Jump to content

Sliter med å få hihund inn i hiet for første gang.


Nox

Recommended Posts

Hei, vi har en Jack Russel terrier som er 3 år gammel og den har ingen tidligere erfaring med revejakt. Vi har et hi med rev i men sliter med å få hunnen inn i hullet. Den er veldig interresert i revelukta og stikker hodet inn men vil ikke helt inn i hullet. Noen tips til hvordan man får den helt inn i hullet. :)

Link to comment
Share on other sites

- Kommer hunden fra foreldre brukt på hijakt ?

- Har hunden noe som helst jakterfaring ?

- Har den tidligere opplevet noe " negativt " i forhold til rev / mink / grevling under bakken ?

- Det aktuelle hiets utforming , jord / steinhi ?

Link to comment
Share on other sites

Ett forsøk i kunsthi er en grei måte å se om bikkja er interessert og tøff nok til å møte reven.

Å la den få lukte på og herje litt med en nyskutt rev, kan også være en grei måte til å få den mer tent på rev.

Men kan jo godt være bikkja ikke er tøff nok til å gå i ett naturhi, som foxhound sier, så har hiets utforming også noe å si.

Link to comment
Share on other sites

Hvor sikker var du på at det var rev i det hiet dere testet hunden i ? Dette fordi en hihund sjelden går inn i hiet om det er ubebodd.

 

Det er slett ikke sikkert at hunden fungerer som hihund i det hele tatt grunnet uviss bakgrunn hvor foreldrene ikke er brukt til jakt. Det beste rådet jeg kan gi deg er å oppsøke et kunsthi og få testet hunden under kyndig veiledning av folk som kan dette.

Link to comment
Share on other sites

For det første er det ikke så ofte reven ligger i hi bortsett fra i yngletiden og i skikkelig uvær. Selv om et hi er "bebodd" av rev og man ser mye spor og lignende rundt hiet så ligger somregel ikke reven i hiet så ofte. Nysnø med kun spor inn og ingen ut er derimot et sikkerstikk :)

 

Over til hunden: Som foxterrier og foxhound sier så er det stor forskjell på hundene hvor tøffe de er til å gå inn. Kunsthi kan være en grei måte å sjekke ut dette på. Hvis ikke dette er tilgjengelig så ville jeg prøvd å fått tak i et reveskinn for å sjekke hundens reaksjon. Hvis dette funker og hunden bjeffer på eller biter i skinnet kan man bygge seg et par kasser på 20x20 cm og lengde på et par meter (av feks sponplater). Prøv først å lokke hunden gjennom gangen med godis eller lignende. Når hunden er fortrolig med dette kan du legge reveskinnet i enden av gangen (eller sette en rotte i bur i enden av gangen). Dette bør gire opp jaktlysten til hunden hvis den har egenskapene til det. Jaktlyst er det i de fleste terriere, men ikke alle egner seg til jakt (for hard eller for myk)

 

Har hatt med et titalls russelterriere på hi, og sett alt fra hunder som ikke tørr stikke snuten inn til de som går rett inn på første forsøk. En erfaren hund går ikke inn i tomme hi, mens en uerfaren hund ofte tar en tur inn for å sjekke ut hvis det er litt gammel lukt i hiet.

 

 

Lykke til med treningen

Link to comment
Share on other sites

Jack Russel Terrier er desverre blitt alt for populær som ren familiehund, "stallhund" og nå i de senere år utstillingshund.

Er bare til å ta ett søk på finn.no så ser du at det selges uregistrerte valper for 7-8000 og registrerte kan ligge på 10-12000 kr.

Det avles på kreti og pleti, så det er vel relativ stor sjans for at den hunden dere har fått tak verken har jaktlyst eller korrekt utseende for den del.

 

Men prøv i ett kunsthi om du/dere har mulighet, da er det garantert rev "hjemme" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Finn deg en plass hvor der er et hunst hi som det er mulig å teste ut.

