Jump to content

Weatherby MK V = Solide greier!


350 Rem mag

Recommended Posts

Weatherby sin låskasse har alltid blitt ansett som solide greier. Men at den kan tåle dette, er imponerende. Tipper trykket har vært formidabelt. PH'en hadde nok englevakt som hadde en så solid låskasse fremfor ansiktet:

 

Here on the internet, many are the tales about rifle blowups. Some of them actually are true. Not often seen are accounts of accidents that came very close to being blowup disasters, but didn't quite get there. Here is one such event that came recently to my attention.

 

This story begins about a year ago when a local gunsmith completed a rifle for his Africa-bound client. The client had provided a Weatherby MkV action of Japanese manufacture. The gunsmith installed a Lilja barrel chambered for 300 Weatherby Magnum, and stocked it in a Hi-Tec synthetic stock.

 

While in Africa and in company with his professional hunter, client takes a poke at a Greater Kudu with his new 300 Weatherby Mag. Kudu takes off into the bush. Both client and PH believed the Kudu was hit, but poorly. For reasons unknown, PH takes client's 300 Weatherby Mag to follow up the Kudu. Client had fired one shot, leaving two rounds in the rifle. PH finds Kudu and proceeds to fire the two remaining rounds. With Kudu still on its feet, and with an empty rifle, PH digs around in his pockets, finds another cartridge and thumbs it into the rifle. Pulling the trigger of the 300 once again, PH notices nothing much unusual except Kudu was still going. (The Kudu was later found, dead, with *one* hit, far back in the lungs.)

 

Eventually it was determined that the cartridge the PH had found in his pockets and loaded into the rifle was a 338 Win Mag. The bolt was frozen closed and the extractor missing. Somehow the rifle was returned to the gunsmith in this condition (shipping a rifle with a closed bolt???) who got it open and pried out the cartridge case.

 

The photos below show what the cartridge looked like. Note the brass flow into the extractor slot and ejector hole, and the crack beginning at the edge of the primer pocket adjacent to the ejector hole. Expansion of the rim was stopped by the inside diameter of the bolt nose. The web and most of the original belt expanded into the small gap between the bolt nose and barrel recess, and a new 'belt' was formed by brass flow. The primer pocket was expanded to .243-.256", and the flashhole to .135" Headspace of the action was set back at least .010". The barrel was ringed inside just forward of the chamber, with a barely noticeable bulge and small cracks on the exterior. Both the barrel and action were scrapped.

 

What the pressure must have been, swaging the 338 bullet down to 308, is open to anyone's imagination, of course. But it seems remarkable that the rifle held together at all. That it did is probably due to design of the MkV breeching system, a well made action, a good barrel having a substantial contour, a good barrel installation and good brass. Absent any one of these, the world today likely might be less one PH - or at least the PH might now have a reason for his poor marksmanship.

 

Would anyone here care to guess what the outcome might have been had this rifle been built (as are many of this gunsmith's rifles) on a Pre-64 Winchester Model 70?

 

dsc0011smallph9.jpgdsc0018smallwn1.jpgdsc0032smallbv4.jpgdsc0035smallwa8.jpg

 

Pictured below is one row of lugs on the MkV bolt from the above rifle. Note the metal upset on two of the three lugs. I counted at least four lugs with very obvious upset on the locking faces, and and there was maybe a fifth. And, yes, it appeared all lugs were bearing... for the final shot, at least.

 

 

dsc0020smallrv8.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om en Mark V er specielt stærk, skal jeg ikke kommentere, men fakta er at der for 5-7 år siden var et tilfælde beskrevet i et svensk eller norsk jagtblad, hvor en bøssemager havde testskudt en kundes Mark V i kaliber 270Wea, med 7mmRemMag ammo.

Det medførte at alle lukkeklakker blev revet af, hvorefter skuttstykket fløj bagud, gennem mandens kæbe, for at stoppe dybt begravet i skulderen.

 

Rygter vil at der tidligere er funden en afdød Amerikansk jæger hvor det samme er sket.

 

Jeg har selv oplevet en person der indskød sin 270Win, med 308 ammo. Bortest fra at de første 3 smel var lidt kraftige, og sluttstykket ret tungt at åbne, var der ingen skader på våbnet.

