Jump to content

Brennhastighet på nc96


caveman

Recommended Posts

Har fått noe gammelt krutt nc96, den ene er 1liters plast flaske det andre er blikkdunker.

Klistrelapper for lade data er revet av, kan noen hjelpe meg med sånn ca brennhastighet? Er det forskjell på brennhastigheten på det som er i plastflaska kontra blikkdunken?

 

Har søkt men ble ikke klokere

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjetter på at caveman skal lade det kaliberet kruttet hans passer best til :wink:

 

Hvid du er helt sikker på at det er NC-96 uten M bør det være nok info til å gjøre forsiktige tester i tråden om skytterlagskrutt.Her

 

Hvis du ikke er sikker blir saken noe annerledes, men det burde vel greit la seg gjøre å finne ut det ved litt gjennomtenkt testing. Hvis du skulle komme på tanken om å følge rådet om å kaste det, så bare la det ligge hjemme en måneds tid så skal jeg alltids ta meg av det... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sånn ca. brennhastighet..??!! :shock:

 

Nå er det vel like før "ladepolitiet" kommer og smekker til meg her, men okke som.

 

Gode "gamle" NC96 ligger ikke langt ifra N-160. Kan muligens også si ett sted imellom Norma-204 og N-160.

Om du starter på ei grei Norma 204 ladning, eller ei snill N-160 ladning så burde det ikke skje mye galt.

 

Brukte masse ( og har faktisk noen kilo av det ennå) NC96 i .270 Win.

Der var det en "dæsj" raskere enn N-160.

Men det var med den loten jeg har liggende, din kan selvfølgelig variere litt ifra min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

låner denne tråden litt her nå...

 

det har seg slikt at etter ett dødsfall i familient til en bekjent av meg så har der dukket NC96 krutt, og han er på vei opp til meg nå i kveld for at jeg skal lade 30-06 til han med dette kruttet.. der skrives jo at NC96 er litt raskere enn N160, men hvor mye? dersom jeg legger meg på skille mellom hvitt og gult på QL for N160 krutt, kan jeg da bruke den mengden på NC96 og da komme litt opp i det gule? eller skiller det enda mer så meg må bakke enda mer av?

 

for å si det slikt, hvor på skalaen på QL ville du lagt deg med N160 for å kunne bruke aktuell ladevekt i NC96?

 

 

jeg har aldri ladd med NC96 til 30-06 før ( er vel ikke det kruttet jeg bruker i det daglige) så litt greit med noe tips.

 

jeg vet ikke pr nå hvordan kuler det er som skal lades, for det hadde der vist og vært noen ekser med så han har med det og...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at NC-96 kunne variere fra 41,2 - 45,0 grs for standard Krag-ladning.

 

Jeg har et lager med dette kruttet med brennhastighet 42,1 grs/Krag, det var temmelig likt med N-160. Dersom anbefalt Krag-ladning er 43-44 (45) grs, kan du uten fare bruke ladedata for N-160.

 

Jeg bruker NC-96-krutt til 30.06 opp til 180 grs. Med 165 grs. kuler (ikke homogene) bruker jeg 56 - 58 - 60 grs i Schultz-en, den tåler også 62 grs uten overtrykk, det går ikke så bra i andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...