Jump to content

Hjelp med valg av hagle for 16-åring?


Vestlandsjeger16

Recommended Posts

Jeg har planlagt å ta jegerprøven i løpet av våren/sommeren/sensommeren, og trenger etter dette en hagle. Jakt på rådyr, rev, grevling, and, gås, sjøfugl og kanskje avogtil litt jakt på skogsfugl/hare. Jeg trenger da en hagle som passer til det meste av dette. Denne haglen bør koste mellom 2-10 tusen KR. Jeg har sett på Mossberg Maverick 88, og lurte på om denne passer til jaktformene jeg mest sannsynligvis kommer til å utøve?

Link to comment
Share on other sites

12/76 betyr at hagla er i kaliber 12 og kan ta patroner opp til 76 mm (tror de måles i mm), en 12/89 er også kaliber 12, men kan ta lengre patroner. Jeg vet ikke helt om det er nødvendig å kjøpe 12/89 hagle, du får nok "power" i en 12/76, og skuddene er dyre nok. Hva vismuth eller tungstein koster i 12/89 tør jeg ikke tenke på :P

 

Dette betyr at du kan fint skyte 12/76 patroner i en 12/89 hagle men ikke motsatt :!:

 

Det høres ut som du skal skyte på en del "tøft" vilt, og i og med at du er 16 år, og kanskje (mest sannsynlig) kommer til å endre kroppsfasong med årene er det kanskje en ide å ikke kjøpe noe skikkelig dyrt i første omgang, og hvis du skal jakte mye fugl ved sjøen kan et syntetisk stokk og rustfritt løp være lurt. De selger blant annet churchill pumpehagle 12/76 på jaktdepotet, denne er både justerbar i lengde og høyde samt nikkelbelagt stål for bedre korrosjonsmotstand. Ikke er den dyr heller, ca 3500 kroner. Nå har jeg ingen erfaring med churchill hagler, men pumpehagler pleier det egentlig å være lite tull med da mekanismen er svært robust. Du finner garantert flere gode alternativer med noen søk på internett.

 

Om pumpehagle er det rette for deg må du nesten vurdere selv, men til din type jakt vil jeg tro det er et greit valg. De er rimelige og de legger dyret i bakken på samme måte som andre hagler hvis du treffer da vel og merke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det siste nummeret i en 12/xx er rett og slett max lengden på patronen som er mulig å bruke i hagla. Høyere nummer gjør det mulig å bruke kraftigere patroner. En 12/89 hagle gjør det mulig å putte i f.eks 12/89, 12/76, 12/70 og andre patroner kortere enn max lengden.

De fleste greier seg imidlertid fint med en 12/76 eller 12/70 hagle, siden det som regel er kraftig nok. De fleste patroner på markedet er i 12/70.

 

Det første nummeret er kaliberet, altså hvilken type patron som passer. til en 12 kaliber hagle passer kun 12 kaliber patroner.

Valget mellom O/U, halvauto, pumpehagle osv. er vel i prinsippet kun en smakssak..velg hva du synes passer deg

Link to comment
Share on other sites

kan du se forskjellen mellom en standard lerduepatron i 12/70 og en 12/89.

I og med at du skal jakte gås foretrekker mange 12/89 ettersom de er nokså hardskutte.

 

Remington 870 er jo et bruksvåpen uten like, og prisen er heller ikke for stiv(rundt 4000).

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Remington 870, etter det jeg har hørt er det ei meget solid hagle som tåler det meste, samt at den har kammerlengde 89 mm som kan være lurt for en del hardskutt vilt, som du jo sier du planlegger å drive jakt på. Lykke til med kjøpet! :D

Link to comment
Share on other sites

Ville nok som flere her sier tatt en nærmere titt på remington 870 super magnum. Skal vist være ei solid, brukshaggle. Det sies også at den skal passe de fleste. Og 12/89 vil være et passende kaliber til den jakta du skal drive. Om du skal jakte mindre vilt kan du selvfølgelig også bruke 12/76 så vell som 12/70 skudd i haggla.

 

Lykke til uansett hva du enn måte falle for!

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var på din alder og nettop hadde tatt jegerprøven kjøpte jeg en Bajkal 43 s/s i 12/70. Det er fortsatt den hagla jeg bruker mest, og har skutt alt fra rotter til rådyr med den. En ny en koster ca 2500,- Har hatt min i snart 16 år og har skutt noen tusen skudd og dratt den med både på sjøen og i skogen, men den er fortsatt tight og fin. Den nye modellen som selges i dag er 12/76. Skal du ha en med enkel avtrekker må du ut med ca 5000,-

Link to comment
Share on other sites

Alle pumpehagler har vel automatisk sikring? :)

Hvis jeg ikke husker feil så er vel 88, en billigversjon av 500. Den lavere prisen skyldes at 500 er "all american", mens 88 har deler fra lavkostnadsland. Aner ikke hvordan det slår ut på kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...