Jump to content

Hund, flått og kul


Kjetil-A

Recommended Posts

Når du har tatt vekk flåtten pleier det å være en kul der den satt (opp til ca 5 mm dia og høyde). Dette blir borte på et par dager.

Ellers kan jeg anbefale flåtthalsbånd, men kjøp bare gjennom veterinær, de man får kjøpt i dyreforretninger kan være direkte livsfarlige.

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk nettop 2 stk flåttband til mine hunder,ringte bare vet så henta jeg di på apoteket,båndene jeg bruker heter scalibor vet koster 280,disse har jeg brukt i et par år nå med veldig godt resultat..di sier det skal bli ekstremt mye flått i år,hverfall her i sør :(

Link to comment
Share on other sites

Så da er det ingenting å bekymre seg for hvertfall :)

Hvorfor kan flåtthalsbånd fra dyreforetning være farlig? Skal ikke kverrulere, bare lurer på hvorfor. Skal gå til innkjøp av et slik et. Er det da sånn at de ikke får flått i det hele tatt? Hmmm... kansje jeg skulle kjøpt ett til meg selv også :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at man ikke skal kjøpe flåtthalsbånd i butikk er at enkelte av dem inneholder så store mengder gift at det kan være farlig for hunden. De man får gjennom veterinær er det bedre kontroll med. Også for disse bør man følge litt med i begynnelsen, enkelte hunder kan reagere med utslett.

Stort sett vil halsbåndet holde hunden fri for flått, men det kan dukke opp en nå og da i alle fall, så det er greit å følge med. Typisk på min Basset kan jeg ha 2 - 3 flått pr dag uten halsbånd, og 2 - 3 pr sommer med. Det finnes også dråper med samme virkestoff som man drypper i nakken på hunden, men disse må tas på oftere. Halsbåndet virker ca 5 mnd.

Jeg bruker samme band som grevlingen, har brukt det 5 - 6 år på 3 forskjellige hunder, med godt resultat

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har hun fått to flått til så da skal jeg innom veterinæren å hente flotthalsbånd i morgen.

 

Jeg ser dere skriver at de ikke må bade med halsbåndet, men hva om det regner? Er det slik at om vi skulle være ved et vann og jeg ser bikkja vil bade at jeg bare kan ta det av? (Da snakker vi vel mer om planlagte bad, de er det kansje ikke så mye av hos bikkja :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om at man ikke skal la hunden bade med flåtthalsbåndet, og jeg har heller ikke sett noe problem med det med mine hunder. Derimot vet jeg at hvis man bruker dråper, anbefales det ikke å la hunden bade de første dagene, for at ikke væsken skal vaskes bort. I alle fall kan sikkert veterinæren svare på dette.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent, anbefales ikke bading med halsbåndene på grunn av forurensing av vannet (giftspredning). Bading dersom man bruker dråper, reduserer effekten på hund.

 

Vi bruker dråper (Frontline) på våre hunder, og er fornøyd med det. Må settes en gang i måneden. Halsbåndet inneholder gift (akkurat som dråpene), og man må være forsiktig ved håntering så man ikke får i seg gift selv. Vi har tildels mange unger som koser med våre hunder, og vi ønsker av den grunn ikke halsbånd. Har aldri forsøkt det heller, så mulig andre har motsatt erfaring?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ett tips engang, om å gi hunden en hvitløklskapsel daglig. Da ville ikke flåtten bite seg fast. Kjøpte den billigste boksen med kapsler de hadde på Rema 1000, og det var faktisk svært effektivt. Minst like effektivt som de dråpene jeg har dryppet i nakke og halerota.

Halsbånd har jeg ikke erfaring med, men hvorfor ikke prøve hvitløk og se om du får samme resultat som meg. Giftig er det ihvertfall ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mye gode svar og erfaringer her, men også litt "rare" utsagn. Som f.eks giftspredning i vann!

Eg har brukt både dråper og Scalibor band i mange år. Mine erfaringer er at halsbånd virker best.

Men har du små barn som koser mye med hundene så bruk dråper. Haøsbandet er virkemiddelet i seg selv og barna får dette på fingrer etc og etterpå så tar de gjerne firngrene i munnen uten å vaske seg. det er ikke livsfarlig, men en skal prøve å unngå det.

Nar det gjelder bading med halsband på så vaskes effekten av bandet vekk jo mer en bader. for hunder som er sjelden i vann gjør det ikke så mye, men er hunden ofte i vann så bør en ta det av. Min hund hopper i vannet så ofte den får sjansen, så jeg har valgt å heller skifte band litt oftere. Hver 2. mnd f.eks.

Kan også bekrefte at hvitløk virker bra, både på dyr og mennesker.

Men ikkje få panikk om du oppdager flått på hunden din. Indikasjon på at den er smittet er stivhet i leddene, gjerne at det varierer fra side til side. Dvs en dag halter den på venstre fot, neste dag på høyre. Kontakt veterinær og kom i gang med penicillin behandling med en gang.

Om du vil lese om skikkelig "stygg" flått, så google "killer ticks". Australia har de værste dyrene i alle kategorier!

 

Vidar

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det rare utsagn om at det gir giftspredninger i vann? At kreps og fisk og andre organismer i vannet tåler det halsbåndet er du sikker på? Men hvorfor kan ikke ungene dine da kose mye med hunden om den har på det flåtthalsbåndet? Det er nemlig ikke hunden det er giftig for men en del av det som lever i vannet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...