Jump to content

Min læretid som hundefører blodspor (tidl.: posj. av blod)


3006swift

Recommended Posts

Som overskrifta sier, så sliter jeg med å begrense meg i forhold til hvor mye blod jeg legger i hvert spor.

Har prøvd Sennepsflaske, og nå sist en flaske for flytende melange :roll: Begge disse har den leie egenskapen at de gjerne vil klemmes litt for å få ut noe, noe som resulterer i at hver "dråpe" blir alt for stor :oops:

Har forkastet bruk av svamp og pinne, da det blir for mye styr og griseri.

Har vurdert ei spruteflaske av typen "JIF universal" eller lignende, og lurer på om noen har synspunkter på dette som middel til å legge spor.

Brukte en "miniatyrutgave" med pumpe på toppen (hårsprayflaske) for de første spors, men strevde endel med at pumperøret tettet seg :evil:

Med en slik spruteflaske kan man jo til en viss grad variere bloddråpenes beskaffenhet (fra stråle til dusj), noe som kanskje kan brukes som et moment i treningen, ikke vet jeg... :roll:

Kom gjerne med innspill. Har sett at Jaktlykke og Skautussa(?) bruker colaflaske med høl i korken med godt resultat, så det er kanskje løsningen på problemet som bare finnes i mitt hode :shock:

 

Kan forøvrig melde at årets 2. spor ble gjennomført i går kveld, med suksess. 240 meter, en vinkel og stor stas :P

treningskammerat er forøvrig en NEG som så vidt har passert året.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan garantere deg at en spruteflaske type Jif også vil gå tett! Det vil alltid bli litt levret blod som korker til, og i motsetning til ei annen flaske klarer du ikke å klemme ut proppen. Jeg bruker ketchupflaske, selv den kan korke seg litt med levret blod, men det er som regel nok å riste flaska litt med tuten opp så løser det seg. Har også brukt vanlig gjennomsiktig plastpose, funker det også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker også ketchupflaske og med litt trening er det ikke noe problem å fordele 3 dl. på et 600 m langt spor, men det er fort gjort å bli tom for blod om en ikke er oppmerksom.Det går nå å bruke en sil for å fjerne klumpene også visst en er plaget med at flaska går tett.Du vil få samme plagene med ei colaflaske som med ketchupflaske om det er klumper i blodet.

Link to comment
Share on other sites

En slik som denne? (Ikke kødd!) Det er ei hard flaske så man trykke på tuten for at det skal skal komme ut noe, og da kommer det bare i små mengder. 1,5 dl, så når du trener legger du så langt ei slik flaske rekker, lenger og lenger etterhvert, og når det rekker 600m, er det på tide å melde seg opp til prøve. Skal du legge "standard spor", etterfyller man ved sårleie.

 

Eller en slik?

Link to comment
Share on other sites

Bruk ketsjupflaske! Passelig oppning på den. Teknikken du bruker er å holde flaska rett opp og der du skal ha blodmerket så gir du den en rask vipp ned. Med litt trening så kommer det passeleg mengde blod. Ikkje klem på flaska. Har brukt denne metoden i 10 år uten problem.

Link to comment
Share on other sites

Brusflaske med snitthull i korken laga med kniv fungerer aller best for meg. Dersom flaska snues opp ned så fosser ikke blodet ut; jeg må gjerne skvise litt for at det skal komme dråper. På det viset har jeg god kontroll.

Jeg har heller aldri opplevd at det går tett i korken.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg brukt både Ketchupflaske, og brusflaske med et snitt i korken.....begge deler fungerer.

Men har funnet en annen flaske som fungerer enda bedre nemlig denne:

bonaqua_silver.jpg

 

Siste sporet jeg la var på 600m og brukte kun 2,5-2,8dl (inklusiv sårleie i sporstart og i sporet). Med selve drikke tuten nesten lukket kommer det kun dråpe for dråpe.

