Jump to content

Sør Afrika


Skogsjefen

Recommended Posts

  • 1 month later...

Jeg skal jakte i sør afrika ilag med noen kompiser nå i juli.

Har lagt meg opp greit med penger da jeg egentlig har planer om å skyte det meste som krysser min vei.

Spørsmålet lyder.... hva må jeg ut med for utstopping og hjemsending av trofeene....evt norsk toll ??

 

La oss for enkelhet si at jeg ønsker bogmontasje på kudu, waterbuck, oryx og eland

 

Håper du eller noen kan gi oss en pekepinn !

 

JR

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har tenkt å stoppe ut trofeene i Sør Afrika,ville ikke ha gjort det grunnet

generelt mye dårligere kvalitet derfra.Sparer vel noen kroner men jei synes ikke det er

verd det.

 

Dette er en diskusjon som har gått før, vegger opp og vegger ned.

Jeg ville vært forsiktig med å værer så kategorisk, da standarden på arbeid fra Sør Afrika nok sikkert varierer like mye som det en får utført her i Norge.

 

Benytter en anerkjente firma tror jeg at kundene blir fornøyd.

Bakdelen er selvsagt at det ikke er like enkelt å reklamere på dårlig arbeid som hvis taxidermisten bodde i Norge.

 

Når det er sagt så har jeg sett enkelte "kafe-elger" og "sportsforretnings-elger" som virket som om de var balsamert istedet for utstoppet.

 

Jeg får en kasse med diverse trofeer i løpet av juli, og håper at innholdet er like bra som det jeg fikk for to år siden.

Jeg er ihvertfall fornøyd med det som ble levert den gangen fra Sør Afrika.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips, og skal vurdere de begge, men ingen sier noe om hjemsendelseskostnader....

Fikk litt kalde bein, da jeg i går ble fortalt om en fyr som måtte betale 40 000 for å sende hjem 2 trofeer.....

dette kan vel ikke stemme tenkte jeg, lurer derfor på om noen kan dele egne erfaringer...

 

JR!

Link to comment
Share on other sites

Det vi har på vei hjem nå er fire store kasser (fire jegere) og flyfrakt tilsammen ble USD 4460,- Johannesburg - Gardermoen

Du må betale moms av frakt.

 

Innholder etter hukommelsen:

2x black wildebeest, 2x oryx, 3x springbuck, 3 x bushbuck, 2x impala, 2 x kudu, pluss waterbuck, nyala, mountain reedbuck, 2x duiker, warthog, baboon, 3x blesbuck, steenbuck og zebra .

 

De fleste bogmontasjer, men noen skallemontasjer også, samt "flat skin" av zebraen.

 

Frakta ble betalt nå i juni, ca ett år etter at jakta forgikk.

Slik blir utgiftene spredt over en ganske lang periode, fra en betaler flybiletten til kassen med trofeene står på trappa.

 

Velger en å sende skallene og skinna hjen til Norge for utstopping, blir vel frakten en del mindre da en sannsynligvis betaler etter volum på fly ?

 

Dette vet bla Donner en masse om, han bor jo nesten i Sør Afrika for tiden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Hei!!du får norsk mva på frakten og eventuellt hvis du velger å få stoppet ut dernedepå de ferdige tingene!det er billigre å sende flat skinns og trofeer til Norge enn ferdig utstoppet da det ofte er volum og vekt du betaler for på frakten!de fleste her på forumet veit hva jeg synes om de fleste urstoppings arbeidene utført dernede ,men garvinga bør du få gjort dernede da det kan spares ganske mye på dette og ofte er meget godt utført! :mrgreen: lykke til med turen!p.s ta en titt på min hjemmeside ang utstopping av afrikanske trofeer :wink:
Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Betalte 1680$ for ei kasse på 142kg nå i mai.

