Jump to content

Montering kikkertsikte Tikka T3


Recommended Posts

Hei!

 

Etter å hentet våpenet etter kjøp vurderer jeg å ta meg en tur på skytebanen å stille det inn. Våpnet ble kjøpt med "ferdig montert kikkertsikte".

org. rustfrie montasjer. (det er snakk om en Tikka t3 Lite SS .223 rem.)

Når jeg ser på kikkerten er den VELDIG skjev.selger sa også at ingenting var sentrert ? Jeg gidder ikke diskutere mer(laaang story) med utssalgssted å ønsker å gjøre prosedyren med montasje osv. på nytt. Er dette hokkus pokkus på dette våpnet. Har søkt men ikke funne noe. Vært flott hvis noen kunne laget en kort guide/forklaring anngående montering av kikkertsikte på TIKKA T3 Lite.. er jo en del som har det våpenet nå :)

 

 

Takker for all hjelp å svar.! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er skjev? Altså at den står skjevt i lengderetningen i fht låsekassa/løpet? Hva slags montasje er det på den? Trodde det rettet seg selv med orginal montasjen og spora på Tikkaen.

 

Eller mener du at kikkerten ikke er i water ifht rifla?

Link to comment
Share on other sites

Water opp rifla og sikt mot ett helt vannrett objekt. Løsne skruene og rett opp kikkerten. Dra til sånn "passe" hardt. Vet det er vanskelig å beskrive men her må en bare prøve seg frem. Prøv å trekk litt på skruene før du løsner di så får du litt følingen med det. Jeg bruker ikke moment selv men tar det litt på feelingen.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg forstår har du Tikka Optilock-montasje. Skru sammen baser og ringer (hvis du ikke har "ring mounts" som er i ett stykke), sjekk at alt er 100% rett, skru toppen av ringene. Fest base/ring på låskassa, skru lett til. Basen med stift skal være foran. Tre plastringene på kikkertsiktet. Legg kikkerten oppi ringene som er festet i kassa. Legg øvre del av ringene på plass. Skru lett til, like mye på hver side. Sjekk at alt er i vater/lodd. Ta ut sluttstykket. Legg børsa stødig mellom noen puter eller sandsekker. Sikt gjennom pipa på et objekt et stykke borte. Sikt gjennom kikkerten. Skru på justeringstårnene til korset sentrerer på det samme objektet. Stram alle skruer middels hardt. Ta børsa på banen og skyt. Nå bør du treffe pappen på 50-100m. Skyt inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For å få det rett bør man holde rifla mot skuldra, gjerne med anlegg så man holder dønn i ro, og sikte på et vannrett eller loddrett objekt. Tak, telefonstolpe eller lignende bruker å gjøre nytta fra stuevinduet her. Årsaken til at man bør ha den i skuldra, er at enkelte (inkl. meg selv) alltid tilter rifla litt, og dermed vil et trådkorset bli skjeivt om det er innstilt med rifla fastmontert og oppvatra.

 

Og før noen henger seg opp i det, så vil dette føre til at kula vandrer litt sideveis på lange avstander, men det er først på virkelig lange avstander at det gjør seg gjeldende så mye at det har noen effekt. I forhold til jakt - på alt for lange avstander... Og jeg gidder i allefall ikke å jakte med et kikkertsikte som står skjeivt når jeg sikter normalt, ei gidder jeg heller ikke å justere rifla så den føles feil i skuldra for å vatre opp rifla 100%. I allefall når det ikke har praktisk innvirkning på treffpunkt.

 

Forøvrig synes jeg trådstarter har fått det butikken lovte, nemlig et montert kikkertsikte. Alt som kommer etter at kikkerten er skrudd fast i ringene, hører under betegnelsen "individuell justering" og "innskyting". :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...