Jump to content

Eldre krutt


Cameron

Recommended Posts

Hei!Har liggende endel simpelt Odin krutt,som sikkert er 7-8år gammelt.Lagret tørt såvidt jeg husker..Bør jeg kaste det,ell kan det være brukende.Er så ville priser på krutt nå at det er synd å kaste det og..men var ikke mitt favorittkrutt akkurat da jeg ladet som mest!Ser ot som no oppsop fra gulvet..Erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Om du skal bruke det annbefaler jeg deg å starte med en snill ladning i tilfelle brennhastigheten har endret seg.

Erfarte dette selv med gammelt N160 krutt. Lå nær maxladning med 220 grs kule (3006) med krutt fra 2008. Fylte deretter ukritiskt opp kruttmålet med 160 krutt fra 2004.. Resultatet ble laaangt over max trykk med tennhetteseperasjon og kruttslamm i øyne og ansikt som resultat :shock:

Selvfølgelig kan det være variasjon i lot og ikke lagring som resulterte i dette, men vær uansett forsiktig!

Link to comment
Share on other sites

Erfarte dette selv med gammelt N160 krutt. Lå nær maxladning med 220 grs kule (3006) med krutt fra 2008. Fylte deretter ukritiskt opp kruttmålet med 160 krutt fra 2004.. Resultatet ble laaangt over max trykk med tennhetteseperasjon og kruttslamm i øyne og ansikt som resultat :shock:

Selvfølgelig kan det være variasjon i lot og ikke lagring som resulterte i dette, men vær uansett forsiktig!

tror nok du har svaret selv.... lotvariasjon.

krutt bør ikke endre seg på 4-5 år... men det er lotvariasjoner ute å går.

derfor må man redusere ladningen om man bytter kruttlot.........

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem med "gammelt" krutt hvis oppbevaringen har vært riktig. Bruker selv krutt som er 15 år gammelt fra tid til annen. Helt greit og har ikke justert ladevekta på disse årene heller......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...