Jump to content

Sekskanta kule??


Sigurd

Recommended Posts

Da vi skulle kjøre opp skivene sist onsdag, oppdaget vi at noen hadde skutt og bommet fælt på skivene med et eller annet grøvt kaliber. Tre skudd hadde truffet treverket i ramma rundt skiva. Det rare er at kula så ut til å ha vært sekskanta? Nesten som en mutter. Hadde ikke noe å måle med, men tipper at det var en 12-14mm. Noen som har idè om hva slags kule/kaliber dette kan være??

 

normal_Sekskanta_kule_%233.jpg

 

og her:

 

normal_Sekskanta_kule_%232.jpg

 

Kan forøvrig virke som om angjeldende skytter har litt å gå på i forhold til presisjonen... :D

Link to comment
Share on other sites

Om det er en RIFLE så er det ikke mulig å få et 6kantet hull :!:

Den påstanden tror jeg nesten du må utdype nærmere. Du regner altså ikke Whitworth-, Metford- eller polygonløp som riflede?

 

EDIT: Forresten, her er en artikkel om Sir Joseph Whitworth og hans kreasjoner. Den er ganske interessant for oss som mener at man kan lage sekskantede hull med en rifle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Joda klart det er rifling. Men jeg antar siden det er en twist i riflingen, så må kula rotere :roll: Jeg klarer ikke å få en roterende 6kant til å stanse ut et 6kantet hull :cry: Men nå har jeg kanskje noe å fundere på i helgen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda klart det er rifling. Men jeg antar siden det er en twist i riflingen, så må kula rotere :roll: Jeg klarer ikke å få en roterende 6kant til å stanse ut et 6kantet hull :cry: Men nå har jeg kanskje noe å fundere på i helgen :wink:

 

Det kan nok skje fordi kula beveger seg framover med en fart som passer til riflingen og den vil dermed "skru" seg inn i blinken og lage et sekskanta hull.

Link to comment
Share on other sites

Joda klart det er rifling. Men jeg antar siden det er en twist i riflingen, så må kula rotere :roll: Jeg klarer ikke å få en roterende 6kant til å stanse ut et 6kantet hull :cry: Men nå har jeg kanskje noe å fundere på i helgen :wink:

 

Dersom rotasjonshastigheten er større* enn hastigheten farmover, blir hullet rundt - i motsatt fall er det sekskanta, dvs ein "vridd" 6-kant.

 

* med "større" meines større enn eit forholdstall mellom rotasjon (radianer pr sek) og hastighet (meter pr sek) som eg ikkje har ork og/eller kompetanse til å finne fram. Men i ytterkanten kan ein finne ein 4-kanta spiker vs ein bor.

Link to comment
Share on other sites

Joda klart det er rifling. Men jeg antar siden det er en twist i riflingen, så må kula rotere :roll: Jeg klarer ikke å få en roterende 6kant til å stanse ut et 6kantet hull :cry: Men nå har jeg kanskje noe å fundere på i helgen :wink:

Ah, nå skjønner jeg hva du mener. Jeg tror nok at du i likhet med mange andre har overvurdert prosjektilets rotasjonshastighet. Whitworth sine rifler hadde en riflestigning på 1:20 tommer (det er jo heller ikke så langt unna det man bruker i dagens grovkalibrede rifler). Det vil si at prosjektilet fullfører en rotasjon over en avstand på 20 tommer = 51 cm. La oss nå ta litt i og si at treverket i skivestativet er en tomme tykt. Mens prosjektilet passerer gjennom skivestativet, utfører det 1/20 (en tyvendedels) rotasjon. Det tilsvarer bare 18 grader. Derfor vil hullet fortsatt fremstå som sekskantet. Skyter man i tykkere treverk, vil man kanskje kunne se at tverrsnittet gradvis roterer jo lenger inn prosjektilet beveger seg.

 

Sagt på en litt annen måte; selv om prosjektilet i dette tilfellet roterer med ca 800 omdreininger per sekund, mens bevegelsen i lengderetning er ca 400 m/s, vil ikke prosjektilet rekke å rotere nevneverdig innen det har passert tvers gjennom skivestativet.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt ha vært noen som har luftet en gammel 4"' kammerlader.

 

Denne produserer 6-kantede hull på 12-13mm.

 

Kulene er runde før avfyring og 6-kantede etterpå. Børsemaker Larsen fra Drammen hadde også kuler med små "vinger" som støttet dem opp i kammeret.

 

Bilder før restaurering:

 

200320082121O1ighVVnLh5xpj67GO.JPG?80

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...