 

En annen ting som er avgjørende for om det kommer mye eller lite, er hvor mye blodet koagulerer eller hvor mange "levra-biter" som er i selve blodet. Erfaringsmessig er de "små" matblod boksene på 500ml de som er mest rennende og et godt blod å legge spor med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en halvliters brusflaske som jeg har boret et ca. 3 mm hull i korka på. Når jeg legger sporet, snur jeg bare flaska opp-ned hver gang jeg setter høyre fot i bakken. Da kommer det ut kun ett par-tre dråper blod hvis du ikke klemmer på flaska. På denne måten kan jeg legge temmelig lange spor uten å gå tom for blod. Jeg starter alltid med ca halvfull flaske og det rekker lenge. Ved sporstart, sporslutt og eventuelt sårleie klemmer du bare på flaska og spruter ut ønsket mengde.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips alle sammen.

Tror jeg får gjøre et nytt forsøk med sennepsflaska, evt. ofre ei colaflaske, eller kanskje Bonaqua er en reel løsning... :roll:

Er klar over mulig tilstoppingsproblematikk med jif-flaska, og det er dessuten noe pæl å få rengjort den etterpå :?

Satser på å få til et spor i helga hvor jeg legger både vinkler og opphold, uten for mye blod, så får vi se hvordan bikkja takler det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Brusflaske hvor du fjerner "gummipakkningen" i korken. Ta deretter et 4 mm bor og lag et hull. Da blodet er tykt vil det ikke "renne" gjennom, og du må riste for å få ut noe. Det er har fungert helt perfekt for min del. Tomme Zaloflasker er også fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdaterer litt her, jeg.

Har siden sist gått et spor på omkring 450 meter med både vinkler og opphold.

Klarte meg med 2,5 dl blod fra sennepsflaska :) så takk til alle for tips :P

Vi strevde litt med et par tap både i vinkel og på ene rettstrekket, men kom omsider skikkelig inn på sporet igjen, og da var det strake veien. 8)

veldig tørt underlag kan være noe av forklaringa (gammelt gress).

 

nå sist helg fant jeg ut at det var på tide å trene hundefører litt også, så jeg fikk derfor en kompis til å legge spor for meg, uten å merke det.

Å du for en fryktelig opplevelse :? Området hvor sporet var lagt er nok noe traffikert av andre dyr, og det var tydeligvis noe som lukta godt, for bikkja gikk mye med nesen i været, og det ble flere tap. :cry:

Etter en stund måtte jeg gi opp og vi tok en lang pause med helt andre aktiviteter (kaffe og vafler) før vi prøvde på nytt etter ei lita regnskur.

Rota litt fortsatt, og jeg gjorde vel alle feil som står lista opp bakerst i læreboka, og måtte etterhvert få litt hjelp av sporrlegger (tips om hvilket område jeg burde avsøke for å finne igjen sporet). :oops:

Omsider klarte vi å ta oss til sporslutt, og den etterlengtede skanken som lå der.

Konklusjon: Jeg må trene på å lese hunden, og ikke prøve å lede han så mye :roll: . Vi må i tida framover trene mest mulig med spor lagt av andre personer enn meg :wink:

Dette var forsåvidt ikke uventet, men jeg hadde håpet at det skulle gå litt bedre... Vi får prøve igjen neste helg, eller deromkring. :wink:

 

Tilslutt vil jeg bare si som Jan Erik Wold: "Det er håpløst, og vi gir oss ikke!"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny oppdatering:

to uker siden sist vi gikk blodspor, delvis grunnet problemer med å få tak i blod, men også travle dager på hjemmefronten :roll:

Ba en kompis om å legge ett spor med relativt mye blod lørdag kveld, (ca. 2,5dl på ca 350m) slik at det skulle være stor sjans for at bikkja skulle lykkes. Dette var jo 2. gang med annen sporlegger enn undertegnede, og jeg var litt spent på om vi kom til å slite like mye som sist.