Dette var flyfrakt fra port elizabeth ,

 

Fikk tilbud på båtfrakt å, men det var ikke mere enn ca 400$ mindre

 

I kassa var det bogmontasjer av kudu, 2stk impala, warthog, 2stk duiker, stenbuck, springbuck

skaller av 2stk blesbuck, kudu, duiker og springbuck + alle tillhørende skinn.

 

Taxidermy africa gjorde jobben og resultatet er vi megetgodt fornøyde med :D

Meget god service og oppfølging underveis

 

http://www.taxidermyafrica.com/aboutUs.html

Link to comment
Share on other sites

ok here we go :P helt ok montasjer men bogen er ikke bra,ikke farget ørene innvendig,for mye make up(Maling) rundt nese og øyne ikke hvit linje rundt øynene ,men helt greie utstoppinger! :wink: som du vet er jeg meget nøye med slike ting da jeg anser at utstoppingen skal likne det stolte dyret det engang var :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ok here we go :P helt ok montasjer men bogen er ikke bra,ikke farget ørene innvendig,for mye make up(Maling) rundt nese og øyne ikke hvit linje rundt øynene ,men helt greie utstoppinger! :wink: som du vet er jeg meget nøye med slike ting da jeg anser at utstoppingen skal likne det stolte dyret det engang var :mrgreen:

 

Må vel dessverre si meg enig med deg Donner, Dette er de vigtigste årsakene til at jeg vil ha mine trofeer montert her hjemme. Kvaliteten på montasjene i sør-Afrika er rett og slett for dårlig. Jeg fikk selv hjem ett trofe av en civetcat, det gikk rett i søpla, makan til dårlig arbeide har jeg alldri sett.

 

Mest synd er det for den stakkars jegeren som har fått hjem trofeene og er lykkelig, og så kommer dommen rett i fjeset.

Jeg setter også meget strenge kvalitetskrav til ett ferdig trofe, da betaler jeg gjerne litt mere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått utstoppet både i Sør-Afrika og i Norge og generelt er vel kvaliteten bedre her hjemme. Men det finnes (i mine øyne, jeg er ingen ekspert på utstoppingsfaget), gode firmaer der nede også. Burde uansett unngå de billigste der nede, tenker jeg. Og ikke hør ukritisk på PH. Han har gjerne økonomiske motiver knyttet opp mot enkelte utstoppere.

Skal du bruke utstoppere i Sør-Afrika, undersøk gjerne på forhånd.

Jeg hadde før siste Sør-Afrika tur gjort meg kjent med 2-3 "annerkjente" utstoppere og avtalt møte med de. Besøkte to studioer og valgte til slutt den ene. Kvalitetene er jeg stort sett veldig fornøyd med.

Allikevel tror jeg det blir mye norsk utstopping på meg i fremtiden. Jeg har hørt referert om sammenstillinger av kostander knyttet til utstopping/frakt ved ulike modeller, og mener det ble konkludert med at norsk utstopping faktisk ikke kom ut så mye dyrere.

Slik jeg har forstått (rett meg de som veit mer), så skorter det i noen tilfeller på tynnskjæring av skinn (tykke skinn ahr større fare for oppsprekking ved endringer i luftfuktighet), liming og finish på endel produkter fra Sør-Afrika, samt at norske utstoppere i større grad bruker insektshemmende midler (f. eks formalin) i prosessen.

 

Men som sagt er jeg ingen ekspert på dette. Kun en digresjon. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Anders!det brukes ikke formalin på hoder hos anerkjente taxidermister i norge!hodeskinnene blir tynnskjært og garvet slik at det ikke skal være fare for insekt angrep og oppsprekking!det er som du sier noen anerkjente firmaer dernede og de vet også å ta seg betalt for jobbene de utfører! :wink: Det brukes ofte former som ikke er riktige anatomiske og former som vi i europa og usa brukte for mange år siden !dette for å spare penger.Det brukes mye dårlig øyne dernede uten riktig farge og form noe som gjør at hodene ser kunstige ut!!når jeg innleverer ett trofe til taxidermisten så Forventer :!: jeg å få noe tilbake som så ut som det fine dyret det engang var :mrgreen: jeg har sett gode utstoppinger i Afrika men skal si at det er langt imellom!!

