Jump to content

300 wsm eller 300 wm? (endret)


hunter boy

Recommended Posts

Går i disse dager å tenker på å handle meg en Sako 85 ss i en av de nevnte kaliber. Har kommet frem til at dette er den rette rifla :roll: Så kommer den evige diskusjonen i mitt lille hode om hvem av de jeg skal velge. Er interessert i å høre deres meninger og ikke minst fra de som har erfaring med kaliberet :D Grunnen til at jeg har lyst på et slikt kaliber er at jeg jakter en del småvilt og postering på åker og eng etter rådyr, hjort og elg fører ofte til lange hold og da er det greit å "slippe" og tenke kulebane heletiden. Så her er det bare å fylle på med erfaringer og tips :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vel, hvis man tar utgangspunkt i 165 grs TSX i 300wsm i 920-930 m/s og 150 grs TSX i 270 Weath.Mag (fant ikke WSM i QL versjonen min) i 940-950 m/s og skyter inn begge på 100 meter så er kulefallet ca 0,5 cm mindre på 200 meter med 270 enn 300. Så det har nok ikke så veldig mye å si akkurat. Jeg ville valgt 300WSM pga jeg er glad i kal .30 :mrgreen: Har lyst på en 300WSM selv etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 270 wsm. likte den meget godt. nå brukte jeg kun kjøpings ammo i den men det var ikke noe å si på pressisjonen. en kompis hadde en 300 wsm i samme tids periode å han var fornøyd med den. minuset med 270 var dårlig utvalg i patroner, det samme gjalt for 300 også. jeg felte både elg og rådyr med 270en med bra resultat. kompisen min felte 5-6 elger med 300en det var ingen ting å si på kaliberet som elg dreper med det var ekstreme kjøtt ødelegelser på alle dyrene. opp til 200 meter er de ganske like anngående kulebane men fra 200- 300 er det større forskjell. min senket 26 cm fra 100 til 300 meter med tbbc kjøpings ammo.

Jeg vil anbefale 270 wsm pga. at de erfaringene som vi fikk var at 300 wsm ga mye mere kjøttødeleggelse.

extrem kjøttødeleggelse = 1,5 bog i søppla.

Link to comment
Share on other sites

Kan kjøttødleggelse skyldes kule valg,eller er det utelukkende kaliberet som er skyld i det?

Det er et utrolig mye større utvalg i kuler i cal.30 enn .270.Burde være mulig å finne en kule som fungerer i 300wsm også.

Link to comment
Share on other sites

Det må nok mange av de som bruker 300 wm kunne svare på tenker jeg, for de har jo omtrent samme hastighet, noen få m/s mer på 300 wm. Da tror jeg det har mye å si med kulevalget hvis nesten begge bogene ble ødelagt. Jeg kommer til å kjøre med barnes tsx om jeg blir å kjøpe meg en slik. Hvordan vil rekylen være på de to, regner med at 300 blir litt mer merkbar?

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i flere år med .300 winchester magnum på hjort. Over en chronograf har kulene hatt fra 920 - 950 m/sek etter forskjellige ladninger. Har brukt Barnes 160 gr xbt og samme vekt fra Precisjon Bullets, Førde. Det er ett faktum at med slike hastigheter blir det mye mere ødelagt kjøtt rundt kulebanen gjennom dyret og ett større område med dødblod mellom hinnene. Fordelen er den flate kulebanen. Skal du redusere skadeomfanget må farten ned, og da kan du like gjerne kjøpe en .308, eller 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen min brukte oryx, Nosler accubond og tbbc

 

Opplevde han samme ødeleggelse med alle kulene? Kunne se for meg at oryxen vil være værst etter det jeg selv har opplevd.

men dere må bare komme med anbefalinger og erfaringer rundt disse kaliberne. Mulig det er mest hensiktsmessig med 270 etter som at jeg planlegger å selge elgslegga 358 nm og heller kjøpe meg en 375 h&h?

Link to comment
Share on other sites

:?:
Er da vel ingen grunn til :?: her Yhaug.

Med en kommende 375 i garderoben er det fornuftig å tenke bruksområder for hver enkelt børse. En 270 og en 375 er passe avstand i kaliber hvis en ikke absolutt vil ha mange børser i en rekke kalibre.

En 300wsm er godt fungerende med kulevekter de fleste benytter i 375'n for å tørre å skyte med den. ... Nemlig 200grs kuler. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 270WSM som er bygget på Remington 700 og påsatt Lothar Walther løp. Fantastisk presisjon og slipper og tenke kulebane på normale avstander. Lader selv da prisen på ammo er høy i forhold til andre kaliber. Og skyter en del skudd i året så er det også kjekt å skreddersy ammo til våpenet, samt at en har råd til noen ekstra serier i uka. :roll:

 

Siden jeg hadde 30-06 fra før valgte jeg .270WSM og har ikke angret på dette.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok godt for 270en, hvis jeg hadde hatt planer om å kjøpe 375.

fordelen med 300wsm'en er vel at du får tyngre kuler, men det trenger en da vel ikke,

når man har 375 :)

Den skjønte jeg ikke..!Har en planer/lyst på 375,så kjøper en da ikke 270?Og det siste?Forklar!

