Jump to content

Ren leirduehagle til maks 10000?


AiC

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg å finne en ren leirduehagle til maks 10000? Vil helst kjøpe ny fra forhandler og ikke jage rundt på finn.no

 

Er egentlig ganske grønn, men vil helst ha med "skikkelig" pistolgrep og kraftig forskjefte uten den tappen helt forran som jeg ser de fleste jakthagler har. Hvis dette var vanskelig å forstå, så kan jeg utdype mer:)

 

Trodde jeg hadde funnet den ideelle for meg, Churchill sporting på jaktdepotet.no til 7-8 tusen, men den kunne de desverre ikke skaffe lenger!

 

Håper på god hjelp:)

Link to comment
Share on other sites

Forskjeftet du er ute etter er betegnet som beavertail eller semi-beavertail, og er typiske for de fleste traphagler. De finnes også på mange sportingmodeller, men her er det også ganske vanlig med de typen som du ikke vil ha (såkalt schnabel eller tulip). De fleste konkurransehagler kan nok leveres med begge deler.

 

Vet ikke helt hva man kan få av rene konkurransehagler til 10 lapper. Du ser etter en o/u antar jeg? Brukt er jo utvalget OK til den prisen. Du får vel nye SKB hagler fra ca 12' og oppover. Det er nok bra våpen i forhold til prisen, men noe over maksbeløpet du har satt.

 

Ellers har du jo disse Yildiz haglene, som jeg ikke kjenner noe til. Håkedal selger en MX Competition for 10': http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16493474. Den er avbildet med schnabel forskjefte, men kan sikkert leveres med beavertail også.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvem som importerer Miroku jeg heller. Men det er vel Miroku som produserer Browning nå om dagen (bortsett fra en del eksklusive modeller, som vel fortsatt lages i Belgia). Miroku og Browning er derfor rimelig like, og ligger sikkert i samme prisklasse også. Og den er nok ganske mye høyere enn 10 tusen.

 

Jeg kommer ikke på noe flere enn den Yildiz-modellen hvis budsjettet skal holde, og hagla skal være ny. Du ender nok da opp med en spansk eller tyrkisk sak. Som sikkert er bra i forhold til pris, men jeg tror vel man til en viss grad får hva man betaler for. Det kan være et noen av de rimeligere italienske produsenetene (f.eks Sabatti) kan ha noe?

 

Ellers mener jeg at det lå en nesten ny Baikal trap/sportinghagle på finn.no for en stund siden, til godt under 10 lapper. Men om den tilfredsstiller kriteriene vet jeg ikke.

 

Hvis man skal ha ny hagle og den maks skal koste 10 lapper kan fort en havlvauto være en OK løsning til lerdueskyting. Du får bra kvalitet for den prisen (du er vel ikke langt unna en Franchi eller Beretta, mens du nok må legge på litt for en Benelli) og halvautoer har som regel behagelig rekyl og god balanse. Men det er smak og behag når det gjelder halvautoer. Gode å skyte med, men det er det med sikkerheten ved å knekke en o/u og vise at den er tom.

Link to comment
Share on other sites

Nei, la merke til det, men tenkte det bare var satt på for å jakte, men når jeg ser nærmere på den så har den jo både gravering og flush choker, så da er det vel bare jaktmodellen. Uansett bør man få en 686 sporting for under 10000,-

Link to comment
Share on other sites

Brukt Beretta 686, det må være en grunn til at 95% av alle lerdueskyttere bruker Beretta.

 

du skal slippe å jage rundt på finn også:

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17337535

 

Dette er ikke sportingmodellen. Sporting har ikke reimfester.

 

ifølge selger er den en tidlig 90-tallsmodell (Det står BD på den og det tilsier vel 1994 trur eg), løpet er stempler "sporting", og på låskassa står det "S686 Special".

 

Hvis det ikke er en sportingmodell, hva er det da?

Link to comment
Share on other sites

Hei, håper det går greit å stille spørsmålet her.

 

Jeg ser at det er nevnt ei brukt beretta over. Er selv på utkikk etter ei hagle. Til nå har det blitt mest rifleskyting, men etter studier regner jeg med at jeg får tid til litt hagleskyting. Ønsker å kjøpe ei ordentlig traphagle med en gang, men de ligger litt over et vanlig studentbudsjett. Derfor venter jeg spent på noen fine brukthagler. Så til spørsmålet mitt, når kan jeg kjøpe brukt? eller når bør jeg ikke kjøpe brukt? Hva bør man se etter på hagler? hvor lenge holder ei hagle, av f.eks. type beretta Gold?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...