Jump to content

Vurderer jakt på Rolvsøy til høsten, noen som har info?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg jakter hver høst i Troms, sist høst i Kvænangen. Fint der, men totalt nedbeitet av rein! Nå har meg og min jaktkompis lyst til å prøve noe annet, og vi vurderer Rolvsøy eller en av de andre øyene i Finnark eller Troms. http://www.masoy.kommune.no/index.php?id=102233

Er det noen her som har info om jakt på øya? Funker statskortet for Finnmark, eller? Vi har snakket om å ta med sykkel, og ta ferge over fra Havøysund og finne oss et sted å sette opp lavvoen. Men det ser jo ut til at det er store områder uten vei. Hadde vært genialt å komme i kontakt med noen som kan skysse oss ut i villmarka! Noen som har kontakter? Send gjerne en PM. Vil gjerne høre om det dersom noen har info om andre øyer som kan være bedre.

Takk,

Bent

Link to comment
Share on other sites

Hei Bent, jeg bor i nærleiken og er også behjelpelig, send en pm. hvis ønskelig, så skal du få info, men Makkie og hunden kan sikkert mye om øya.

Ps.ikke ta med bil på hurtigbåten dersom du ikke har fått reservert plass, den rommer 3 biler og kun en 1 bil kan det reserveres for....litt kjedelig å bli stående på Rolvsøy i 2-3 dager da det er MYE trafikk fom.juni tom.sept. :roll:

Link to comment
Share on other sites

@Mauser68, ja det er bra med jaktutbytte, men jeg er litt bekymret for rypebestanden der ute, hare og grågås er det nok av, var på hytta sist helg og det som møtte meg på trammen var hare-og gåselorter, så det er liv. Rolvsøy er en nydelig øy med de beste multebærene i Norge og nydelige fiskevann. :wink:

Jeg anbefaler ikke jegere til å dra dit den første jakthelga/uka i september........stort jakttrykk, vårt jaktlag er på 10 mann++ og vi skal drøye det til ihvertfall uka etter. Vel, det er ikke alle av oss som jakter, noen er stand by på hyttene og gjør noe helt annet, en såkalt "husmannsferie", men hver sin smak. 8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

1+ til Tex Mexx, reiser du til Rolvsøy på rypejakt, da har du svingt feil allrede i første kryss. Det er godt med fjellrype på øya, men skal du jake den, bør du være en klone av han derre franske edderkoppmannen. Helt umulig å komme til der den sitter. Når det gjelder lirype, så finns den i beskjedne mengder :( den er lett å finne, og derfor lett og utrydde. Hvis man feks skjøt 25 ravn/kråke for hver lirype som ble skutt, så hadde ting endret seg, jeg ser alt for mange single par, der reira er plyndret. Det er alt for mye predatorfuggel her, og "bare" Makkieboy som skyter den :mrgreen:

 

Gåsa har stort sett trukket sydover når harejakta starter, så her må man velge, enten eller. Gåsa er utrolig sky, hvertfall sammenliknet med hjemme på sørlandet, der den er vant med mye folk.

Harejakta kan være eventyrlig, med mange skuddsjangser hver dag, og somregel tung sekk på vei hjem :wink: Tidlig i jakta, er det forferdelig mange jegere her, og det smeller over alt, anbefaler og hha litt is i magen, og vente et partre uker etter jaktstart, da har man hele øya for seg selv :D Hareungene er blitt litt større, været litt dårligre, og haren trykker ikke så "jævelig" at man trenger hund for å få dem ut av ura.

 

Ellers er det bare å ta kontakt, jeg jobber her 4 uker av gangen, og er godt kjent, etter 2,5 år på plassen. Jeg har ingen hemligheter, og det er både plass og hare til alle. Det mest effektive på haren, er støkkjakt med kombi eller drilling. Nr 2 er støkkjakt med bare rifle. nr 3 er støkkjakt bare hagle. Og sist kommer hundejegeren. I perioder der haren trykker sjukt, kan hunden være en hjelper, men stort sett blir det for mye venting på den, til at man jakter effektivt.

Den fineste tidn å jakte på her er faktisk i slutten av februar og ut til jaktslutt 15 mars. Det er somregel lite snø, været kan være riktig bra (men også det motsatte). Det er skytelys fra 0700-1700. Og fangstene er på høyde med det beste på høsten, bortsett fra at hareungene er blitt voksne, og derfor mere kjøtt i sekken per hare felt. Og det beste, er at du jakter i jomfruterreng hele tiden, med andre ord, du treffer aldri på en fremmed jeger.

 

Velkommen opp til øya "mi" - Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke å stjele tråden, men hvordan er de andre småøyene der ute? Ingøy og Måsøy f.eks? Blir de for små?

 

Skaubjønn er en harmonisk kar, så jeg velger å svare :wink:

 

Ingøy, er gåseøya frem for noen, her oppe. Men der jakter du også i kø på denne fuggelen. Øya er vel ca 1/4 del av størrelse på Rolvsøy, og er derfor lett å jage over. Den er for det meste flat og fin, bortsett fra Mafjordfjellet, som er et helvete å gå. Det er beskjedent med rype der også. Samt at de lokale er litt frustrert, når det kommer jaktlag som går mangard over myrene, og formelig dreper ned hare bestanden. Det er et frivillig forbud mot bruk av hund der.

 

Måsøy, vet jeg ikke så mye om jaktmessig, med det virker som den kan sammenliknes med Ingøy, bare litt større. MEN det er reinsdyr der, så er ikke bikkja de reinsdyr rein, så blir den sikkert fort skutt :oops:

 

Så skal du på harjakt, så der det Rolvsøy som gjelder, her er det så mange ufremkommelige plasser, at haren, og fjellrypa alltid har naturlige fredningsområder. Øya er så stor, at du bruker minst et par uker og jakte deg over, hvis man skal ha med seg hver eneste lille vik.

Link to comment
Share on other sites

@Polardego; På Måsøya er det vel kun noen få ryper å jakte på, Ingøya byr på multemyrer og grågås i hopetall, jeg er der hvert år på gåsejakt. Her bør man styre unna første jakthelg, MANGE jegere og MYE smell, 21-23 august i fjor var det ikke værende der ute, det er desverre noen rifleskyttere som bør ta seg skikkelig sammen før det skjer ulykker. Ingøy er rimelig flatt og med så mange kamojegere på post og bærplukkere så lar jeg rifla ligge hjemme og bruker heller hagla. Det var endel tvilsomme tilfeller forrige år, hyttefolket begynte å gå med refleksvest når de gikk utendørs.... :cry: Ryper og harer er det heller glissent med. Dersom du liker gåsejakt-Ingøy, harejakt og delvis gåsejakt-Rolvsøy, du bor vel ikke så langt unna så det er bare å "hive seg med".. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...