Begynn forsiktig med å la hunden se reven og kjenne lukten av den.

Du merker rimelig fort om den er interessert eller ikke.

Det er ikke noen selvfølge at den går i hi uten å blunke.

Det har både med gener og i jaktlyst å gjøre.

Har selv en jack russel tispe på 13 mnd som er hentet opp fra Danmark med tanke på jakt.

Den har jeg begynt så smått å teste i kunsthi. Der var det ingen tvil i hva den var skapt til.

Utrolig skarp,nesten litt for mye av det gode...

 

Nok om det.

Prøv forsiktig og se.

Vil den ikke kan det ikke nytte å tvinge den...

 

Lykke til

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke mange kunsthi nord for Dovre , men det spørs hvor seriøs / interessert eier er til å få prøvet hunden. Jeg bor i Vesterålen , men har vært både i Tvedestrand og Piteå å testet mine terriers :wink: I dette tilfellet ville jeg vært svært forsiktig med å prøve hunden på naturhi før den er testet i kunsthi ( eller en annen trygg situasjon ). Dette fordi det er fort gjort å ødelegge en hund som ikke har erfaring og / eller er av " hihundblod " og innehar rette roviltskarpheten. Desto mindre erfaring eier / bruker har desto viktigere er det å bruke kunsthi med kyndig veiledning.

 

Jeg starter alltid med minkjakt på mine terriers , dette er trygt og nyttig lærdom for hunden + at det gir en god pekepinn om hvor skarp hunden er.

Link to comment
Share on other sites

Enig i at kunsthi er en fin måte å teste hundens jaktegenskaper på samtidig som det kan vekke jaktlystren hos hunden. Men jeg tror ikke dette er et must for å trene opp en hihund. Ved bruk av metoden nevnt over så oppnår man stort sett det samme. Prøvde en importert 5 åring på hi i vinter. Han hadde trenet mye i kunsthi og fungerte kjempegodt der. Det som skjedde da han kom i rev var at han var aaaaltfor tøff. 2,5 timer sammenhengende los uten avbrudd. Var i full slosskamp med reven et titalls ganger. Jeg tror at mye av grunnen til dette var at han hadde trent mye i kunsthi uten å ha mulighet til å "ta" reven, det som skjedde da han endelig fikk sjansen var at han gikk rett på. Det skal sies at denne hanhunden er en skikkelig tøffing.

 

Ved å gi hunden naturhierfaring ganske tidlig (må selvsagt psykisk moden for det) vil han lære seg respekt for reven. Har hatt med hunder på 8-9 mnd i hi som har fungert kjempebra og ser ut til å utvikle seg til gode hihunder.

 

Så mitt tips hvis du ikke vil reise halve norge for å teste hunden i kunsthi er at du tester hundens jaktlyst selv. Er den tilstede og hunden ikke er altfor tøff (biter seg fast i reveskinnet og blir hengende) ville jeg prøvd å oppsøke naturhi der det er rev hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Catlikefox : Jeg merker meg at vi ofte er uenig i ting , så også i denne saken. Men det er forsåvidt greit nok :wink:

 

Jeg mener at de viktigste grunnene til bruk av kunsthi er å sjekke jaktegenskaper som feks bevegelighet , ærlighet , losmål osv. I tillegg sjekke hundens modenhet FØR et evt grevling / reve møte i naturhi. Jeg mener det er STOR forskjell på å teste en hund på et dødt reveskinn kontra en levende rev i et kunsthi. Jeg kan uten problem få en 2-3mnd gammel valp til å lose / bite i et reveskinn mens samme hunden skjelver når den ser en levende rev.

 

8-9 mnd gamle hihunder i naturhi er etter min mening altfor tidlig , ihvertfall uten kunsthi trening , og iallefall om fører er uerfaren i tillegg. Husk at i et natruhi kan du svært sjelden gripe inn om noe går galt.

