Jump to content

Klissette kulefett


bmh

Recommended Posts

Kjøpte nylig kulefett. Merket var RCBS bullet lubricant.

Dette var noe griseri å holde på med. Veldig klissette/klebrig.

 

Er det noen som har peiling på om det går ann å smelte opp dette,

og tilsette bivoks for å gjøre dette fastere?

 

Er birøkter, så bivoks er det ikke mangel på.

Eller er det noe annet jeg burde tilsette, og da i hvilken mengde?

 

Bruker Star ziser med varme.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker kalibreringspresse med varme, så bruker du feil fett. Det fettet der er beregnet på de av oss som ikke har varmeplate (f.eks meg :( ).

 

Forsøk heller "Lyman Orange Magic" (Oransjefarget) eller "LBT Blue" hvis du vil ha kuler som ikke er klissete. Alternativt så slår du av varmeplata når du bruker dette fettet så blir det mindre grising.

 

Ellers leste jeg en artikkel av en våpenskribent (Ross Seyfried?) at han foretrakk mykt fett. Fordelen var at når kula forlater løpet, så kastes alt det myke fettet av pga sentrifugalkraften pga kulerotasjonen. Hardt kulefett blir delvis sittende igjen, og kan teoretisk sett skape ubalanse og dårligere presisjon.

 

Vet ikke hvor mye bivoks du må ha i for å få "tørr" smøring, men her er en oppskrift på kulefett:

 

**

Gundas kulefett

2kg hvit parafinvoks

1kg hvit vaselin

1 boks (0,3kg) STP oljetilsettning

evt en bit av en fettstift ("Crayon") for farge, kan jo passe med rosa fett etter å handlet vaselin i kilosvis:-)

(I originaloppskiften kjøpte de metylenblått på apoteket, og det ble lilla når man blandet det i smelten, de tilsatte også en en tube med LEE Alox, men konkluderte med at det ikke var nødvendig.).

Smeltes ved SVAK varme. Dette fettet blir nokså mykt, vil en ha et hardere fett reduserer en litt mengden STP og vaselin.

**

 

Mulig du kan lede ut hvor mye bivoks du trenger for å få hardt fett utifra oppskriften.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Mange fine svar å få her :)

Tenkte jeg skulle prøve en tube å blande med bivoks først.

Skal da bruke vannbad p.g.a. brannfaren med bivoks.

Mange støpelys inneholder mye parafinvoks og stearin.

Lurer på om dette kan tilsettes hvis blandingen blir for klissete?

Og om slike fargeflak som brukes til lysstøping kan brukes for å få ønsket farge?

 

Føler at jeg nå ble enda ivrigere etter å prøve ut en blanding.

Tar imot flere tips med glede.

Link to comment
Share on other sites

Man ødelegger vel ikke kulefett med parafinvoks? Ekle, harde greia der... Okey da, så lager jeg bare fett for svartkrutt :wink:

 

Bivoks vil gjøre fettet noe hardere, men det vil alltid være noe seigt/klebrig. Litt parafinvoks vil nok hjelpe bra på konsistensen det også. Stearin er jeg litt skeptisk til, det er virker veldig sprøtt i ren tilstand og jeg mins jeg hadde problemer med å få det til å holde seg oppløst. Prøv i små mengder først. Stearinfarge fungerer helt fint til kulefett, har brukt det selv noen ganger.

 

Vannbad er lurt, men ikke påkrevd om man følger med. Svak varme og omrøring holder, det begynner å ryke/gasse lenge før det antenner.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville prøvd det enklaste først, rett og slett skru ned termostaten på varmeplata til eit minimum. Sjølv har eg brukt mykje Blueline, og det blei veldig lett klissete med feil innstilling av termostaten. Trur Blueline er ganske likt RCBS sine feitt, som heller ikkje er spesielt harde. Men med termostaten skrudd heilt ned blei det kun fin lunk i plata, og feittet får passelig konsistens. Men det skal seiast at Star er optimalisert for hardare feitt og høgare trykk i reservoiret, så det skadar nok heller ikkje å prøve å hardne feittet litt.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt, da jeg lurer på et par småting om kulefett.

 

Har alltid ladet med belagte kuler, så noe kulefett har jeg aldri benyttet. Lader med Dillons carbide pistoldier.

 

Nå skal jeg lade en del wadcutter-kuler til .32 og .38 av bly, også de med carbide dier. Er det da nødvendig med kulefett?

Link to comment
Share on other sites

Kulefettet skal hindre blying i løpet ikke i ladeutstyret. Kjøper du ferdige kuler har de allerede fett på seg. Støper du selv, så kjøp f.eks LEE Alox, da får du fettet kulene på en enkel måte. Ser ikke så tøft ut som en blå eller oransje stripe i fettrilla, men er sannsynligvis like godt eller bedre.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...