Jump to content

Hvor mange skytinger tåler en hylse?


RAYJO

Recommended Posts

Hei!

Jeg skyter kun DFS og lader ikke så harde ladninger (800 - 850m/s). Har nå en masse engangsskutte Raufoss og Norma hylser som jeg skal helpresse for så å necksize i neste omgang. Mitt spørsmål er hvor mange ganger kan jeg regne med å kunne skyte disse, og det er vel slik at hvis man necksizer så varer de lengre?

PÅ forhånd takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

¨nå følger kanskje ikke jeg boka helt, men jeg lader heller ikke hardt og jeg trimmer for hver 4-5 gang og jeg lader om hylsene til de er "oppbrukt" siste erfaring der er at på Raufoss hylser omladd 19 ganger så ble det problem dro av en bit av kraven så hylsa ble sittende igjen i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Necksizing gir normalt lengre levetid siden man ikke stresser metallet på samme måte som med kun fullsizing. En velfungerende Lee Collet die er billig, skånsom og nøyaktig =hylsene får et langt og godt liv. Må selvfølgelig helpresses innimellom når hylsene begynner å kamre tregt. Hvor mange ganger er vanskelig å si, siden det varierer mellom hylseprodusenter, hylse lot, ladninger, våpen (kammer) og hvor skånsom dien er.

3 trimminger av lengden bør gå greit om en holder et våkent øye med hylsene underveis.

Link to comment
Share on other sites

En velfungerende Lee Collet die er billig, skånsom og nøyaktig =hylsene får et langt og godt liv.

 

Nøyaktig :?: Har forstått det sånn at en Lee Collet die ikke er nøyaktig før en har pussa av litt på mandrellen jfr denne posten. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=8665&st=0&sk=t&sd=a&hilit=collet

Men da blir den bra, så det blir nok en sånn på undertegnede. selv om jeg gruer for å begynne med den pussinga, er litt klønete med sånt :oops:

 

Har hørt tidligere at det er de som har skutt hylsene sine 10 - 15 ganger, har dette noe å si for presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig :?: Har forstått det sånn at en Lee Collet die ikke er nøyaktig før en har pussa av litt på mandrellen jfr denne posten.

Har hørt tidligere at det er de som har skutt hylsene sine 10 - 15 ganger, har dette noe å si for presisjonen?

 

:arrow: Riktig observert, derfor skrev jeg velfungerende. Har måttet justert samtige Collet dier, med unntak av 223 dia. :wink: Når en alt er igang med justeringen, så ta vekk eventuelle grader og kanter du måtte komme over.

:arrow: Min erfaring er at det har ingenting å si på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...