Jump to content

Jaktfeltskiver - egenproduksjon


brodsjo

Recommended Posts

Heisann!

 

Vi har snakket litt i foreningen vår om mulighet til å lage egne jaktfeltskiver på samme måten som BOJ. Har forstått at disse må godkjennes av veterinær. Må NJFF også godkjenne disse?

 

Hvordan fungerer dette hos BOJ? trykker de selv eller blir alt sendt til et trykkeri?

 

Hadde vært artig med et par innspill.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra regelverket for jaktskyting:

 

4.4 Godkjente figurer til NJFFs konkurranseskytinger

Til alle godkjente terminlisteførte stevner og til skyting som teller til

NJFFs ferdighetsmerker, skal bare brukes figurer som er godkjent av

NJFF.

Liste over de til enhver tid godkjente figurer kan fås ved henvendelse til

NJFF.

 

17.3 Figurene

Det skal bare brukes figurer godkjent av NJFF for jaktfeltskyting. Figurene

skal være oppslått i målområdet og på standplass. Liste over de til enhver

tid godkjente figurer fåes fra NJFF. Alle figurer som godkjennes av NJFF

skal være merket med maks tillatt avstand og anbefalt minimumsavstand.

Innertreff (diameterstørrelse) skal være i forhold til skyteavstand. Ved

stående skyting skal maksimal avstand være 700 ganger innersirkelens

diameter. Ved sittende skyting er dette forholdet 1000 ganger

innersirkelens diameter, og ved liggende skyting er dette forholdet 1200

ganger innersirkelens diameter.

 

Om NJFF bruker folk i egne rekker (jaktskytterutvalget) for å godkjenne figurer/treffpunkt, eller om de konsulterer veterinær vet jeg ikke.

 

Jeg vil tro du må opp i et ganske bra volum for at det skal svare seg å trykke selv. Man kan jo vanskelig trykke opp litt og litt, det må være store serier for å forsvare oppstartkostnadene på hvert trykk.

Jeg kunne godt ha tenkt meg å ha egne figurer. Ikke fordi jeg er så veldig misfornøyd med de figurene som er på markedet, men fordi jeg kunne ha tenkt meg å få dem trykket på et materiale som er mer egnet for regnfulle vestlandsvintre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, regelverket er jo ganske klart. Jeg tenker i grunn bare litt høyt. Vi har en karusell med 8 stevner (sannsynligvis 10 neste år) i året. Så det er til bruk i denne karusellen vi har prata litt om det (høyst uoffisielt).

 

Kostnader er i første omgang uvesentlig. Lurer heller på hvordan dette kan la seg gjøre? Har noen erfaringer med å lage egne skiver eller vet hvordan f.eks. BOJ gjør det?

Link to comment
Share on other sites

Om NJFF bruker folk i egne rekker (jaktskytterutvalget) for å godkjenne figurer/treffpunkt, eller om de konsulterer veterinær vet jeg ikke.

 

Begge deler. Nye skiver er de senere årene godkjent av Dr. Med. Vet. Egil Ole Øen ved Norges Veterinærhøgskole. Hans anliggende er utelukkende å sikre at treffområdene er korrekt plassert ift vitale organer hos dyret som er avbildet.

I tillegg skal NJFFs jaktskytterutvalg godkjenne skivene mtp praktisk bruk. I mine øyne er det kanskje her det er mest å hente, slik at vi unngår figurer der det knapt er forskjell på inner- og yttertreffområdene.

 

Hvem som helst kan i prinsippet legge frem skiver for godkjenning i NJFFs jaktskytterutvalg.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel alltids bli flere figurer og skyte på, Men som en nevnt før i tråen så skulle det vært noe som tålte bedre regnvær.

Mange feltløyper blir litt for like hvis dem bruker bare dagfinnrud eller boj skiver, aransjørene skulle være litt flinkere med og plukke ut og ta litt forskjellige fig av di forskjellige fig som er pr i dag, Da blir det større variasjon og bruke flere større fig med poeng inndelt skive. Håper noen tenker litt på det fram mot ny sesong i jaktfelten egentlig

Link to comment
Share on other sites

@hyperlink: Interessant, det skal jeg huske på hvis det blir noe konkret ut av tankene mine! Sender nok en PM med en gang ;-)

 

Er jo klart at slik koster litt, men etter å ha hatt BOJ, BEO og Dagfinrud i årevis så begynner det å bli litt kjedelig i lengda.

Link to comment
Share on other sites

Har nå i dag vært og skutt på åslia, Det var det siste stevne denne sesongen, Kom i prat med noen etter runda i skogen, Di var jegere og var veldig missfornøyd med løypa, Som dem mente var for små figurer og noe korte hold.

Dem mente og at hvis det skulle bli flere som ville skyte jaktfelt heretter og spesielt vanlige jegere så må det til med større figurer som rådyr -ulv-elg-hjort osv. Og jeg må egentlig si meg helt enig selv. Er ikke alle steder som det er lett og få til noe lengre hold. Men jaktfelten må nå vinkles mer inn på større figurer og mindre innertreff-poeng skiver, Hvis ikke vil flere falle fra på denne skytter grenen. Vi i hedemark må gjøre noe med dette når det blir ny sesong og kansje få flere på banen med aransjemang. Og en ting til er at hvorfor ikke sette opp noen press skiver på jaktfelt stevnet der dem har elektronik, Så får deltagera mer muligheter med skyting i tilegg til felten. hvis det mangler folk så kan dem ha et dobbelt hold og bruke av di folkene på pressen, Dette gir og penger i kassa til aransjør. Og enda en ting som jeg har sagt tidligre er dette med storvilten som er i boj cupen, dette vil piffe opp stevnene mer, Er ikke galt og prøve litt nytt :idea:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har sett litt på figurer som alternativ feltløype hvis det blir så det søkes i den foreninga jeg vurdere og bytte til.

Ser for meg 6 hold etter njff reglemang, hold fra 50m til 200m.

og på dette stevne vil jeg gå for den samme løsningen som er i boj karrusel med 2-3 fig med poeng skiver og tenkte da og bruke ulven i boj fig og bjørnen til bio. og regner poeng på di to og kalle det for rovvilten.

også tenkte jeg villsvinet fra dagfinrud på et hold, og gaupa til boj, elgkalv ,og hjort. dette er greie figurer som en kan sette strenge innersoner på som skiller, samtidig at dette er figurer som vanlige jegere burde råke.

Håper flere aransjører til vintern går for noe større figurer og heller små innersoner. hold mella 50 og 200 eller mer.

er ikke noe problem og sette rådyret på 65m ståene og si at 5 ern er innersone for og sette det på spissen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...