Jump to content

10/22 med diverse modifikasjoner


pro_sniper

Recommended Posts

Har sett mange andre pene 22'er her på forumet, så jeg fant ut at jeg fikk registrere meg og vise frem min også. Rifla ble kjøpt i 1998 mener jeg å huske.

 

Liste over småtteriet som er gjort:

- Choate stokk, kjøpte den i 1998-99 tror jeg, noen måneder etter rifla

- Bushnell Banner scope, kjøpt sammen med rifla

- Demper, kjøpt sammen med rifla, løp gjenget av børsemaker

- Versa-Pod 52 bipod med hurtig av/på-feste (fått og montert i dag!)

- Tactical Innovations 25-rd komposittmag, (fått og prøvd i dag!)

- Kina-lasersikte fra e-bay! Bare for moro og "looks" :wink:

 

Planer:

- Bushnell Legend eller Trophy 3-9x40 (feriepengene....)

- Muligens .920 bull barrel (feriepengene neste år....)

- Volquartsen avtrekk (1 nyre på svartebørsen....)

 

 

Beklager dårlig bildekvalitet, ble tatt med mobil på et relativt mørkt rom....

rugeren.jpg

 

 

FLYTTET OPP FRA POST NR 16:

 

Ferdig å gjenge skruehullene i stokken, og har montert sammen.

Funker som fjell, og virker veldig solid. Ser ganske bra ut også, for oss som liker eye candy ;)

 

Ble til at jeg gjenget opp skruehullene med M4 for å ha litt slakk å gå på i 5mm-sporene i stålstagene.

 

Hullene i kinnstykket var boret så trange at det ikke var nødvendig å lime stagene, det var bare å banke dem inn i treverket.

Har også fått på det nye Bushnell Trophy 3-9X40 siktet fra XXL (filipinskprodusert, solid konstruksjon men... flytter jeg litt på øyet/hodet ser jeg tydelig at linsa er blurry i kantene).

 

Bildene er tatt i alt annet enn optimale lysforhold, og måtte jukses opp i lysstyrke i photoshop....

På toppen av det hele er alt matt svart, som ikke akkurat bringer frem detaljene.

Men de fungerer vel til å vise litt bedre hvordan rifla ser ut, og hvordan det nye kinnstykket funker.

 

Måtte ta av handguarden på løpet for å få plass til siktet, så jeg kjøper sikkert noen litt høyere montasjer etterhvert.

Stakkaren så veldig naken ut uten guarden.... :)

 

270609_forfra.jpg

 

270609_forfra2.jpg

 

270609_stokk-side.jpg

 

270609_stokk-los.jpg

 

270609_stokk-los2.jpg

 

270609_stokk-hakk3.jpg

 

270609_stokk-hoyre.jpg

 

270609_stokk-venstre.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Magasinet kjøpte jeg fra Sverige: shootshop.nu

 

Stokken bestilte jeg direkte fra Choate ut fra en katalog... Tilbake i 1999 var det ikke mye nettbutikker å finne. Men samme stokken selges den dag i dag, fra flere forskjellige butikker.

 

Skal prøve å få tatt noen flere bilder, kanskje til neste helg. Bortreist hele uka.

Link to comment
Share on other sites

Mangler jo bare girkasse, jo.

 

Spøk til side, jeg begynner å kaste lange blikk på min egen impulsinnkjøpte helstokkarabin - men før jeg begynner et prosjekt på denne, må jeg ha en kolbe jeg kan sage til passe lengde for junior på snart 7. Så pro_sniper, har du kanskje en stokk ledig på bruktmarkedet?

Link to comment
Share on other sites

Kinnstykket sitter litt for lavt på Choate-stokken når den brukes med kikkertsikte.

 

Har sett på et par hjemmelagde løsninger for justerbar høyde her på forumet, og det så gjennomførbart ut.

Siden jeg har plaststokk, kommer jeg nok til å lage en litt enkel løsning - som tegningene nedenfor viser.

 

Plan:

Lager nok kinnstykket i tre og kapsler det i polyester.

Rustfritt stål i stagene, med 5,2 mm forsenkinger for låsebolter.

Rustfrie M5 bolter til låsing.

Borer og gjenger rett i plaststokken med litt undermål på borren så gjengene blir tighte.

 

adjustable1.jpg

 

adjustable2.jpg

 

adjustable3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er underveis nå.

 

Kinnstykket har jeg allerede frest, pusset og boret ferdig, og lakkert med svart matt lakk.

 

Har også boret hullene i stokken, tror de ble beine og fine.

En halvnøyaktig kontrollmåling så lovende ut...

 

Stålstagene er rett rundt hjørnet... Faderen jobber på et verksted med en "voksen" metallfres, så han freser ut sporene i to 8mm stålpinner for meg denne uka.

 

Gjenstår egentlig bare å gjenge 2 av hullene i stokken (de som fikseringsskruene skal inn i) og lime stålstagene fast i kinnstykket.

Det fikser jeg neste helg (hadde ikke gjengetapp i riktig dimensjon når jeg var hjemme i helga).

 

Skal ta noen bilder neste helg når jeg forhåpentligvis skrur hele greia sammen! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...