Søndag kom, og vi møttes i nærheten av sporstart ca halv 11, med nysnø på bakken :!::shock: , og ihvertfall ikke for varmt og tørt :wink:

fikk anvist "skuddsted og fluktretning", og satte selen på bikkja. Deretter var det omtrent som å gå bak Briskebytrikken fastkilt i krabbegir :lol:

Det slingret litt i svingene, men gikk stødig og sikkert fram mot mål :D8) Drømmesporing i forhold til hvordan det gikk sist :D

Eneste kommentar fra kompisen som gikk bak var at Odin tydeligvis hadde gått litt på overvær, og blant annet kuttet en vinkel hvor det også var gjort et opphold :mrgreen:

Som alltid stor stas med skanken og ros på turen hjem.

regner med å ta sjansen på å melde han opp til prøve ganske snart nå. Kanskje gå et eller to spor til først. brenner etter å begynne med fersksportrening og, men satser på godkjent blodspor først :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gikk nytt spor nå i helga!

lagt ut nesten 400 meter med vinkler og opphold, og relativt lite blod (ca1,5dl+/-).

Broder'n hadde starta rett bak hundegården sin, så konsentrasjonen var ikke helt på topp, med både gråhund og jämt i full los der :?

Sporet ble og lagt ut omtrent en halv time før sommerens hittil kraftigste regnskur :roll: så det var ikke noe enkelt utgangspunkt :roll:

Ble endel klabb og babb underveis, men jeg lærte mye om å lese bikkja, oggi han tid til å ringe bra på tap.

Har meldt oss på prøve, så da får vi bare se hvordan det går, og kanskje få noen tips hvis det mot formodning ikke går så veldig bra :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi gått prøva i dag tidlig, med fint vær og omkring 20 grader kl 08.30. :?

Surra det litt til i starten, med en umotivert vinkling som jeg brukte litt lang tid på å bli sikker på var feil :roll:

Deretter gikk det veldig greit, og Odin takla både opphold og vinkler bra, selv om han gikk forbi "sårleie" uten å markere dette tydelig.

Har ikke fått den skriftlige vurderinga enda, men han gikk til godkjent prøve med god margin :mrgreen:

Nå blir det vel å begynne å trene ferskspor, og kanskje få til ei jaktprøve før jakta, slik at han blir helt godkjent 8)

Det har vært utrulig moro å se hvordan både jeg og bikkja har blitt bedre på blodspor i sommer. Kanskje særlig jeg, da det å lese bikkja blir lettere for hver dag som går :wink:

Takk for alle gode tips jeg har fått her på forumet så langt :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, så bra! :D

 

Nå blir det vel å begynne å trene ferskspor, og kanskje få til ei jaktprøve før jakta, slik at han blir helt godkjent 8)

Trenger du jaktprøve for å få NEG godkjent som ettersøkshund, når du har blod- og fersksporprøve?

 

Min rase (petit basset) er fullt godkjent ettersøkshund med bestått blod- og fersksporprøve, eller godkjent for bruk i eget lag med godkjent fersksporprøve og minst 2. premie på jaktprøve.

Link to comment
Share on other sites

Alle raser er godkjent ettersøkshund med minimum 2. premie på blodspor og godkjent fersksporprøve. Det trengs ingen jaktpremiering.

 

For ettersøkshund på eget vald er reglene:

For elg er elghundrasene godkjent for eget vald om de har jaktpremiering pluss godkjent fersksporprøve.

For rådyr og hjort er beagle, dachs og basset godkjent for eget vald med jaktpremiering (drevdyret må være det samme som for det aktuelle ettersøket) pluss godkjent fersksporprøve.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer at det er blodsporprøve og fersksporprøve som kreves for å bli godkjent ettersøkshund, men hvis jeg ikke misforsto dommeren min totalt i dag, kan jeg med min NEG få godkjenning med jaktprøve i stedet for fersksporprøve.

Jeg håper i grunn at dette stemmer, da det primært er jakt jeg har tenkt å bruke bikkja til,og da vil jo en jaktprøve være positivt i alle henseende 8)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :D:D

 

Det var jo morro å høre da! Hvor lenge har dere trent?

 

Kjetil A.

