Jump to content

Patron med høy hette


slemmo

Recommended Posts

Har en patron hvor hetta ikke har satt seg ordentlig nedi, strengt tatt sitter den så langt ut at jeg nesten kunne plukket den ut med fingrene, men den sitter litt for hardt for det.

Hvordan får jeg denne patronen fra hverandre på en trygg måte?

Link to comment
Share on other sites

Har du kulehammer så er det vel bare å sette denne godt til, vri og dra ut kula, tøm for krutt, løsne utstøteren fra dia, sett den "manuelt" nedi bunnen av hylsa og gi den et rapp med plastklubba e.l.

Mener ikke å være vrang her Per-S, men tenk om i værste fall at man glipper med tanga og får hetta til å gå av med en skarp patron mellom fingrene....

 

Uansett...Briller!

Link to comment
Share on other sites

Du kan klemme hetten flat med tang uten at den går av. Grunnen til at jeg anbefaler tang er at det er gjort på et par sekunder uten noe deler som må skrues på presse eller finnes fram.

Dersom du er sikker på at hettelommen er ren kan du også presse hetten på plass med krutt i hylsen. Det går bra dersom kruttet er grovt og du gjør det langsomt, men følgene er ubehagelige dersom hetten tenner. Da vil kulen hoppe ut og kruttet vil brenne delvis og spre seg i lokalet. Sansynligheten er imidlertid liten. (hvor mange har opplevd at en hette går av under innpressing?)

Link to comment
Share on other sites

Forsikti forsikti tror jeg ville ha arkivert den patronen, dratt ut kula men sikkert vanskeli å få patronen inni i hylseolderen da hetta er delvis er ute. En kulehammer er det beste i dette tilfellet for å bli kvitt kula fra hylsa og få tømt ut kruttet. Har hørt att folk har tatt ut ei uskutt hette men det er mer flaks en dyktihet må jeg påstå så kvitt deg med hylsa på en sikker måte er mitt råd. Ingen vits i å risikere lemmer og helse for ei hylse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...