 

Min erfaring tilsier at hunder som blir for skarpe blir det når voksen alder oppnåes uavhengig om de er trenet på kunsthi eller ikke. Derimot prøving av ikke modne hunder i naturhi for tidlig kan føre til at hunden blir mer eller mindre ødelagt. Det kan feks føre til hunder som ligger for langt unna å loser slik at riktig press på losdyret ikke blir satt , hunden kan bli skeptisk til å følge reven i vanskelige hi , eller den kan nekte rett å slett å ta kontakt med den type losdyr som den har dårlig erfaring med. Disse siste nemte ting blir verre desto mindre " hihundblod " som finnes i hunden , dvs sjangsen til å ødelegge hundens hikarriere blir større desto " dårligere " hihundblod det er bak.

 

Når det gjelder den importen din , hvor kom den fra ? Har inntrykk av at i endel land er det forliggere som gjelder , med påfølgende graving.

Link to comment
Share on other sites

Vi er nok ikke så fryktelig uenig skal du se :wink: Har vel bare litt forskjellig vinkling.

 

Bor i et område der det ikke fins kunsthi, og ser derfor på mulighetene for å trene hihunder uten å måtte reise sørover flere ganger i året for å trene hund. Er enig i at kunsthi er en fin måte å starte hvis man har mulighet. Men jeg tror at for mye kunsthitrening ikke er bare positivt.

 

Jeg tror det er fullt mulig å trene opp gode hihunder uten bruk av kunsthi så lenge man er forsiktig og tar ting skritt for skritt. En terrier med gode jaktegenskaper skal normalt sett ikke bli ødelagt av en konfrontasjon med rev/grevling i hi så lenge den er moden for det. Det finns selsagt untak til dette. Min opplevelse med unge og uerfarne hunders reaksjon på møte med vilt i hi er at de moderer seg etter at de har lært at det ikke lønner seg å komme for nært. Men dette er VELDIG avhengig av at hunden har en god psyke.

 

Ser ingen grunn til at en 9 mnd gammel hund kan få prøve seg i naturhi så lenge den er moden for det. Noen hunder er modne etter 7 mnd mens andre bruker 2-3 år før de er der.

 

Slapp en 8-9 mnd gammel hanhund i hi der vi visste det lå rev i vinter (dette var under et gammelt hus). Han startet forsiktig med bjeffing i åpningen. Etter ca 40 min med kjempearbeid av hunden ble reven sprengt. Hunden fikk en kjempestart på jaktkarrieren.

 

Importen var fra tyskland, etter sprengerlinjer, men er avlet kun for utstilling de siste leddene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Importen var fra Tyskland, etter sprengerlinjer, men er avlet kun for utstilling de siste leddene.

 

Interessant å lese at Snoopy er så skarp i naturhi. Har han hiprøve (Bauprufung) fra Tyskland eller ble han bare trent på kunsthi uten å starte på prøve? Var han i naturhi i Tyskland?

 

Snoopy har jo både Blue Prince, som ligger bak den ene linja mi og Buster, som ligger bak den andre linja mi som oldefedre. Snoopy's oldemor Moonraker er etter Rip og dessuten barnebarn av Helmer. De ligger begge bak den linja som jeg ikke avler på lenger. Hvem er det du definerer som sprengerlinjer?

 

Til trådstarter; det høres jo fornuftig ut, som flere allerede har nevnt, å gi hunden en introduksjon på kunsthi først! Dessuten er jo ikke dette tiden for hijakt akkurat. Bruk sommeren til å prøve på kunsthi :)

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Revefoten: Så alle disse anene du nevner er forliggere? Du har garantert mye bedre oversikt over linjene enn meg, så den diskusjonen gidder jeg ikke begi meg inn på. Hunden har en vesenstest fra tyskland (tror dette innebærer blant annet kunsthiprøve). Hunden har et stødig gemytt og stor jaktlyst. Men min personlige mening er at grunnen til at han ikke fungerer på jakt er at den ikke er brukt på annet enn kunsthi. Hadde hunden fått prøvd seg på naturhi i yngre alder ville den ved et sammenstøt eller to fått respekt for viltet.

