir skadet der

 

Men bjørner er da ikke farlige i det hele tatt, det finnes mange brosjyrer om det :)

 

For all del, ettersøk på bjørn og annet vilt er ikke lett så man skal være forsiktig med å dømme uten å ha vært på stedet selv. Men skal bli interessant følge SNO sin rolle i slike saker fremover, med en økende bjørne- og ulvestamme som vil bli langt mindre oversiktlig enn den har vært det siste tiåret. Det er noe med ressursbruken som skurrer littegrann. Det kommer til å bli dyre bamser når alt skal analyseres, dokumenteres, registreres, kurses etc. slik det fungerer i dag.

 

Vi får si det var bra for jegerstanden at det var en bilfører (som ikke var elgjeger/sauebonde :D) og ikke en jeger som var årsaken til at bjørnen ble skadet.

Link to comment
Share on other sites

Galskap å vente et halv døgn på en hund fra Trøndelag når det er godkjente bjørnehunder i området rundt. Et 14 timer gammelt spor lukter ikke mye nå om dagen, med steikende sol og litt vind.

"Rovilt-lagene" rundt om på hele østlandet blir sendt på ettersøkskurs for skadet bjørn, men når det kommer til stykket er det ikke de som skal få utføre ettersøk.

 

Jammen godt det ble satt "eksperter" på sporet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sier det rett ut SNO har vert litt for ivrige, det fines faktisk andre jegere som er like bra, i nærområdet

Men det var vell bare for og berge livet til bjørnen, Kan SNO forlange og få jakte etter skadet vilt i stedet for falvitnemda

i kommunen :?: Da kan dem komme og jakte på påkjørt elg også. Har selv blitt angrepet av skadet elg. fali det å.

Det er vertfall ikke dyre venlig og vente så lenge bare for og vere best på bjørn. SNO :evil:

Link to comment
Share on other sites

Som det ble skrevet i et innlegg lengre opp her, så kreves det jo at ettersøkshund skal være på stedet SENEST 4 timer etter at storviltet ble skutt på (regner med at det samme gjelder i trafikken). Er ikke bjørn storvilt? En kan begynne å lure..

Link to comment
Share on other sites

Sier det rett ut SNO har vert litt for ivrige, det fines faktisk andre jegere som er like bra, i nærområdet

Men det var vell bare for og berge livet til bjørnen, Kan SNO forlange og få jakte etter skadet vilt i stedet for falvitnemda

i kommunen :?: Da kan dem komme og jakte på påkjørt elg også. Har selv blitt angrepet av skadet elg. fali det å.

Det er vertfall ikke dyre venlig og vente så lenge bare for og vere best på bjørn. SNO :evil:

 

Ja støtter deg fult og helt i dette '45-70' :!: Slikt ettersøk må komme igang så raskt som mulig og spesielt nå i denne varmen så svekkes vitringen raskt.

Jeg kaller dette elendig løsning fra SNO's side .

Link to comment
Share on other sites

ok....

 

 

nå skal jeg prøve å se det positive i denne saken

 

la oss si det er mange "oslo" folk som var på hytter i området som kanskje nå har fått litt mer respekt for Bjørn enn de hadde tidligere. De har nå fått "oppleve" at de kan være farlige.. og kanskje de ikke er så rovdyr elskere som de var....

 

 

er kanskje en ønskedrøm men... det er jo teoretisk mulig hvis folk i området skulle ha blitt varsla

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...