Jump to content

Erfaring med Hawke eller Spencer?


Dunkerante

Recommended Posts

Skal kjøp meg nytt kikkertsikte og lider valgets kvaler.

Jeg har kommet over to merker i en relativt lav prisklasse som jeg vet svært lite om.

Håper noen har høstet erfaringer og hatt anledning til å sammenligne med f.eks Meopta som jeg selv kjenner litt til.

 

De aktuelle siktene er:

 

Hawke Endurance 30 IR 3-12x56

 

Spencer Elite 3-12x56

Link to comment
Share on other sites

En kamerat prøvde Hawke for noen år tilbake. Den ble vel såvidt jeg vet montert på børsa og havnet i søppelbøtta i løpet av første måneden. Spencer tror jeg ligger i samme kvalitetsgate.

 

Det er sagt utallige ganger, men må vel sies igjen - optikk er en av de tilfellene hvor kvalitet og pris faktisk er relativt proporsjonale. En pris som er for god til å være sann, er som regel nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Hawke for rundt ett år siden, den brukte jeg to ganger på skytebanen og aldri mer. Jeg kjøpte meg heller en leupold, og jeg må si jeg er fryktelig imponert over den i forhold til Hawken. Sistnevnte har ikke like klare linser som leupolden, og øyeavstanden er nærme. Hawken solgte jeg nesten ubrukt for under halve prisen av hva jeg kjøpte det for, ikke var det verdt mer heller.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig :!: Styr langt unna Hawke... Vet mange som har kjøpt slike, de slit med at retikkel løsner de er grå å de forandre treffpunkt.... Legg heller noen kroner i en god kikkert, det er tross alt den som er avgjørende for skytinga være seg på bane eller jakt :roll: Leupold er nevnt å har mye bra til en overkommelig pris :)

Link to comment
Share on other sites

Litt overrasket over slakten av Hawke, men tar den til etteretning. Den nyeste modellen jeg henviste til koster omlag 4000,- og plasserer seg da ikke langt fra mer anerkjente merker. I følge omtalen på Winge våpen, er det ikke måte på hvor bra disse er :wink:

 

http://www.wingevapen.no/index.php?id=2122

http://www.wingevapen.no/index.php?id=2108

 

Savner fortsatt tilbakemelding av noen som faktisk har prøvd de modellene jeg henviste til og ikke fra noen som kjenner en som har hørt.., eller de sier at....

(På tross av dette; Takk til dere som har gitt tilbakemelding allerede)

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som har en 42 med lys fra Hawke,han er meget fornøyd.Kunne tenkt meg å prøve de sjøl,tror ikke dem er så dårlige som det påstås her,da hadde de vel ikke hatt det brye med å importere og selge dem?Men de bør sikkert ikke sitte på en 378W da..

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig en Hawke til 4000 er bedre enn den jeg hadde, men er det ikke like greit å bruke de pengene på kikkertsikte som mange har prøvd og vet har god kvalitet?

 

Bare en liten tanke fra meg som allerede etter en ganske kort karriere innenfor jakt har klart å brenne meg noen ganger på dette med kjøp av kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Har en Hawke Endurance 30 IR 3-12x50 og er fornøyd med den jeg. Sitter på en Tikka T3, 308w. Alle produsenter har en "mandagsutgave" så ta ikke alt under samme kam.

Har skutt noen hundre skudd, mange med tofot og da går det hull i hull.

Og om kikkerten tåler tidens tann får bli en annen sak. Kjøpte min i januar

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.

Med det samme vi er inne på (for meg) ukjente merker med lav pris.

 

Noen som har prøvd denne:

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=22&idkategori=9&startrow=

 

Dette: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=12&idkategori=8&startrow=

er naturligvis et godt altenativ, men jeg hadde gjerne tenkt meg litt større forstørrelse, samt lys?

 

Det er for mye å velge i!!!!!

Link to comment
Share on other sites

mulig synet mitt er for dårlig, men iallefall på skytebanen ser jeg ikke den helt store forskjellen på kompisen zeiss diavari 3-10(tror jeg)x50, og mitt Hawke niteeye 3,5-10x50 IR.

joda, zeissen er bedre, men jeg nekter å være med på at den er 10ganger bedre (den koster vel ca 10ganger så mye).

jeg har ingen formening om holdbarheten på hawken, min står tross alt på en cz452 22lr, og den har bare gått et par tusen skudd, men jeg kan kjøpe mange hawke før jeg nærmer meg kosttnaden på zeissen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...