 

Har vært med Mart å trent opp hans parson. Denne hunden er nå to år. Har vært trent opp nesten kun i naturhi. Brukes både på rev og grevling. Jobber veldig godt på grevlingen. Tøff los og bryter med jevne mellomrom (5-10 min). Han har vært i kontakt med grevlingen et par-tre ganger der han har fått seg en liten flenge eller to. Han har ikke blitt hverken tøffere eller feigere av dette, men har lært seg å holde snuten litt på avstand. Han jobber likedan på rev. Har faktisk sprengt to grevlinger :)

 

Så jeg er hellig overbevist om at det er fullt mulig å trene opp en jakthund uten tilgang på kunsthi.

Link to comment
Share on other sites

Revefoten: Så alle disse anene du nevner er forliggere? Du har garantert mye bedre oversikt over linjene enn meg, så den diskusjonen gidder jeg ikke begi meg inn på. Hunden har en vesenstest fra tyskland (tror dette innebærer blant annet kunsthiprøve). Hunden har et stødig gemytt og stor jaktlyst. Men min personlige mening er at grunnen til at han ikke fungerer på jakt er at den ikke er brukt på annet enn kunsthi. Hadde hunden fått prøvd seg på naturhi i yngre alder ville den ved et sammenstøt eller to fått respekt for viltet.

 

Har vært med Mart å trent opp hans parson. Denne hunden er nå to år. Har vært trent opp nesten kun i naturhi. Brukes både på rev og grevling. Jobber veldig godt på grevlingen. Tøff los og bryter med jevne mellomrom (5-10 min). Han har vært i kontakt med grevlingen et par-tre ganger der han har fått seg en liten flenge eller to. Han har ikke blitt hverken tøffere eller feigere av dette, men har lært seg å holde snuten litt på avstand. Han jobber likedan på rev. Har faktisk sprengt to grevlinger :)

 

Så jeg er hellig overbevist om at det er fullt mulig å trene opp en jakthund uten tilgang på kunsthi.

 

Hei!

Neida, jeg har overhode ikke nevnt forliggere jeg :-) Jeg bare lurer på om du sitter inne med informasjon som ikke jeg har vedr. hva som ligger bakover i linjene. Jeg har jo som sagt mye av det samme blodet, men synes ikke jeg har god nok informasjon til at jeg vil kategorisere hva slags "linje" de tilhører jaktlig sett, sprenger eller forligger. Jeg har jo bare mine 4 generasjoner med hipremierte hunder, samt endel hunder som er solgt og fungerer som sprengere i praktisk jakt å gå ut ifra. Men dette er jo de generasjonene som du sier er avlet for utstilling. Har ikke førstehånds kunnskap om de som ligger bakover når man kommer til oldeforeldre osv. Det var her jeg tenkte at du kanskje har flere opplusninger å komme med.

 

En tysk "Wesentest" kan sammenlignes med en Karaktertest her i Norge. Den er langt mer omfattende enn den norske i forhold til hvordan hunden takler mennesker og andre hunder, men inneholder ingen elementer av jakt eller hiprøver. "Bauprufung" tilsvarer derimot en Norsk hiprøve. Det står endel om "wesentest" her: http://www.prtcd.de/36/

 

For å gå tilbake til trådstarterens spøsmål; jeg ville absolutt ha forsøkt å la hunden få en introduksjon til reven på et kunsthi dersom anledningen bød seg og jeg ville i alle fall ha hatt med erfarne folk dersom du slipper i et naturhi. Det er jo greit å la hunden få en fair sjanse ved ikke å slippe den ned i et uoversiktelig hisystem der du ikke vet om det kan være grevling i tillegg til rev f.eks. Såpass skylder du hunden din :)

