Jump to content

Rådyrlår i leirkrukke?


Mikkel

Recommended Posts

Pleier alltid å steike rådyrlår i stekepose, men nå ser jeg at jeg har gått tom for stekeposer. Men jeg har en slik Römertopf leirkrukke til slikt bruk, som jeg tenkte å bruke. Problemet er at jeg aldri har brukt denne. Hvilke temperatur og steiketid skal jeg bruke til et middels rådyrlår i denne krukka? Svar fort! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør følgende: Bløtlegg gryta helt i min. 15 minutter, helst en halvtime. Legg i det du vil ha i gryta, og sett det hele inn i kald ovn. Lokket skal være på. Still så ovnen inn på 200 grader. Tida varierer med størrelse på stykkene, men beregn et par timer, og sjekk da. Det er ikke så stor risiko for at det blir tørt, da lokket er på og det ligger og bader i sin egen kraft. Du kan evt senke temperaturen mot slutten av tida, eller senke den til 70 grader når det er ferdig og du venter på gjestene.

 

Jeg har ikke testet dette på rådyr, men jeg vil tro framgangsmåten er stort sett den samme.

Link to comment
Share on other sites

Du "impregnerer" leirkrukka ved å la den trekke rent vann før bruk, gjør du ikke det så vil krafta trekke inn i pora i leira, med dertil hørende "forurensing" i ettertid.

 

EDIT:

Ups, kan noen "dømme" mellom meg og krone på hva som er rett her? :mrgreen: Vi er visst oppdratt med forskjellige råd om leirgryter. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...