Link to comment
Share on other sites

Ser anmerkningen angående at det ikke er rett farge i ørene, har søtte å studert bilder av dyret i felt å sammenligna nå.

Det er litt lite hvitt under øynene på montasjen, over er det som likt.

Det med bogen skjønner jeg ikke..

 

Får vel neste ta det som et kompliment at det var en helt grei montasje.

Link to comment
Share on other sites

Det som Donner satte fokuset sitt på er meget viktige elementer for å få fram dyrets karaktertrekk, Jeg og er enig med donner, det ser ut til at man har brukt for lite av bogskinnet, dvs, at bogskinnet er for kort, kuttet for langt fram mot halsen.

 

Detkan ha minst to forklaringer,

1. man har kuttet skinnet for langt fram

2. skinnet har tatt surskade slik at man har vært nødt til å kutte i bakkant.

 

Afrikatrofeene gjør seg best bogmontert, da synes jeg at kravet til topp kvalitet er ufravikelig.

 

Men er du happy med trofeene dine, så er det ikke noe som er bedre en det, det var dog noen av oss som var ærlige og sa hva vi mente om det, ikke for å kritisere, men for å gi deg en objektiv mening ikke noe annet

Link to comment
Share on other sites

Med hvit i øyene mener jeg i og rundt det kunstige øyet :wink: ikke på skinnet :mrgreen: bogen er for liten og får ikke frem deler av brystet som gir ett bedre inntrykk av dyret! men uansett så lenge du er fornøyd så er det det som teller!.

Link to comment
Share on other sites

:shock: og du er ute og troller igjen :lol:

1. ja vi vet at du ikke vil betale for utstoppingene dine.

2. ja norske preperanter er dyre.

3.ja denne diskusjonen her foregått lenge nå.

4.ja både din og mine meninger om dette temaet er snart oppbrukt.(mine også)

5.ja kan det ikke være mulig å kommentere dette temaet på en seriøs måte og ikke komme med slike kommentarer som :!: Tør jo nesten ikke se på likene jeg har hengende på veggen - etter å ha lest tråden.

 

Vil vel sikkert finne ut at oryx`en ligner på en sau, og nyala`en på en ..... osv., osv

6.at du og jeg er uenige om dette ja helt sikkert men kom med konstruktiv opplysninger og innlegg og ikke oppgulp! :evil: og sist og ikke minst ikke minst utstopping har du like mye greie på som jeg har på pistolskyting !(ingenting)

Link to comment
Share on other sites

Har selvsagt ingen peiling på utstopping - og det er sikkert derfor jeg er fornøyd med dyrene som henger på veggen. De var engang levende - i dag er de døde. Kall de hva du vil :lol:

 

Får håpe at flere er fornøyd med sine døde dyr - uansett hvem som har pleiet de :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv aldri stoppet ut noe i RSA eller Namibia. Har brukte norske preparanter. Har derimot brukt to lokale preparanter i Canada med tilfredsstillende resultat.

 

Noen kommentarer til disse bildene fra Trophaendienste i Namibia folkens.:

 

w7y92v.jpg

Imponerende vegg

 

2a6wljl.jpg

Hadde ikke vært fornøyd med å få hjem denne.

 

2s0l4df.jpg

Sjiraf tips!

 

27ytqhl.jpg

Namibia har grove Eland okser på fri viltbane!

 

2hs0qk8.jpg

Flere montasjer.

 

2hg9wz7.jpg

En av mine favotiter!

 

2ueqvrd.jpg

Grei, men kanskje ikke helt hundre!!!

 

wlc3sg.jpg

Rimelig alterativ! Slettes ikke å forakte det heller.

 

ndmted.jpg

Legg merke til Kuduen nede til høyere! WOW!

 

16ljk3a.jpg

Stemmnings full bakgrunn får frem det beste i montasjene.