 

Mvh

Lena

Link to comment
Share on other sites

Revefoten: Så alle disse anene du nevner er forliggere? Du har garantert mye bedre oversikt over linjene enn meg, så den diskusjonen gidder jeg ikke begi meg inn på. Hunden har en vesenstest fra tyskland (tror dette innebærer blant annet kunsthiprøve). Hunden har et stødig gemytt og stor jaktlyst. Men min personlige mening er at grunnen til at han ikke fungerer på jakt er at den ikke er brukt på annet enn kunsthi. Hadde hunden fått prøvd seg på naturhi i yngre alder ville den ved et sammenstøt eller to fått respekt for viltet.

 

Har vært med Mart å trent opp hans parson. Denne hunden er nå to år. Har vært trent opp nesten kun i naturhi. Brukes både på rev og grevling. Jobber veldig godt på grevlingen. Tøff los og bryter med jevne mellomrom (5-10 min). Han har vært i kontakt med grevlingen et par-tre ganger der han har fått seg en liten flenge eller to. Han har ikke blitt hverken tøffere eller feigere av dette, men har lært seg å holde snuten litt på avstand. Han jobber likedan på rev. Har faktisk sprengt to grevlinger :)

 

Så jeg er hellig overbevist om at det er fullt mulig å trene opp en jakthund uten tilgang på kunsthi.

 

Ja det er vel faktisk mulig å kjøre opp til bilsertfikat uten kjøretimer , men sjangsen for at det går bra er nok større om man hadde tatt noen kjøretimer med kjørelærer :wink:

 

Det er selvfølgelig mulig å få en bra hihund uten kunsthi , men det er ikke noe jeg vil anbefale for alle og enhver.

 

Jeg er derimot HELT uenig i den andre konklusjonen din , at hunder blir for skarp med hitrening. En hund blir så skarp som anlggene bak tilsier , dvs velger du hund fra en skarp linje er sjangsen stor for at du får en skarp hund uansett om du trener den på kunsthi eller ikke. Begge mine terriere er trenet på kunsthi , og er meget bevegelige + at de passer seg i naturhi. Kompisen sin terrier er ikke trenet i kunsthi bare naturhi , og er vel en av de skarpeste hundene jeg har sett. Han får vel 1 sesong til før den skrapes tenker jeg , det er ikke bra for verken viltet eller hunden + at effektiviteten stuper. Han hadde kommet til å blitt slik uansett om den hadde blitt trenet den ene eller andre veien. Men noen liker jo slike hunder , ikke skjønner jeg hvorfor.

 

Og mine erfaringer stemmer også bra med erfaringene som kompisene i Sverige sitter med , der kjenner jeg etterhvert mange hihund dommere , og de er både jegere og dommere og har sett mye hunder in action , både bra og dårlige selvsagt. I Sverige kjører de jo også hundene i naturhi etterhvert slik at de får se hvordan hundene gjør det både i kunsthi og naturhi.

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt hende jeg tar feil foxhound. Det bare virker på meg som at denne nevnte hunden fikk en slags forløselse når han endelig nådde tak i reven etter å ha sett den bak et gitter i mange år. Denne nevnte hunden skal ha fungert godt i kunsthi tidligere. Enormt med jaktlyst som aldri har blitt brukt.

 

Vi er nesten enige foxhound :) Eneste jeg vil få frem er at det er fullt gjennomførbart å trene opp en hihund uten kunsthi. Slik at vi i midt og nordnorge kan drive denne jaktformen uten å måtte reise land og strand for å trene opp hunden. Men hvis man har tilgang på kunsthi så er dette en fin plass å starte.

 

Nå har vi gnagd lenge nok på denne for/mot kunsthisaken, så nå er mitt siste ord sagt om det i denne omgang.

