Jump to content

Kamring av pipe fra et kaliber til et annet, rett..


Buster

Recommended Posts

Hei.

 

Hvordan kamre en pipe som f.eks er i 6,5x55 til 6,5-284, uten at dette blir med feil tolleranser?

 

Hvordan vil en brosj styre, når piloten ikke er i bommene? Eller er det noen brosjer som takler dette.

 

Jeg liker ikke tanken på dytte inn en brosj i et slikt kammer, og la den leve sitt eget liv uten styring.

Kan noen komme med løsningen? Det kamres jo om piper i stor stil, så en løsning må det da være. Spesiell brosj? :roll::?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

jeg ble frarådet av flere børsemakere å gjøre dette når jeg ringte litt rundt.. Dvs, de kunne godt gjøre det, men kunne ikke garantere at det ble 100% rett etterpå, nettopp pga problemer med styringen. Skal du kamre om sauer pipa di nå :D

Link to comment
Share on other sites

Det skal gå greit å få til dette ettersom patronen du ønsker kamret er en del tykkere enn den opprinnelige. Den verste delen av jobben vil være oppspenningen av løpet før kamring og sørge for at det løper med et minimum av kast (<1/100mm) - så får du håpe at kammer med kuleskråning er konsentrisk med løpsaksen. Får du tilgang på en løpsglaner (borescope) kan du ta en kikk i kuleskråningen - der er det enklest å se. Piloten vil ikke egentlig spille noen særlig rolle her, du må sørge for at når brotsjen entrer kammeret rett og konsentrisk. Piloten står da uansett i løse lufta og entrer først løpet når mesteparten av patronleiet allerede er brotsjet.

 

Altså; spenn opp pipa slik at løpsaksen roterer uten kast. Deretter retter du av kammeret innvendig for å være sikker på at det er helt sylindrisk og konsentrisk. Pass nå endelig på at du ikke retter av mer enn nødvendig, slik at diameteren ikke er større enn overgangen til hylsehalsen på patronen du skal kamre for - den skal naturligvis være mindre. Det er sikkert unødvendig å skrive det, men jeg vet hva som kan skje i kampens hete...

 

Har du rettet opp slik som beskrevet, har brotsjen støtte/styring på ytterkant, så da skal det gå greit - men du må være nøye med oppspenningen. Så er det bare å kamre i vei!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har satt 6,5-284 rett på 6,5x55 kammer med 100% resultat, og mange .300 winMag fra .30-06, men jeg har også opplevd at resultatet ikke har blitt bra. Riktignok bare en gang, men det er nok. Da fikk jeg sperringer som ikke var mulig å bli kvitt, resultatet var at hele kammeret måtte kappes av.

Morten har vel oppsummert greit hvoran fremgansmåten er!

 

Jeg bestilte i sin tid 6,5-284 med ekstra lang styring akkurat for denne jobben, men den har ikke kommet enda!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Den ene som ikke ble bra, var en .300 rsaum som skulle rense opp et .308win kammer. Original Remington pipe. Den var mye hardere enn noen annen pipe jeg har kamret! :?: I alle fall fikk jeg en svak sperring ved kamring. Jeg har aldri oppled maken i løpet av 17 år som børsemaker. Var jo ikke store utslag, oppdaget det faktisk ikke før testskyting, da så jeg svake sperremerker i hele hylsen. Må være det Morten kaller "gjort i kampens hete"! Helt utrolig at det ikke ble oppdaget før, har ingen god forklaring. Burde jo i alle fall ha oppdaget det ved polering... :roll: Kappet av en cm på løpet og kamret på nytt, men patronen er så lite kon at det hjalp ingenting, ble ikke kvitt sperringen. Var bare til å skaffe ny pipe til kunden, siden han ikke var intressert i kortere pipe enn det han hadde. Han fikk ny pipe i tykkere profil med mer gunstig twist til samme pris som den opprinnelige jobben kostet, men det tok jo noen uker ekstra, siden jeg ikke hadde pipe på lager. Han tok det meget hyggelig. Den kasserte pipen kappet jeg av hele kammeret på, og brotsjet det opp til .308 Win på nytt uten noen problemer.

Link to comment
Share on other sites

må vel nevnes at en bør ta flere klokkinger nedover for å se at det løper likt nedover.

Mange retter bare opp i en omgang og hvis en da sneier av på toppen har en et problem.

 

Åssen er det med papirer på sånn kamring? må det søkes på nytt?

 

 

klumsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...