 

21mdyf5.jpg

Noen som lager sånt i Norge. Slitter med plassen om dagen, kun i kjellerstua hvor de godtas av min bedrer halvdel :x

 

s4ma3d.jpg

Også et greit trofee :wink:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke den helt store formeningen om kvalitet på utstopping, men har brukbart greie på frakt. Jeg driver et firma som importerer fra mange land. Vi bruken konsekvent sjøfrakt dersom det ikke brenner. Ser at noen her hevder at det er nesten like dyrt som fly. Det kan jeg garantere ikke stemmer. Har tatt masse trofeer fra SA opp gjennom årene. Noe med fly, men det meste med båt. Jeg vil anta at kotnaden med båt er ca 20% av flykostnaden. her er det fryktelig mye å spare. Superenkelt er det også. Ta kontakt med en av de kjente fraktfirmane, f.eks Transansesco, Danzas etc. De kontakter Taxidermist for deg, får volum og vekt, gir deg en pris og deretter fikser alt.

 

Tar riktig nok litt lenger tid, ca 8 uker, men du har som regel ventet 12 - 15 mnd allerede!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt og bruker kun Safari aircargo i johannesburg til flyfrakt men for sjøfrakt bruker vi ett dansk firma (agility) og har aldrig hatt problemer av noe slag! stubberud masse fine trofeer der i gården men ta en titt og du ser at dette er masseproduksjon og da lider gjerne kvaliteten under dette også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil heller ikke påberope meg å ha svennebrev innen taxidermi, men har etter hvert ganske mange trofeer, både fugl og pattedyr. Mine erfaringer er at det varierer veldig på kvalitet både i RSA og her hjemme. Jeg vil kun navngi et firma i RSA man bør styre unna, nemlig Karl Human taxidermy, han er billig, men det gjenspiller kvaliteten, han lover og lyver så det renner, kjenner til flere som har fått feil trofeer hjem !!! :evil: Han lever under mottoet DEN SISTE IDIOT ER ENNÅ IKKE FØDT !

Siste turen jeg hadde benyttet jeg Jozef Niekerk i Kimberley og all korrspondanse med firmaet har vært førsteklasses og jeg var ikke lite spent da jeg fikk kassen tidlig i juni, litt i overkant av et år siden de ble innlevert. Resultatet var over all forventning, arbeidet var veldig bra utført, i alle fall etter min mening. Prismessig er jeg også godt fornøyd for følgende montasjer : svart gnu bog, vortesvin bog, red hartebest bog, dådyr bog, oryx bog og kudu skalle+ 1 zebraskinn, 1 red hartebestskinn og 5 impalaskinn fikk jeg for totalt 21200 hjem på døra. frakt og MVA inkludert. transport var med båt som blir MYE rimeligere enn flyfrakt.

Transport av enkle kasser fra RSA og hjem blir dyrt, de blir sendt med container til Hamburg hvor containerne blir åpnet og kassen kan bli stående i evigheter med påløpende lagerleie som kan bli på ganske mange tusenlapper. Hvis man er flere så lønner det seg å leie en 15 fots container som går via Bremehaven og direkte til Norge uten å åpnes før endelig destinasjon. Jeg vil hevde at er man flere enn 4 som sender sammen vil det lønne seg med container. Har ikke erfaring med flyfrakt bortsett fra en bjørn jeg fikk sendt fra canada for endel år tilbake.

Jozef Niekerk har mottak av trofeer både i Eastern og Northern Cape og hvis noen er interessert så kan de sende em PM og jeg kan være behjelpelig med priser.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Transport av enkle kasser fra RSA og hjem blir dyrt, de blir sendt med container til Hamburg hvor containerne blir åpnet og kassen kan bli stående i evigheter med påløpende lagerleie som kan bli på ganske mange tusenlapper :?: dette var nytt for meg !!vi har aldrig hatt en kasse i nærheten av tyskland!allt av vårt går direkte fra joburg til oslo (med fly) med båt går allt via kjøbenhavn!og ikke til de prisene du snakker om! :wink:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...