Link to comment
Share on other sites

Men så er vel ikke 375 den mest egnede patronen til jakt eller skyting på lengre hold. Vet du kan putte i lettere kuler å få en brukbar kulebane, men kan ikke sameligne med 270 eller 300 wsm med tanke på både rekyl og presisjon, vekt og alt det som følger på videre.

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok godt for 270en, hvis jeg hadde hatt planer om å kjøpe 375.

fordelen med 300wsm'en er vel at du får tyngre kuler, men det trenger en da vel ikke,

når man har 375 :)

Den skjønte jeg ikke..!Har en planer/lyst på 375,så kjøper en da ikke 270?Og det siste?Forklar!

 

du kan begynne med å lese alt en gang til.

hvis gutten skal handle seg 2 rifler, altså 270/300 og en 375(men dette litt seinere)

så ville jeg påstått at det hadde vært fornuftigere med 270!

Hmm,så ikke at han vurderte 375 til å begynne med..oppdaga det nå.Beklager

Link to comment
Share on other sites

Står ingen plass at det er langhold skyting han skal bedrive.

En 375H/H er flattskytende nok til ordinær jakt i Norge.Hva rekyl anngår er det en treningssak.

 

Grunnen til at jeg har lyst på et slikt kaliber er at jeg jakter en del småvilt og postering på åker og eng etter rådyr, hjort og elg fører ofte til lange hold og da er det greit å "slippe" og tenke kulebane heletiden

 

men da får du lese igjenn! for her står det at det ofte det blir lange hold, og da er vel

ikke 375 det beste alternativet!

 

men nå holder vi oss til saken her! 270/300

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt og tror 270 wsm er blitt utelukket da jeg har funnet ut at et 30 kaliber er bedre med tanke på kuler osv. Men har da heller kommet opp med at valget blir 300 wsm eller 300 wm. vil tro det er noen der ute som vet en del fordeler og ulemper med dem. Takker for svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

@Bamrud

Skal man tenke bruksområdet så er vel cal.375 H/H et helt ypperlig cal.til alt større enn fugl.

Så de trenger man en børse til feks i cal.22Hornet så er ma.n i box. :wink:

Hehe. .375H&H dekker faktisk bruksområde til .22Hornet også. Det er ikke kødd engang. :)

En gang for lenge siden hadde jeg en .375H&H som fikk det meste av all slags ammo. Det artigste jeg gjorde var å prøve rundkuler og 5-6grs med haglekrutt fra noen rimelige leirduepatroner og en dott Dacron. Nærmere en grov sallongrifle kan man nesten ikke komme. Lite smell, ingen rekyl og felte kråka på 100 meter hvis man beregnet kulebanen riktig. 8)

Link to comment
Share on other sites

Å en 235gr X i 375 H/H er ikke flat nok.?

Går vel frem et den skal brukes på jakt og ikke langhold?

Men holder oss til saken her etter.

Dersom valget står mellom 300 kort eller lang vet jeg ikke helt hva jeg hadde gått for men jeg tror det heller mot 300Win mag. etter som jeg har et bygg på gang i det kaliberet,det ble win mag kun fordi at jeg har en lang kasse.

Link to comment
Share on other sites

Å en 235gr X i 375 H/H er ikke flat nok.?

Går vel frem et den skal brukes på jakt og ikke langhold?

Men holder oss til saken her etter.

Dersom valget står mellom 300 kort eller lang vet jeg ikke helt hva jeg hadde gått for men jeg tror det heller mot 300Win mag. etter som jeg har et bygg på gang i det kaliberet,det ble win mag kun fordi at jeg har en lang kasse.

 

jeg vil tro at en 235 x i 375en skulle være flat nok for de fleste forhold her jeg jakter ja, men så er den nok ikke best egnet til den jakten jeg har tenkt den til heller. blir liksom litt overdimensjonert til det. blir jo også en del langholds skyting sammen med kopisa og da er en 300 fint :D

 

det er ikke enkelt og velge ny rifle og man vil jo at det skal bli det beste valget slik at man ikke går og tenker at jeg heller skulle hatt den andre. har litt sansen for wsm patronen, men er neimen ikke sikker på at det er noen fordeler fremfor wm`en foruten kortere kasse og mindre krutt.

Link to comment
Share on other sites

har litt sansen for wsm patronen, men er neimen ikke sikker på at det er noen fordeler fremfor wm`en foruten kortere kasse og mindre krutt.

Tenk deg disse kaliberne som kvinner.

Liker du dem lange og halvtynne med bilring rundt bringa og en alt for kort hals, eller liker du de litt lubne, mer proposjonelle i kroppen med breie maskuline skuldre?

 

 

Ingen av delene sier du??? Da tror jeg heller 30-06 er noe for deg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har litt sansen for wsm patronen, men er neimen ikke sikker på at det er noen fordeler fremfor wm`en foruten kortere kasse og mindre krutt.

Tenk deg disse kaliberne som kvinner.

Liker du dem lange og halvtynne med bilring rundt bringa og en alt for kort hals, eller liker du de litt lubne, mer proposjonelle i kroppen med breie maskuline skuldre?

 

 

Ingen av delene sier du??? Da tror jeg heller 30-06 er noe for deg. :mrgreen:

 

hehe, ja den var ny :mrgreen: har hatt en 30-06 tidligere men den solgte jeg. den var alt for alsidig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...