 

Kommer forresten Parsonvalp i hus hos meg i løpet av august :) Tispa er norsk og er skutt flere rever for og hannhunden er fra en av de aller beste oppdretterene i sverige som satser på jakthunder. Hannen er det skutt flere rever og grevlinger for + at han er premiert på hiprøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eneste jeg vil få frem er at det er fullt gjennomførbart å trene opp en hihund uten kunsthi. Slik at vi i midt og nordnorge kan drive denne jaktformen uten å måtte reise land og strand for å trene opp hunden.

 

Ja, men som nevnt tidligere, da skal du vite hva du holder på med. Og når det kommer til hund så er det mange verdensmestere...

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjennsgjerning at det mangler hi nordover. Det er det bare en ting å gjøre med: Bygg hi og få i gang treninger! Jeg vet at det finnes et godkjent hi i Steinkjerområdet som ikke har vært brukt på ca ti år. Her i området ryktes det at det vil bli bygget et hi i sommer. Til de som har unghunder: Dere trenger ikke et komplett kunsthi for å komme i gang med trening. Hvalpen bør få begynne å løpe gjennom higanger allerede som liten. Da er det god plass og lett for den å komme inn over alt. Lag et nåløye som den vennes til å løpe gjennom og gi den belønning når den gjør det. Til slutt elsker den higanger.... Dersom hvalpen lærer at den kan løpe gjennom nåløyet som liten vil den ikke skjønne at det blir trangere når den vokser opp. Til slutt presser den seg gjennom fordi den vet at det går. Min gamle hund Shica veide ni kilo og var ganske stor rundt brystet, men likevel kom hun gjennom nåløyet. Hun brukte grovgjengemetoden. To runder rundt, så var hun skrudd gjennom. Hun var av ren utstillingslinje, men skarp som faen. Gangene kan lages av gamle planker eller rør du måtte få tak i. Får du tak i en mink er det fint å bruke for å trene opp unghunden også. Slik jeg ser det er det ingen som helst grunn til å starte hitreningen i naturhi hvor man ikke har kontroll. Det krever bare at man gidder å jobbe litt for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat bygd et kunsthi etter denne tegningen:

image007.jpg

Tegning av kunsthi.

 

A = Innganger

B = Stående nåløye

C = Vanngrav

D = Kittel

E = Hylle

F = Brønn

G = Sandvoll

H = Vollgang

I = Liggende nåløye

 

Gangenes dimensjoner: Max 20 x 20 cm.

Nåløyenes dimensjoner: Liggende: Stående:

Bredde: 17 cm 13cm

Høyde: 13 cm 17 cm

Lengde: 30 cm 30 cm

 

Ved alle hiets vinkler og helt inn til kittelen

skal higangene kunne åpnes med minst

50 cm lange lokk.

 

I vanngraven skal det være 10 cm mellom vannflaten og gangens tak. Helningsvinkel i brønnens nedgang

skal være 1:2. Hoppet opp til hylla skal være 60 cm.

 

For å teste hund uten kunsthi så kan man jo dra på en revefarm og ta hunden bort til en rev der for å få den til å lose på den. Min forige hund gjorde jeg det meg, det skjedde ingenting med en gang men så tok jeg med en hund til som loset på reven. Da ble det liv og jeg kunne fjerne den andre hunden.

Det var det eneste som skulle til for å få han til å skjønne at han skulle lose på de dyrene der. Etter det fungerte han bra både i kunst og naturhi.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tar feil , men tror ikke det er for " gud og hvermann " å bygge kunsthi for trening på rev. Jeg mener det iallefall var slik tidligere at hiene / revehold måtte godkjennes av terrierklubben eller Kennelklubben for at det skulle være lovlig i henhold til mattilsynets forskrifter.