 

Ser at jeg glemte denne :oops:

Takk for gratulasjoner 8)

Når det gjelder hvor lenge vi har trent, gikk jeg vel omtrent 3 spor i fjor høst. Startet på igjen i vår omkring 1. mai, og har vel tilsammen 6 spor i år, hvor de tre siste har vært lagt av andre (se tidligere poster i denne tråden).

ikke all verdens treningsgrunnlag kanskje, men følte det var riktig å ta prøva nå, da vi også må trene på primæroppgava, som blir å finne elg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

fikk kritikkskjema fra dommeren i går :P

Fikk "Godt/ godkjent" på sporstart og arbeidsmåte :roll: Resten inkl. heletsinntrykk var "Meget godt" 8)

De av dere som kjenner dette systemet, vet da sikkert at her ble det 2. premie :roll: , men jeg er fornøyd jeg. Det viktigste for meg akkurat nå, er at vi gikk til godkjent :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fikk "Godt/ godkjent" på sporstart og arbeidsmåte Resten inkl. heletsinntrykk var "Meget godt"

De av dere som kjenner dette systemet, vet da sikkert at her ble det 2. premie

 

Har etter kvart gått for ein del dommarar, og har ikkje inntrykk av at det nødvendigvis er nokon automatikk her.

 

Trur premiegraden er resultat av eit heilheitsinntrykk som dommaren har fått. Men desse avkryssingskommentarane kan muligens vera til hjelp for hundeføraren.

Link to comment
Share on other sites

Enig med eies; det er ikke like lett å lese en premiegrad utav disse avkryssingene. Jeg og flere dommere med meg liker ikke dette systemet for det kan være tricky å vite hva man skal gå etter (hva skiller utmerket og meget godt f.eks?)

Har man krysset av i utmerket på alle så skal det da automatisk være 1 premie med HP? Noen sier det mens andre sier nei det er kun 1 premie.

Og jeg har selv fått avkryssinger som i sammenligning med andre med presis samme avkryssing har gitt meg en 2 premie og naboen en 1 premie... og den skriftlige kritikken har vært super...

 

De gamle skjemaene var bedre når man måtte skrive kritikk - i dag holder det å kun krysse av. De fleste skriver vel en linje eller to men man er altså ikke nødt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine svar til en fersking :roll:

Var desverre ingen ytterligere kommentar, men fikk gjennom samtale med dommer et greit intrykk av hva jeg kan jobbe med. 8)

Når det er sagt, blir nok hovedfokus i tida framover spor etter friske dyr, med tanke på elgjakta :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for nok ein gong å bli skulda for å kverulera, så har eg inntrykk av at direkte trening på såkalla ferskspor er nærmast umuleg å kontrollera, og difor svært vanskeleg. Viss hunden taklar blodspor godt og i tillegg har ei viss viltinteresse, plar ¨fersksporprøven vera "piece of a cake". Dei fleste her (i hjorteland) trenar spor og blodspor, for då har hundeføraren kontroll over sporet.

 

Å direkte trena ferskspor i hjorteland, trur eg er vanskeleg, for det er så altfor lett å skifta over på eit anna spor utan at føraren merkar det. Å trena ferskspor i elgland er muligens litt enklare. I rådyrland må det vera håplaust - sjølv om hundane elskar rådyrspor.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok,det Eies. når jeg sier trene ferskspor, mener jeg vel egentlig det å få noen turer i skogen hvor vi kan få nærkontakt med elg, og trne på oppførsel i terrenget. Ellers er det ofte ganske greit å kontrollere hvilket spor bikkja går etter her i dalen :P

Har bevisst holdt litt igjen i forhold til jaktiveren, og preging på friske dyr foreløpig, da jeg ville få til dette med blodspor først :mrgreen:

den praktiske bruken av bikkja, vil i all hovedsak være som bandhund som søker/ driver fram mot ei postrekke. Får jeg fram lurhundegenskapene er det bare et pluss i margen for meg og bikkja, sjøl om det jo hadde vært å foretrekke. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...