Jump to content

Svinedyre kal. 222 Oryx patroner!


Stiga

Recommended Posts

673,20 er veiledende pris for en pakke med Norma 222 Oryx 3,6 g patroner! :shock: Det blir den nette pris av 33,66 pr. stk. Dette kan da umulig være riktig? I sverige er prisene fra SEK 410,- til 450,- (NOK 332,- til 364,50) i ulike nettbutikker. Kan Norma i Norge ha priset denne patronen feil? Til dere som har kjøpt denne patronen: har dere betalt under veiledende pris i butikken?

Link to comment
Share on other sites

Eller få børsemaker til å kamre om og bygge om rifla til .223, og begynne å lade sjølv. Du skal ikkje skyte så mykje i året, før det begynner å lønne seg.. Men det er sjølvsagt avhengig av rifla.

 

Eg fekk min Star Baikal brosja om frå .222 til .223, og det var ein glimrande deal for meg iallefall... :)

Link to comment
Share on other sites

Eller få børsemaker til å kamre om og bygge om rifla til .223, og begynne å lade sjølv. Du skal ikkje skyte så mykje i året, før det begynner å lønne seg.. Men det er sjølvsagt avhengig av rifla.

 

Eg fekk min Star Baikal brosja om frå .222 til .223, og det var ein glimrande deal for meg iallefall... :)

Tror jeg heller ville kjøpe et nytt løp med 1:8 stigning enn å sitte med et brotsjet 222 løp med 1:14 stigning i kal. 223...

 

Med slike ville priser for 222 Oryx-ammo så kan det ikke bli rare salget. Norma tvinger jo jegere til å lade sjøl.

 

Er det noen som vet prisen på Oryx-ammo i kal. 223 og 22-250?

Link to comment
Share on other sites

15,- kr pr. patron for S&B .222R :shock:

 

Jaktdepotet skulle ha kr 5.50,- pr. patron S&B .222R for ca. året siden.

Har prisen blitt 3-doblet siden da?

 

Ellers var kr 33.66,- pr patron .222R hårreisende.

 

Har brukt mye S&B .222R både FMJ og blyspiss, funker greit til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert hjemmelading ?

Kjenner du noen som lader selv ?

 

Hvis du kjenner noen, kan du spørre de kan gi deg en kjapp innføring i prosessen. Det er ikke spesielt vanskelig å lære seg, hvis man er motivert. Som hjemmelader kan du velge i et stort utvalg kuletyper og kulevekter. I tillegg kan du lade patronene til de hastigheter som måtte passe til din jaktform. Da kan du lage egenproduserte patroner skreddersydd til din rifle for 3 -4 kr. pr. stk.

Link to comment
Share on other sites

Appropo svinedyrt,

 

her er ammo jeg syns er OK, men faktisk til nå trodde var dyrt:

 

Federal Kal 22 -250 Premium 55 gr Trophy Bonded - kr 18,75 pr stk.

Federal 22-250 SS HSSP Powershok - kr 12 pr stk.

 

Ikke så gale priser i forhold til konkurrenten da..

 

Forøvrig kan en nok diskutere poenget med å bruke en kostbar kule i finkaliber (som sliter med å beholde litt restvekt), isteden for å velge en helt ordinær 6,5 eller .30 i 700m/s...

Link to comment
Share on other sites

I følge nettsida til Jaktdepotet får man cal. .222R til godt under 10 kr pr patron når det gjelder merket Federal.

S&B lå godt under dette igjen i fjor sommer ( ca 5.00,- kr patronen ), så hvis ikke oppgitte priser er gamle/feil så er det ikke så gæernt allikevel.

Norma kjøper jeg ikke, de store salgskjedene tar alt for høy pris for disse patroner.

Link to comment
Share on other sites

Svindyrt med Oryx ja! Men Norma er dyrest uansett ser det ut som. Norma rådyr 4 gram koster 500,- for 20 stk der jeg har handlet patroner. 340,- for samme pakka i Sverige. Trekk fra ca 20 % etter dagens kurs, og du havner ned mot 270,- norske. Vet ikke helt hvor lovlig det er å ta inn ei pakke eller to, men det frister jo! Ei pakke .222 Norma tar jo ingen plass heller! :wink:

 

Jeg kjøper heller ladesett enn å kjøpe Normapatroner her i landet. Jeg kjøper S&B helmantel til trening. Har ellers Federal Powershok til annet bruk (ikke til matvilt), og denne koster under 10,- pr stk mener jeg å huske. Har akkurat brukt opp ei pakke med Norma rådyr, men jeg kjøper ikke flere. Den har jeg hatt i halvannet år!

 

Vurderte å brotsje opp til .223 i kombien min, men da må en, som tidligere nevnt, tenke på løpstwist, samt at .223 ikke er lik .222i formen heller. .222 har bredere hylse foran, der den "knekker" til hylsehalsen. Det må da bli litt luft mellom kammer og hylse da? Har kanskje ikke noe å si, i og med at endel har fått gjort om fra .222 til .223. Jeg investerer heller i ladesett så snart jeg får plass og råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...