Buster Posted March 13, 2008 Share Posted March 13, 2008 Hei. Hvordan kamre en pipe som f.eks er i 6,5x55 til 6,5-284, uten at dette blir med feil tolleranser? Hvordan vil en brosj styre, når piloten ikke er i bommene? Eller er det noen brosjer som takler dette. Jeg liker ikke tanken på dytte inn en brosj i et slikt kammer, og la den leve sitt eget liv uten styring. Kan noen komme med løsningen? Det kamres jo om piper i stor stil, så en løsning må det da være. Spesiell brosj? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamrud Posted March 13, 2008 Share Posted March 13, 2008 Laaang pilot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 13, 2008 Author Share Posted March 13, 2008 Og det fåes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
КГБ Posted March 13, 2008 Share Posted March 13, 2008 Nå skulle jeg, gamle mannen ha vært så moderne at jeg hadde hatt et kamera. Jeg har noe liggende og støve ned som heter "Headspace reamers". Disse styrer jeg "forfra" med ei land stang med sveiv. Det finnes i enkelte kalibre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 jeg ble frarådet av flere børsemakere å gjøre dette når jeg ringte litt rundt.. Dvs, de kunne godt gjøre det, men kunne ikke garantere at det ble 100% rett etterpå, nettopp pga problemer med styringen. Skal du kamre om sauer pipa di nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Det skal gå greit å få til dette ettersom patronen du ønsker kamret er en del tykkere enn den opprinnelige. Den verste delen av jobben vil være oppspenningen av løpet før kamring og sørge for at det løper med et minimum av kast (<1/100mm) - så får du håpe at kammer med kuleskråning er konsentrisk med løpsaksen. Får du tilgang på en løpsglaner (borescope) kan du ta en kikk i kuleskråningen - der er det enklest å se. Piloten vil ikke egentlig spille noen særlig rolle her, du må sørge for at når brotsjen entrer kammeret rett og konsentrisk. Piloten står da uansett i løse lufta og entrer først løpet når mesteparten av patronleiet allerede er brotsjet. Altså; spenn opp pipa slik at løpsaksen roterer uten kast. Deretter retter du av kammeret innvendig for å være sikker på at det er helt sylindrisk og konsentrisk. Pass nå endelig på at du ikke retter av mer enn nødvendig, slik at diameteren ikke er større enn overgangen til hylsehalsen på patronen du skal kamre for - den skal naturligvis være mindre. Det er sikkert unødvendig å skrive det, men jeg vet hva som kan skje i kampens hete... Har du rettet opp slik som beskrevet, har brotsjen støtte/styring på ytterkant, så da skal det gå greit - men du må være nøye med oppspenningen. Så er det bare å kamre i vei! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 Jeg har satt 6,5-284 rett på 6,5x55 kammer med 100% resultat, og mange .300 winMag fra .30-06, men jeg har også opplevd at resultatet ikke har blitt bra. Riktignok bare en gang, men det er nok. Da fikk jeg sperringer som ikke var mulig å bli kvitt, resultatet var at hele kammeret måtte kappes av. Morten har vel oppsummert greit hvoran fremgansmåten er! Jeg bestilte i sin tid 6,5-284 med ekstra lang styring akkurat for denne jobben, men den har ikke kommet enda!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leon Posted March 14, 2008 Share Posted March 14, 2008 (edited) xxxxxxxxxxxxxxx Edited October 17, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fossdal Posted March 15, 2008 Share Posted March 15, 2008 Den ene som ikke ble bra, var en .300 rsaum som skulle rense opp et .308win kammer. Original Remington pipe. Den var mye hardere enn noen annen pipe jeg har kamret! I alle fall fikk jeg en svak sperring ved kamring. Jeg har aldri oppled maken i løpet av 17 år som børsemaker. Var jo ikke store utslag, oppdaget det faktisk ikke før testskyting, da så jeg svake sperremerker i hele hylsen. Må være det Morten kaller "gjort i kampens hete"! Helt utrolig at det ikke ble oppdaget før, har ingen god forklaring. Burde jo i alle fall ha oppdaget det ved polering... Kappet av en cm på løpet og kamret på nytt, men patronen er så lite kon at det hjalp ingenting, ble ikke kvitt sperringen. Var bare til å skaffe ny pipe til kunden, siden han ikke var intressert i kortere pipe enn det han hadde. Han fikk ny pipe i tykkere profil med mer gunstig twist til samme pris som den opprinnelige jobben kostet, men det tok jo noen uker ekstra, siden jeg ikke hadde pipe på lager. Han tok det meget hyggelig. Den kasserte pipen kappet jeg av hele kammeret på, og brotsjet det opp til .308 Win på nytt uten noen problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klumsen Posted March 20, 2008 Share Posted March 20, 2008 må vel nevnes at en bør ta flere klokkinger nedover for å se at det løper likt nedover. Mange retter bare opp i en omgang og hvis en da sneier av på toppen har en et problem. Åssen er det med papirer på sånn kamring? må det søkes på nytt? klumsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buster Posted March 23, 2008 Author Share Posted March 23, 2008 Åssen er det med papirer på sånn kamring? må det søkes på nytt? Sikkert.... Men det tar jeg etterpå, HVIS det blir bra. Kan nok hende at det blir kamret et par piper som er slitne først... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.