Jump to content

Accubond i 7 mm RM


Guest 30R Blaser

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med bruk av Federal Premium accubond i 7 mm Remington magnum .Rådyr,hjort og elg. Evt bruk på plains gamne i afrika.

Er accubond kula hardere eller bløtere enn Trophy bonded ?

Link to comment
Share on other sites

Bruker 160gr AB i min 7RM, hjemmelading, 915m/s. Oppfører seg omtrent som en Partition, mister litt vekt, men plystrer igjennom alt jeg har skutt med den, reinsdyr (to små dyr), hjort (alle størrelser) og en liten elgku. Ekspansjonen er mindre imponerende i 7mm enn den er i .375, etter min subjektive oppfatning basert på omtrent så mange skuddtilfeller som du kan telle på fingrene.

 

Prisen er riktig og presisjonen helt rå, men jeg har en følelse av at jeg er på vei bort fra Accubond, litt fordi jeg ikke er den trofaste typen og litt på grunn av liten diameter etter ekspansjon.

 

Tron

 

PS: De som HAR brukt den, og ikke bare hørt historier, rapporterer om relativt moderate ødeleggelser, litt mindre enn Partition

Link to comment
Share on other sites

 

PS: De som HAR brukt den, og ikke bare hørt historier, rapporterer om relativt moderate ødeleggelser, litt mindre enn Partition

 

:shock::shock:

Jeg håper den er "en god del bedre"!

Jeg har skutt mye med Partition, men har tilgode å lage hull i noe annet enn papp med Accubonden ennå.

Men jeg kan si så mye som at Accubonden er en av de kulene, som til nå, har gått best i 7RM'n min. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt ei elgku på 180 kg slaktevekt med Nosler Accubond i en 7mm Remmag nå i høst. Kula gikk inn bak bogbladet, så det skulle egentlig bare mangle at det ble et fint slakt, og det ble det også. Kula traff ribbein på begge sider, og lagde et utgangshull som var litt større enn en femmer. Ingen splintavgang og ikke noe blodslag å snakke om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper den er "en god del bedre"!

 

Tja, vet ikke hvor mye som skal til for at du evt. er fornøyd, men jeg synes ikke den er vesentlig "bedre" enn PT. Noe mindre blodslått og litt bedre diameter, men ikke så mye at det ikke kan forklares med naturlige variasjoner fra skudd til skudd egentlig. Jeg brukte mye PT før i både .375 og 7RM, så det er PT som er "referansen" når jeg vurderer andre kuler. Men AB er jo både billigere enn PT og hyperpresis, så jeg vil jo samlet sett betegne den som en en meget bra kule.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vurderer dere Accubond opp mot Interbond og Scirocco?

 

Tenker på kuler til 7mmRM med henblikk på fire viktige faktorer i priortert rekkefølge:

1) Presisjon

2) Effekt på viltet

3) Restvekt og ekspandert diameter

4) Slaktets utseende(les etterarbeid)

Link to comment
Share on other sites

Scirocco har jeg bare sett på bilder, Interbond har ødelagt et par slakt for meg. Jeg vurderer ut i fra erfaringer i 7RM at AB er 278% bedre enn IB. Sagt på en annen måte: AB fungerer greit for meg i 7RM, den er veldig presis, rimelig og gjør jobben. IB er vel også rimelig, men ga dårligere presisjon og ødela forferdelig mye kjøtt, uten at effekten var noe bedre. Det med effekten kan jeg egentlig si lite om, skjøt bare to dyr med IB før jeg ga opp og har vel ikke skutt ti dyr enda med AB.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 160grs Accubound i "svake" 7mm-08 til bøjakt på hjort, min erfaring er at de splintret endel selv i det kaliberet. Da jeg skar ei kule i to på langs, fant jeg ut at mantel og bly ikke var loddet sammen i den ytterste delen. I 7mm RM er jeg redd nevnte kule får vel mye bank og splintrer enda mer. Der finnes nok endel 7mm kuler som holder bedre sammen enn disse men de må heller ikke bli for harde slik at de ikke ekspanderer som forventet på lange hold eller ved lite motstand.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt et rådyr med Hornady 139g Interbond som jo er veldig lik Acubond i 7mm RM og det blir mere solide kuler fra nå av for min del. Vet dette er lite å lage "statistikk" av og at jeg sikkert kunne leve lykkelig med Ingterbond kula men den nye GMX kula som kommer frister mer :!:

Får jeg ikke GMX'en til å gå prøver jeg 140g Acubond.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Har skutt et rådyr med Hornady 139g Interbond som jo er veldig lik Acubond i 7mm RM og det blir mere solide kuler fra nå av for min del. Vet dette er lite å lage "statistikk" av og at jeg sikkert kunne leve lykkelig med Ingterbond kula men den nye GMX kula som kommer frister mer :!:

Får jeg ikke GMX'en til å gå prøver jeg 140g Acubond.

 

(PS: Mitt erfaringsgrunnleg er fra 3006)

Interbond og accubond er to helt forskjellige kuler i virkemåte sjøl om de ser ganske like ut.

Interbond har en forsinket åpning og egner seg best på hjort og elg.

Samtlige elg jeg har skutt med denne kula har lagt seg raskere enn med noen annen kule jeg har prøvd. Dessuten er det den kula som har gitt minst ødeleggelse på elg av samtlige jeg har prøvd, og det er en del.

http://www.gunsandhunting.com/bulletshootout.html

På rådyr jeg har skutt denne med er situasjonen annerledes. Dyra har gått rett ned, men med et H... utgangskrater, netopp grunnet den seine (men da brutale ekspansjonen)

 

Enig med deg! GMX er en interessant kule. Så en test av den i 3006, og den samlet på 12mm i våpenet hans. (tror det var bladet jakt jeg så testen i)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...