Jump to content

Lage rebated rim? (stemmer inni hodet igjen...)


Recommended Posts

Jeg har liggende et .308 løp til banesaueren som jeg skulle gjort noe morsomt med. Ønsket er å kamre om denne pipa til et så "spenstig" 30-kaliber som mulig. Saueren har standard støtbunn og jeg ønsker ikke å gjøre noe med den.

For å få mest mulig patron inn i rifla har jeg derfor tenkt på diverse kreasjoner med rebated rim. .308-284 Winchester er forsåvidt aktuell, men den er liksom litt i korteste laget, kun 55mm hylse. Sauermagasinet er jo 88mm langt og kunne fått plass til en god del større patroner.

Jeg er heller ikke lysten på å drive med "ekte" villkatter og en hel haug med hylseforming. Et noenlunde standarisert kaliber hadde vært å fortrekke. Dette med hensyn til både arbeidsmengde med lading og hylseforming såvel som pris.

Jeg kom derfor til å tenke på .300 Dakota. Den er noenlunde standarisert og er en relativt heftig 30-kaliber. Lengden skulle passe Sauerkassa ypperlig. Problemet er selvfølgelig den forbaskede tykkelsen. Her er målene (bildet er egentlig av en .330 Dakota og er hentet fra Steve's pages):

 

cd300dakota.jpg

 

Hylsehodet på .300 Dakota er .545" og støtbunnen i kassa mi er tilpasset .481" som 6,5x55 har.

Går det an å dreie ned en .300 Dakota til .481" rim uten at det svekker hylsa?

Det finnes mange patroner med rebated rim. Er hylsene til disse laget for rebated rim i utgangspunktet eller er det bare moderhylsen som er dreid ned? Hvis det siste er tilfelle skulle det vel være stor sansynlighet for at .300 Dakota også kan dreies ned?

 

Det verste problemet med såpass feite patroner er antakelig å få magasinet til å funke. Jeg vet det går med .284 Winchester hylsa, men den er bare .500" over ræva. Dermed er vel fungerende magasin med .545" hylsekropp heller tvilsomt. Uansett er ikke det noen krise da jeg godt kan greie meg med en enkeltskuddsrifle.

 

Ellers har denne pipa 1/12" riflestigning og det er vel egentlig i minste laget. Jeg har regnet litt på Swift A-Frame i 180grs og 200grs.

Greenhills formel påstår at 180grs A-Frame muligens er stabil med 1/12" og 200grs ikke er stabil i det hele tatt.

Millers formel påstår at 180 grs er stabil og 200grs såvidt er stabil.

Jeg tror (håper) at 180grs burde være stabil.

 

Noen kommentarer på dette opplegget? Råd om innleggelse, medisinering, pyskiatrisk behandling o.l blir ikke tatt til følge. :wink:

 

Edit: Tyrkkfiel og adnre otrorgarfikse/grmamtkise feil

Link to comment
Share on other sites

Det har vist seg at selv ikke .284 hylsen er lett å få til å gå i magasinet på en sauer 200.

 

Det enkleste ville nok vært å bare dratt et .300 Dakota diesett over .425 Westley Richards hylser, og så kappet til rett lengde. Men jeg tror desse er for tykke til å fungere i Sauerkassen, i alle fall gjennom magasin.

 

Du kan bruke .300 WinMag brotsj, brotsje til beltet, og så bruke 9,3x64 hylser, da er det bare å dreie ned hylsehodet. Du kan tro man blir lei av dette... Men du kan bruke et avkortet .300 WinMag diesett.

Dette er vel det enkleste og billigste om du skal ha rabatt.

 

Jeg vil absolutt anbefale å heller se på lenger hylser, så får du brukt magasinet uten problemer.

 

9,3x66 kan neckes ned til .30 kaliber, eller ".300 Sluttstykket". Du trenger en spesial brotsj, men kan klare deg med .308 diesett, en FL-die som presser øverste del, og bakerste del av en FL-die avkappet på midten som du kan presse helt ned med. Dette var det som ble den offisielle Sluttstykke-patronen, men som ingen ville ha. Jeg er enda interessert i å få tak i den brotsjen, så der kan vi få til en deal!

 

Ditt enkleste alternativ er en .30-06AI med kulen satt ut til max magasinlengde.

Litt mer arbeid og penger er en .30 Gibbs, skulderen lenger fram - litt mer plass til krutt.

 

gibbs.gif

66villkatterLarge.jpg

Her ser vi Etterbrenners bilde av 9,3x66 åpnet opp til ulike dimensjoner, .30-06 midt i for sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

6,5-284 med .500" er vel det breieste du kan få ned i et STR magasin, selv om denne også er på grensen. Magasinet detter ikke ut av seg selv. 3006 AI er et godt valg. Skyteforming er ikke særlig problematisk i dette kaliberet. Dreiing av rabatt er mer fiklete.

Link to comment
Share on other sites

slenger inn ett spørsmål her, hvis enn skal gå fra stander til AI, feks 30-06 til 30-06 AI, er det så at det ikke regnes som nytt kaliber pga at enn kan bruke orginal patroner enda? og derfor ikke får noe papir jobb med å brotsje opp dette? ca hva koster det å brotsje opp et løp til AI (tenker på et maueser løp). mener å ha lest noe om at 30-06AI skal gi magnun fart på ikke så altfor tunge kuler (308 win vektklasse kuler). går og vuderer å få tilpasset ett mauser løp til saueren og da i 30-06 AI for å få litt magnum i stander kasse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...