 

Jeg starter alltid med minkjakt med mine terriers , deretter til nærmeste revefarm hvor de får lov å hilse på en rev i bur for å teste reaksjonen. Loser de på reven eller viser tydelig interesse så er det ideelle at de trenes i kunsthi når de er ca 10-12mnd gamle før første møte med mikkel i naturhi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Mulig jeg tar feil , men tror ikke det er for " gud og hvermann " å bygge kunsthi for trening på rev. Jeg mener det iallefall var slik tidligere at hiene / revehold måtte godkjennes av terrierklubben eller Kennelklubben for at det skulle være lovlig i henhold til mattilsynets forskrifter.

 

Jeg starter alltid med minkjakt med mine terriers , deretter til nærmeste revefarm hvor de får lov å hilse på en rev i bur for å teste reaksjonen. Loser de på reven eller viser tydelig interesse så er det ideelle at de trenes i kunsthi når de er ca 10-12mnd gamle før første møte med mikkel i naturhi.

 

 

Vet du Foxhound, det finnes like mange meninger om hvordan man skal trene sin hund som det finnes hundeeiere. ;)

En kjenner sine egne hunder best, og personlig ser jeg det ann på hvor moden hunden er. Noen trenger lang tid, mens andre blir tidlig modne.

CatlikeFox, Mart og jeg er så heldige å ha en nabo som har drevet med hijakt (hadde Fox terrier) i 25-30 år, og han har vært med på jaktturer og delt sin erfaring med oss. Har også selv holdt på i noen år nå, og har etter hvert lagt opp ett treningsprogram på mine hunder som jeg mener fungerer. Vi starter med ganger i valpekassa, og trener så i ganger på nyskutt rev/grevling og med reve/grevlingskinn når de blir eldre og begynner å vise interesse for vilt. Vi har ikke mye mink her, har vært på flere turer uten å finne en eneste en, så det er ikke noe vi kan ta som en selvfølge at vi kan trene hundene på. Nå har 2 av guttene blitt trent med det vi har tilgjengelig, og begge 2 fungerer nå meget meget bra på jakt. Har skutt rev/grevling for de, og gutta er verken for skarpe eller for myke i hiet. Nærmeste kunsthiet for oss ligger i Østersund, men der har de ikke grevling, og trener bare på skinn. Det er snakk om at de skal leie inn en grevling til høsten, og da tenker vi oss over grensa.

 

Revefoten: I følge tidligere eier (og også ifølge oppdretter av Snoopy) er gutten testet på rev i kunsthi flere ganger.

 

Vi har ikke lov til å bygge kunsthi her, det er mattilsynet som bestemmer hvem som får lov til hva her i landet. Hiet på Steinkjer er plukket fra hverandre og eksisterer dessverre ikke lenger.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest tråden jeg nå men har en venn som hadde problemer med og få hunden under bakken og ned i mørket ,vi løste det på en enkel måte at vi fikk tak i en nyskutt rev og så hvordan hunden reagerte på den først og når vi så at den virkelig ville riste reven dro vi ut på div. veger og brukte ei lang fiskestang for og dra lina gjennom ei romslig stikkrenne under vegen så bandt vi reven i tauet og andremann stod på motsatt side med tauet ,så slapp vi hunden ut av bilen og med en gang hunden gikk på reven begynte han og dra reven gjennom renna . Etter litt romslige renner i førsten gikk vi over til så lange og trange som vi bare fant .

Hihund ble det da temmelig raskt og masse rever er skutt.

Link to comment
Share on other sites

Revejegeren : Les det første innlegget i tråden , for meg virker det som at han er uerfaren og spør etter råd. Det er ikke for alle og enhver og bare kjøre hunden inn i naturhi , da skal du vite hva du gjør som jeg også har poengtert tidligere. Da er fortsatt mitt råd å starte med kunsthi !

 

Hva noen klarer å få til uten kunsthi er ikke å anbefale for folk uten erfaring.....min mening iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Revejegeren : Les det første innlegget i tråden , for meg virker det som at han er uerfaren og spør etter råd. Det er ikke for alle og enhver og bare kjøre hunden inn i naturhi , da skal du vite hva du gjør som jeg også har poengtert tidligere. Da er fortsatt mitt råd å starte med kunsthi !

