Jump to content

kombinert leirduehagle/jakthagle...?


Beago

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er nå på jakt (morsomt uttrykk) etter min første hagle.. Jeg skal skyte mye på leirudebanen for det syns jeg er gøy, men vil samtidig kunne bruke den på jakt innimellom. Hva anbefaler dere at jeg kjøper? Burde jeg velge en sporting hagle feks? Eller burde jeg velge ei skikkelik hagle til baneskyting og ei billigere ei til jakt...? Spørsmålene er mange som dere skjønner :)

 

Har nå vært innom å kikka på det meste trur jeg men får ikke bestemt meg.. Har da kikket på Lanber, Beretta, Yildiz, star, sabatti osv..

 

 

Jeg trenger hjelp av noen eksperter! :)

Link to comment
Share on other sites

hei jeg har ei EXXO std hagle som jeg er meget godt fornøyd med. Den har vært på leirdue banen litt for få ganger med det kommer til og blir flere turer på den.Jeg valgte kaliber 12/76 pågrunn av at jeg jakter en del og jeg har kun ett krav vis jeg skal kjøpe nye, og det er 20/76. cal.20 er morsomt og skytte med og du slepper og ha en hagle som veien det hvite ut av øynene. kan jo slenge med et bilda av det du får med i den bakken jeg kjøpte hos jakt&flirluft for 8000,-

 

 

 

håper du finner det du er ute etter :mrgreen::)

MVH peder " the Reaper"

Link to comment
Share on other sites

Var i samme problem jeg også nå i vår. Jeg skyter som regel en gang i uka på leirduebanen, og skal på en del jakt fremover. Jeg endte opp med en Lincoln Premier Luxus, en hagle som etter min mening fungerer brukbart på banen, i tillegg til at det er en glimrende jakthagle.

 

Men viss jeg forsetter med denne leirdueskytinga blir det nok en banehagle etter hvert.. Og da har jeg jo forsatt lincoln-hagla til jaktbruk.

 

Lykke til med valg av hagle og husk at ikke kjøp en veldig tung halge viss du skal på f.eks. støkkjakt der du skal bære den mye, men kjøp heller ikke en lettvekter me alu-kasse som blir slarkete etter noen hundre skudd :wink:

 

John A.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt ei god og holdbar jakthagle først. Så, etter noen tusen skudd, hvis jeg fremdeles hadde lyst til å satse på sportsskyting med hagle, hadde jeg nok kjøpt ei banehagle i tillegg.

 

Hvorfor? Fordi ei jakthagle er etter min mening helt grei som nybegynnerhagle på banen, og hvis du mister interessen for leirdueskyting har du likevel ei 100% kurant jakthagle. Dessuten slipper du å kjøpe ei dyr banehagle før du har snakket litt med folk, fått noen tips og kanskje tilogmed tafset litt på noen børser for å se hva du foretrekker.

 

Disclaimer: Dette er min egen, helt subjektive mening.

Link to comment
Share on other sites

En halvautomat er kanskje et fornuftig valg? Relativt lett, mindre rekyl, og såpass lang at du får en god sving. Ville kikket på en Benelli eller f. eks Beretta Urika(som jeg har selv). På halvautomaten har du også muligheten til å justere kolben i stor grad.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en Beretta 686E Sporting i dag å da var jeg solgt... Så jeg SKAL ha en sånn børse... Men ekke sikkert jeg har råd til ny så får snoke litt på bruktmarkedet.. Noen som vet om noen som skal selge?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt ei god og holdbar jakthagle først. Så, etter noen tusen skudd, hvis jeg fremdeles hadde lyst til å satse på sportsskyting med hagle, hadde jeg nok kjøpt ei banehagle i tillegg.

 

Hvorfor? Fordi ei jakthagle er etter min mening helt grei som nybegynnerhagle på banen, og hvis du mister interessen for leirdueskyting har du likevel ei 100% kurant jakthagle. Dessuten slipper du å kjøpe ei dyr banehagle før du har snakket litt med folk, fått noen tips og kanskje tilogmed tafset litt på noen børser for å se hva du foretrekker.

 

Disclaimer: Dette er min egen, helt subjektive mening.

 

 

Kunne ikke sagt meg mer enig i dette. Jeg drar med meg en 682 Gold E på jakt selv. Hagla er god den, pen er den også, skyter som f... og i det hele tatt. Men å tusle med 3.5 kg i nevene flere timer på fjellet - det er faktisk tungt.

 

Mitt klare tips er at å inngå kompromisser når det kommer til våpen - det har som regel sin pris i det lange løp, også pengemessig...

Link to comment
Share on other sites

Prøvde en Beretta 686E Sporting i dag å da var jeg solgt... Så jeg SKAL ha en sånn børse... Men ekke sikkert jeg har råd til ny så får snoke litt på bruktmarkedet.. Noen som vet om noen som skal selge?

 

Jepp, og den har jeg kjøpt:-)

Sorry, klarte ikke å dy meg....

 

Jeg undres litt over alle som klager over vekta på hagler over 3kg. Jeg har jakta med en gammel star baikal i mange herrens år, fra før berlinmurens fall, og har aldri tenkt over vekta. Den veier ca 3,4-3,5kg, om jeg ikke husker helt feil, og selv med 30km gange på snaufjellet, opp og ned, og delvis i myrlendt terreng, og i gammelskogen etter tiur, så har det aldri vært et problem. Det er mye viktigere at hagla passer deg.

 

Følg med på finn.no, så kommer det ganske sikkert brukte 686 silver pigeons for salg til ca 10-11000. Ikke sikkert det blir sporting, men det er ikke så stor forskjell. Vekta er en ting, og så er det litt annen vinkel på kolbegrepet. Jeg liker sportingkolbegrepet, andre gjør det ikke.

 

Jeg skal å hente min 686 sporting til uka, og skulle jeg mot formodning ombestemme meg ( for heller å gå for en standard silver pigeon), så legger jeg den ganske sikkert ut for salg her på kammeret.no.

Link to comment
Share on other sites

Bruker ei Rizzini Vertex til alt jeg. Greit nok at det blir i tyngste laget å gå på støkkjakt med, men den vekta bærer jeg gladelig med meg, for den kommer godt med når tiuren letter. Da skyter jeg på tiuren med samme hagla som jeg skyter to tusen treningsskudd med i året, og det gir en ekstra trygghet. Ei hagle til alt!

Link to comment
Share on other sites

har nå et Beretta 682 E Gold på handa til en gunstig pris.. Det må vel være en bra hagle.?? Han sa det var 12/70 og 81cm løp.. Vil det da si at det er Trap utgaven? Jeg skal nok ikke mye på hagle-jakt, men litt blir det nok. Ville dere ledd av meg hvis jeg kom på jakt med ei slik hagle? Virker det helt fjernt lissom? hehe.. :roll: Må lissom kunne bruke den til det også innimellom hvis jeg skulle finne på å skyte på levende mål innimellom og ikke bare lerduer.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...