Jump to content

Hva skjer om jeg blir tatt for å skyte ei kråke.............


Holfman

Recommended Posts

Lurer da hva hva som kan skje om jeg skyter ei kråke nå uten om jakt tida? jeg er 17 år og har registrert en howa 223 på meg selv.

Hvilken konsekvenser kan det bli ut av dette? fratatt våpen? Far min får svi?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk lovdata, det enkleste svaret er vel la være...... :D

 

Kommer nok an på omstendighetene, hvilke lover du evt bryter utenom viltloven. Men, tipper uansett du snakker om bot, evt tap av jaktrett (om du har jegerprøven da) og mulig indragelse av våpenkort alt ettersom.

Link to comment
Share on other sites

hva som kan skje er vel ikke relevant.. når du vet det ikke er lov så lar du vær! Hvis du skulle ende opp med å få problemer, så er det dumt hvis det er pga noe så simpelt som kråkejakt, som du kan drive med så ofte ellers.. (er selvfølgelig dumt samme hva du jakter på!)

Link to comment
Share on other sites

:arrow: § 56. (strafferegler)

 

Med bøter eller fengsel inntil 1 år straffes den som overtrer regler gitt i eller i medhold av denne lov dersom ikke forholdet rammes av strengere straffebud. Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil 2 år anvendes.

 

Overtredelse av loven er forseelse. Forsøk straffes likt med fullbyrdet forseelse. Uaktsom overtredelse og medvirkning er straffbar.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke, men vill anta at det er bot, kansje betinget fengsel.(max) Leste en sak om en som hadde skutt og partert to elger utenom jaktid, han fikk 30 dagers fengsel og inndragning av våpen for 3 år. Men ei kråke er jo ikke akkurat elg....

Link to comment
Share on other sites

Hva med å tenke seg om litt før man stiller slike spørsmål? Her på Kammeret respekterer vi loven, det burde derfor ikke være nødvendig å spørre om straffen for noe du VET er ulovlig.

 

Tråd stengt!

 

Fulmen

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...