 

Hva noen klarer å få til uten kunsthi er ikke å anbefale for folk uten erfaring.....min mening iallefall.

 

Nå svarte jeg vel egentlig ikke på trådstarters innlegg, men på ditt. ;)

 

Men jeg er helt enig med deg, det er ikke bare for alle og enhver å kjøre hunden inn i naturhi. Og han har fått mange gode råd her nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hei, Jeg har tilgang til en Jack russel terrier av min kjæreste som jeg får lov til å trene opp på hi men vet ikke hvor jeg skal begynne. Vet om et hi og har prøvd men det funker ikke. Noen som bor i Mosjøen som kanskje kan vise meg noen triks?

 

Snekre ganger å trene på å få hunden trygg på de, da har du en start i alle fall. Spør jegere om de kan ta med seg nyskutt rev/grevling til deg, eller si i fra når de har skutt slik at du kan legge reven/grevlingen i enden av kassa (gjerne i et bur eller med sprinkler på enden av gangen slik at hunden kan bare se og lukte med ikke røre. Egentlig nok og holde halen på reven uten på gårdsplassen og få reven til å bevege seg den første gangen for å se hvilken reaksjon hunden din får.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du er ikke den første som nevner dette med revefarm Ida, så dette er ikke et "spark" til deg, men jeg synes det virker veldig lite smart å la en hund få slippe til i en revefarm. Det at den skal presenteres for reven i revens "hjem", der den i tillegg til å stresse den nærmeste reven også stresser resten av farmen med sitt nærvær, lyder "hull i hodet" for meg :cry:

 

Hold hunden langt unna revefarmer. Disse revene har dette buret som sitt eneste tilfluktssted livet igjennom. Det blir ikke det samme som å ta en trenet rev ut av buret og inn i treningskassa til en kjent treningssituasjon. Tvert imot vil slik trening på en farm bare være en ekstra spiker i kista for framtidig farmdrift.

 

Vær snill, bruk hodet og tenk på velferden til både hunder og viltet :)

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke den første som nevner dette med revefarm Ida, så dette er ikke et "spark" til deg, men jeg synes det virker veldig lite smart å la en hund få slippe til i en revefarm. Det at den skal presenteres for reven i revens "hjem", der den i tillegg til å stresse den nærmeste reven også stresser resten av farmen med sitt nærvær, lyder "hull i hodet" for meg :cry:

 

Hold hunden langt unna revefarmer. Disse revene har dette buret som sitt eneste tilfluktssted livet igjennom. Det blir ikke det samme som å ta en trenet rev ut av buret og inn i treningskassa til en kjent treningssituasjon. Tvert imot vil slik trening på en farm bare være en ekstra spiker i kista for framtidig farmdrift.

 

Vær snill, bruk hodet og tenk på velferden til både hunder og viltet :)

 

 

Siden vi ikke har kunsthi der jeg bor har jeg tidligere brukt å dra til en av flere revefarmer jeg kjenner. Har da introdusert hunden for rev på følgende måte :

 

Ber oppdretter om å få en rolig trygg rev som ikke stresser for mye , tatt den ut av buret sitt og plassert den i et bur bort fra de andre revene på farmen. Dette er en behandling som revene er vant til fra før. Lar hunden komme bort til reveburet i bånd og ser på reaksjonen til hunden. Er hunden tydelig interessert i reven vurderer jeg å oppsøke et kunsthi for videre trening. De farmene jeg har vært på er vant til hund , da eierne har hunder selv og revene ser disse hver dag. Ingen hunder eller rever har tatt skade av denne " testen ". Nå er det ikke flere revefarmer igjen her så hvordan jeg gjør ting med neste unghund vet jeg ikke ennå.

 

Siden vi ikke har kunsthi der jeg bor så prøver jeg å få til flere treninger på kunsthiet når jeg først er der , dvs jeg er der i flere dager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...