 

Hvis kuglen har været ret blød og let formbar,har trykket i Mark V riflen måske ikke været over 5000bar, pga det lille 338 hylster i det store og lange 300wea kammer

Link to comment
Share on other sites

Om en Mark V er specielt stærk, skal jeg ikke kommentere, men fakta er at der for 5-7 år siden var et tilfælde beskrevet i et svensk eller norsk jagtblad, hvor en bøssemager havde testskudt en kundes Mark V i kaliber 270Wea, med 7mmRemMag ammo.

Det medførte at alle lukkeklakker blev revet af, hvorefter skuttstykket fløj bagud, gennem mandens kæbe, for at stoppe dybt begravet i skulderen.

 

Rygter vil at der tidligere er funden en afdød Amerikansk jæger hvor det samme er sket.

 

Jeg har selv oplevet en person der indskød sin 270Win, med 308 ammo. Bortest fra at de første 3 smel var lidt kraftige, og sluttstykket ret tungt at åbne, var der ingen skader på våbnet.

 

Hvis kuglen har været ret blød og let formbar,har trykket i Mark V riflen måske ikke været over 5000bar, pga det lille 338 hylster i det store og lange 300wea kammer

 

Den artikkelen med Weatherby'en har jeg sett. Hvis det er den samme som jeg så var den ganske mangelfull. Bare noen bilder og kun en liten kommentar. Videre drar jeg i tvil at det var en forbytting mellom 270Wby og 7mmRM. Da det ikke er fysisk mulig å kammre en 7mmRM i en 270Wby uten hammer og slegge.

Hva trykket har vært i dette tilfellet er vanskelig å si. Uansett må jo kulen presses ned fra .338 til .308.

Hadde vært spennende å hatt en strekklapp på det kammeret!!!

Link to comment
Share on other sites

Ud fra billeder af hylsterhovedet, og den grad af messingflydning som vises, sammenholdt med de ustøttede arealer i et mark V sluttstykke, vil jeg ud fra de sprængnings og overtryksforsøg vi har gennemført, vurdere at trykket ikke har været over 6000 bar, nærmere 5000. Dette baseret på udstemplingen i udstøderhullet, som jeg fra billedet vurdere til ca 3,5mm, hvilket er større end på de fleste andre PF rifler (de fleste ligger på mellem 2,5-3mm). Dette sammenholdt med den begrænsede men dog påbegyndte flydning i det ca 5mm brede udtrækkerspor, ligger vurderingen stadig på mellem 5000-6000bar. Hvilket også passer nogenlunde til de ca 4800bar som quickload indikere ved en 338winMag krudtladning i et 300wea kammervolumen.

Der er ikke erfaring for at det kræver så voldsom et tryk for at kalibrere en kugle ned fra 330 til 308, specielt i den ca 1cm lange freebore som er typisk for Wea kalibrene

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen med Weatherby'en har jeg sett. Hvis det er den samme som jeg så var den ganske mangelfull. Bare noen bilder og kun en liten kommentar. Videre drar jeg i tvil at det var en forbytting mellom 270Wby og 7mmRM. Da det ikke er fysisk mulig å kammre en 7mmRM i en 270Wby uten hammer og slegge.

Jeg har også sagt mine tanker om denne forvekslingen av ammo.

Tror det ikke før jeg får se det ...

 

Vi var forøvrig så vidt innom denne episoden over en øl i baren på Heistadmoen på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Den artikkelen med Weatherby'en har jeg sett. Hvis det er den samme som jeg så var den ganske mangelfull. Bare noen bilder og kun en liten kommentar. Videre drar jeg i tvil at det var en forbytting mellom 270Wby og 7mmRM. Da det ikke er fysisk mulig å kammre en 7mmRM i en 270Wby uten hammer og slegge.

Jeg har også sagt mine tanker om denne forvekslingen av ammo.

Tror det ikke før jeg får se det ...

 

Vi var forøvrig så vidt innom denne episoden over en øl i baren på Heistadmoen på lørdag.

 

Ja, jeg klarer ikke å få en 7mmRem Mag patron i et 270Wby kammer. Det er nok noe annet som har vært puttet i riflen.

Her er det ugler i mosen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...