Jump to content

Har norma brukt feil nosler kule?


caveman

Recommended Posts

Testa noen norma accubond 3006, med rød tupp. Minnet mer om vmax, kula var ikke mye lodda.

Skaut noen skudd med heimlada accubond i samme vann tønne, kula fikk fin sopp. fart var ca 830ms

 

Har lada en del accubond i div kaliber, accubond har altid hatt hvit tupp. Kan norma putta feil kule i sin accubond?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Nosler om Accubond:

Look for the unique white tip

 

På Ballistic-tip derimot er fargen på tuppen kaliberavhengig.

 

Ballistic Tip varmint har rød tupp men i følge Nosler så får du ikke den i .30-kal.

Ballistic Tip hunting har grønn tupp i .30-kal.

 

Så det må være noe annet du har fått tak i der.

Link to comment
Share on other sites

Det er da nå bare å se på hva Nosler selv skriver om Accubond og BT. Heller nok til at Terje338 har rett og at Norma har forbyttet litt.

Kanskje dette kan være forklaringa på hvorfor så mange er missfornøyd med Accubond kontra kjøttødleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra Nosler om Accubond:
Look for the unique white tip

 

På Ballistic-tip derimot er fargen på tuppen kaliberavhengig.

 

Ballistic Tip varmint har rød tupp men i følge Nosler så får du ikke den i .30-kal.

Ballistic Tip hunting har grønn tupp i .30-kal.

 

Så det må være noe annet du har fått tak i der.

 

Eg har tidligare hatt Norma Nosler Ballistic- tip med raud tupp i kal. 3006, så det eksisterer ja. Har også sett den i en Norma katalog. Er dette ei kule som er altfor ekspanderande i forhold til hjortevilt?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange elger med heimladda accubond(hvit tupp), både 165grs og 180grs og det har vært fine slakt. Grunnen til at jeg testet normas accubond, var nettopp det at mange er så missfornøyd.

Lurer på hva nosler ville sakt om di viste dette :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Reagerte faktisk på dette i fjor høst da en kammerat hadde kjøpt Accubond ferdigladd fra Norma i .308win.

Husker jeg nevnte at denne patronen skulle vel hatt vit tupp og ikke rød som hans patroner hadde.

Har siden ikke tenkt noe mer på det og han skjøt heller ingen elg i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje noko sikkert svar på dette,men det er ikkje unaturlig at ein produsent kan levere eit produkt med bitte små forskjellar (tenkte her på fargen på tuppen) hvis dette blir brukt av ein anna produsent i videre framstilling av eit produkt.

Og det er ikkje alt som står på ein produsent si heimeside. For eksempel så finn ein ingen ting på www.Norma.cc om verken Norma Elite eller nye Norma Elite Ekspress.

 

Og det kan vera mulig at Norma ved ein feil kan ha bytt om på Nosler BT og Nosler Accubond viss begge har rød spiss.

 

Ein siste muligheit er at Accubond kula rett og slett har svikta i testen . Å skyte i vatn er ein svært hard test for kula og sidan Accubond kula ikke er den som har sterkast bonding så kan berre liten variasjon i mantelkvaliteten eller bondingen kanskje vera nok til eit slikt resultat. Og som du sjølv seier så har du lest at einkelte folk er misfornøgd med kula, kanskje nettop pga av dette?.

 

Men som sagt eg veit ikkje eg prøvde berre å skissere ein del mulige forklaringar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

caveman,

 

Napp ut ein av dei norma patronene med raud spiss, tak noko bilder av kula for så og sag den opp på langs.

Vi vil da sjå kva kule det er.

Som du beskriver må det enten vere ein eller annen hornady kule, eller så er det ein nosler bal tip.

Ballistic tip har ein forholdsvis tynn mantel og ein tjukk flat kobber botn, med ein liten boattail.

Link to comment
Share on other sites

Hornady Interbond har rett nok rød spiss, men Norma kjøper vel ikkje inn denne kula? Og om det skulle vera ein Interbond så må det jo vera feil på denne kula for den skal jo ikkje oppføre seg som ein V-max.

 

Var litt kjapp i forrige innlegg for Ballistisc Tip Varmint som har rød topp blir ikkje levert i kaliber 30 . Vanlig BT har derimot grønn spiss.

 

Men gjer som Terje 338 skriv; del kula i to! http://www.nosler.com/bullets.htm Her har du bildet av Nosler sine kuler. Viss du har delt kula i to og den ser ut som Accubond og blyet sit fast i mantelen ja så har du nok ein Accubond. Legg for øvrig merke til at Accobond og BT ser ganske like ut innvendig. BT i grovare kaliber og kulvekt har for ørvig tjukkare mantel enn dei lettare variantane.

 

Ei delt Interbond ser sånn ut https://www.hornady.com/shop/Bullets_In ... _popup.htm

Link to comment
Share on other sites

Var inne på siden til Norma og klikket meg fram til Nosler accubond i .30-06

Denne er på bildet knall orange som det ble sagt på Noslers sider og kan ikke kalles rød med mindre en er fargeblind.

Er dine kuler røde er det noe galt .

 

Norma har også en kule kalt plastspets som er rød i kal .30 men her syntes ikke tuppen så godt som på accubond kula

Link to comment
Share on other sites

Var inne på siden til Norma og klikket meg fram til Nosler accubond i .30-06

Denne er på bildet knall orange som det ble sagt på Noslers sider og kan ikke kalles rød med mindre en er fargeblind.

 

Nei. På Nosler sine sider står det at Accubond har en unik hvit tupp. http://www.nosler.com/accubond.htm

 

BT derimot er derimot fargekodet mot kaliberet.

 

 

Edit: Har foresten sendt en mail til Kenneth hos Norma med dette spørsmålet. Så er det bare å vente på svar.

Link to comment
Share on other sites

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=2&L ... =Jaktkulor På dette bildet ser ein derimot eit kule med tydelig rød spiss. Norma Plastspiss er det ikkje for den har ikkje ein så lang smal spiss.

 

Ellers er jo Hornady SST ei vanlig kule med rød spiss som neppe tåler vanntesten. den er heilt lik med Interbond i formen, einaste synlege forskjelen utvendig er at den har krymperille.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaut meg fri for norma accubond, men naboen har, skal høre om jeg kan få et skudd av han. Skal så trekke ut kula og ta bilder, samt klyve kula på langs. :)

Jeg er rimelig sikker på at norma har satt i ei anna kule enn accubond, blir spennende å se.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke man skal henge seg for mye opp i fargen på plasttuppen. Jeg mener å ha sett tidligere at kuler vi hjemmeladere kjøper løse, blir brukt med annen farge av produsenter av ferdig ammo. Kommer ikke på noen konkrete eksempler akkurat nå, men mener bestemt å ha sett ferdig ammo med kjente kuler med ukjent farge. Virker som ammoprodusentene får levert i egne farger for å sette sitt eget preg på produktet.

 

Dette gir ikke svar på vanntesten din, men tror likevel ikke svaret ligger i fargen på prosjektilet.

 

Ballistic Tip leveres normalt med grønn tupp i kaliber .30

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar fra Kenneth hos Norma.

 

Hej Ståle

 

Vi har rödorange på vår laddade Accubond (speciellt för Norma) Nosler har vita spetsar.

 

 

 

Med vänlig hälsning

 

Kenneth

 

 

 

 

Så hvite tupper var det evt andre ammo.lev som hadde på Accubonden + kuler i løsvekt for hjemmelading. Så da gjenstår muligheten for at de kan ha satt inn f.eks V-max ved en feil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...